Taxa digitală, resursă pentru recuperarea economiei UE? Beneficii versus dezavantaje
Odată ce rolul statelor în repornirea economiilor a devenit esențial la nivel global, după declanșarea crizei pandemice, era de așteptat ca potențiale surse de venituri bugetare să fie rapid identificate. Cum foarte multe sectoare au cunoscut scăderi, reglementatorii au început să se uite tot mai atent la cei care au performat în ultimele luni. Companiile din tehnologie s-au poziționat printre câștigătoarele perioadei, dată fiind distanțarea fizică care a acționat ca un catalizator pentru procesele de digitalizare a multor activități. Așa cum remarcam într-un articol anterior, aceste condiții, enumerate mai sus, creează premisele ca taxa denumită generic digitală să fie adoptată.
Recent, Comisia Europeană a identificat-o ca potențială resursă proprie de finanțare a planului de recuperare economică, menționând că este posibil să impoziteze companiile cu o cifră de afaceri anuală globală de peste 750 de milioane euro, din sectorul digital, pentru a genera venituri bugetare de până la 1,3 miliarde de euro pe an. Propunerea Comisiei apare după ce Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a avansat un proiect global în acest sens, intitulat ”abordarea unificată” și care părea că a intrat în linie dreaptă, cu șanse de a fi aplicat din 2021. Totuși, Comisia Europeană a declarat că „sprijină în mod activ discuțiile conduse de OCDE și G20 și este gata să acționeze dacă nu se ajunge la un acord global.”
Executivul comunitar a mai avut încercări de a introduce această taxă, dar fără să ajungă la un acord pentru că unele state s-au opus. Consecința a fost că Franța, Spania, Italia și Austria au făcut pași concreți în această direcție și au demarat acțiuni unilaterale care au, însă, impact asupra regulilor globale de impozitare a profiturilor folosite în ultima sută de ani. O abordare multilaterală și unificată este preferabilă pentru a nu submina eforturile făcute în ultimii ani pentru taxarea echitabilă în toate jurisdicțiile. Totodată, o soluție globală pentru impozitarea multinaționalelor într-o economie globală digitalizată câștigă tracțiune și poate restabili echilibrul sistemului fiscal internațional, precum și să scadă riscul de represalii comerciale. Deocamdată din anunțul Comisiei Europene lipsesc informații suplimentare privind mecanismul de taxare, fiind foarte probabilă aplicarea unei cote pe cifra de afaceri. Propunerea va intra în vigoare, însă, doar dacă primește aprobarea Parlamentului European și a Consiliului UE, cu alte cuvinte acordul tuturor statelor membre.
Citește mai mult pe blogul PwC România
Articol semnat de Ionuț Sas, Partener PwC România