Surpriză în Monitorul oficial. A fost suspendată facilitatea celor 1.500 lei pentru creșă sau grădiniță. Nazare și Cîțu au omis să spună că au adoptat și asta
Guvernul a adoptat suspendarea facilității prin care firmele plătitoare de impozit pe profit aveau posibilitatea să acorde angajaților (părinți) 1500 lei pentru creșă sau grădiniță. Aceasta a apărut, luni (astăzi), în Monitorul oficial. Deși a fost adoptată joi seara (25 martie), premierul Florin Cîțu a menționat în conferința de la finalul ședinței de Guvern celelalte măsuri din OUG, dar nu și asta. La fel a făcut și Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor, dar el a postat pe Facebook. Ambii au omis suspendarea facilității până la finalul anului.
Mai mult, chiar Ministerul Finanțelor a dat un comunicat aproape identic cu ce a scris Nazare.
Se pare că le-a fost rușine să spună că au luat această măsură. Au preferat să menționeze doar lucrurile pozitive.
Toată lumea aștepta, din noiembrie 2020, să vadă normele de aplicare. În loc de ele, acum părinții și firmele s-au trezit cu suspendarea măsurii.
Toți experții în fiscalitate cu care am discutat au spus că, într-adevăr, sunt probleme cu Legea 239/2020, ce a fost publicată în Monitorul oficial, dar poate fi corectată. Toți și-au arătat disponibilitatea să ajute Ministerul Finanțelor.
Din 6 noiembrie până acum era suficient timp să fie corectată. Ar fi trebuit, când a fost realizat bugetul pe 2021, ca această măsură să fie prinsă acolo, deoarece statul ar urma să încaseze cu 4,5 miliarde lei mai puțin (sumă vehiculată recent de Ministerul Finanțelor).
Ciudat, așa cum am scris recent, este că MF spunea că ar urca deficitul bugetar, de unde se ridică semne de întrebare: Cum a fost făcut bugetul? Au uitat de legea asta?
Cert este un lucru, măsura este suspendată acum până la finalul anului.
În februarie, ANAF chiar recomanda firmelor să aplice facilitatea asta, printr-o broșură publicată pe site-ul propriu.
Predictibilitatea încă este un concept fantezist în România: așa cum reiese de mai sus, legea e în Monitorul oficial din 6 noiembrie 2020, proiectul de suspendare a facilității a fost publicat în dezbatere pe 22 martie și adoptat pe 25 martie. Asta fără a exista un anunț sau măcar să se arate o preocupare a Ministrului Finanțelor în acest sens, deși bugetul pe 2021 ar fi trebuit să aibă această măsură inclusă, din moment ce este deja în vigoare. Facilitatea nu a apărut după ce s-a realizat bugetul, ci cu luni înainte.
CES a dat aviz negativ motivând, printre altele, că legea este în vigoare din 6 noiembrie 2020, multe companii au implementat facilitatea, că nu a fost o consultare largă a tuturor celor implicați.
Ce măsuri au anunțat Nazare, Cițu și Ministerul Finanțelor săptămâna trecută (pe care le găsim și în OUG din Monitorul oficial):
• scutirea de la plata impozitului specific unor activități datorat de operatorii economici care activează în domeniul HORECA, pentru încă 90 de zile, începând cu 1 aprilie 2021;
• prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare de la 30 iunie 2021, la 31 ianuarie 2022;
• extinderea termenului până la care contribuabilii pot beneficia de rambursarea TVA cu control ulterior, de la 31 martie 2021, la 31 ianuarie 2022;
• contribuabilii pot beneficia în continuare de ștergerea accesoriilor fiscale (cum ar fi dobânzile și penalitățile), cu condiția plății debitelor principale și a îndeplinirii celorlalte criterii menționate în legislație, până la data de 31 ianuarie 2022;
• facilitatea de eșalonare la plată, în formă simplificată, a obligațiilor bugetare datorate după data declarării stării de urgență se menține până la 30 septembrie 2021.
Citește și: