Sari direct la conținut

Timotej Gala, Httpool: Pentru publicitatea online, nu vine si nici nu va veni prea curand sfarsitul lumii

HotNews.ro

Mediul online va resimti criza economica si in Romania, dar intr-o masura mult mai mica decat alte media, fiind de asteptat sa creasca sustinut si anul viitor, a afirmat pentru HotNews.ro Timotej Gala, Managing Director EMEA al retelei internationale de publicitate interactiva Httpool. Gala crede ca anul viitor cresterea pietei online in Romania va fi de 30-35%, dar atrage atentia ca publisherii si retelele de publicitate trebuie sa se adapteze schimbarilor actuale pentru a ocupa eficient spatiile de publicitate disponibile.

Httpool si-a anuntat intrarea pe piata romaneasca in mai a.c.. Obiectivul declarat al retelei, dominanta in zona adriatica, este sa devina „unul dintre primii furnizori full service de publicitate online pe pietele emergente”, prin parteneriate cu publisheri si clienti globali de publicitate.

Informatia pe scurt:

  • Criza economica va afecta si mediul online, dar „efectele nu vor fi chiar atat de amenintatoare”
  • E momentul ca advertiserii sa considere online-ul ca punct central pentru comunicarea lor
  • „Anul viitor, pentru Romania ma astept la o crestere de 30-35%”
  • Clientii de publicitate „nu ar trebui sa discrimineze siteurile locale sau pe cele internationale”
  • Oferta mediului online din Romania este comparabila cu alte piete mari din Europa Centrala si de Est

„Este de asteptat un accent mai mare pe digital”

Rep.:Circula deja, pe piata romaneasca, informatii ca mai multi clienti de publicitate din diverse sectoare isi modifica bugetele de marketing, in functie de schimbarile economice specifice Romaniei sau, in unele cazuri, in functie de cum ii afecteaza criza economica internationala. Pe piata romaneasca, ce sectoare ar schimba mai repede viteza, alocand fie mai multe, fie mai putine resurse marketingului digital?

Timotej Gala: Deoarece criza economica va avea efecte asupra intregii piete de publicitate, prin reducerea bugetelor, ea va afecta si mediul online. Dar, datorita eficientei pe care o au mediile digitale, efectele nu vor fi chiar atat de amenintatoare. Pe masura ce se vor reduce bugetele, vor exista si schimbari in media mix-ul campaniilor de comunicare si este de asteptat un accent mai mare pe digital, pe online.

De asemenea, unele rapoarte sugereaza ca media traditionale, in special presa scrisa si televiziunea, vor suferi cel mai mult, iar marii clienti de publicitate se vor concentra mai mult pe online. Este un bun moment pentru advertiserii care nu au acordat, inca, suficienta atentie online-ului sa inceapa sa-si optimizeze sistematic bugetele si sa considere online-ul ca punct central pentru comunicarea lor.

Clientii vor fi mai inclinati sa apeleze la publicitate bazata pe performanta, cu un accent sporit pe rentabilitatea investitiei. Dar, in general, online-ul va creste in continuare. Poate nu cu 50%, in 2009, dar sigur va creste considerabil. Ma astept ca cele mai afectate sa fie categoriile Banci/Asigurari, Imobiliare, Auto.

Rep.:Se diferentiaza in vreun fel Romania de alte piete din regiune, din perspectiva schimbarilor aduse bugetelor de marketing online, in situatia actuala?

T.G.: Pana acum, nimic nu s-a schimbat cu adevarat. Sunt multe discutii, temeri legate de criza… Dar sa nu exageram. Nu vine si nici nu va veni prea curand sfarsitul lumii. Dupa cum am spus, online-ul va creste deoarece nu si-a atins inca potentialul si exista inca mult loc de crestere. Acest lucru este valabil si pe piata romaneasca, si pe celelalte piete.

„Clientii cauta canale mai eficiente din punct de vedere al costurilor”

Rep.:Cum au evoluat in ultima perioada bugetele de marketing online ale advertiserilor internationali, la nivel european, in conditiile in care este asteptata o perioada de crestere mai lenta a pietelor de publicitate?

T.G.: Investitiile in online cresc rapid. Vor continua sa creasca pe parcursul lunilor urmatoare, deoarece cresterea tine de optimizarea operatiunilor de marketing.

Rep.:Ce asteptari are Httpool pentru a doua jumatate a anului in curs si pentru 2009 la nivel national (Romania), regional si international, in ceea ce priveste cheltuielile de publicitate in online, rata de ocupare a spatiului de publicitate sau felul cum clientii folosesc mediile locale sau platforme internationale?

T.G.: 2008 se va incheia conform previziunilor de pana acum. Anul viitor, pentru Romania ma astept la o crestere de 30-35%. In ceea ce priveste vanzarea spatiilor de publicitate, totul va depinde de politicile de pret aplicate de publisheri si de retelele de publicitate, care, daca nu se vor adapta situatiei actuale, vor lasa un inventar nevandut mult mai mare. Acesta ar putea fi, in cele din urma, monetizat conform cu alte modele de business. In rest, totul va ramane la fel.

Dar principala chestiune este ca in mediul online clientii cauta canale mai eficiente din punct de vedere al costurilor. Ca atare, nu ar trebui sa discrimineze siteurile locale sau pe cele internationale. Utilizatorii romani sunt peste tot, pe HotNews.ro si pe Mtv.com. Asta inseamna ca advertiserii ar trebui sa investeasca in ambele, iar apoi sa evalueze unde au obtinut rezultate mai bune.

„Tot mai multi clienti mari isi centralizeaza bugetele de marketing, indeosebi pentru mediile digitale”

Rep.:Cand a fost anuntata intrarea Httpool pe piata romaneasca, profilul companiei a determinat speculatii ca aceasta filiala va avea parte de mai multe provocari – in relatia cu publisherii, cu agentiile si cu regiile de pe piata locala. Mai sunt valabile acestea?

T.G.: Ca de fiecare data, ia ceva timp ca un produs nou, metode sau abordari abia introduse pe o piata sa devina parte a acelei piete. Am luat de la bun inceput in calcul o astfel de perioada de tranzitie. Pana acum, totul a mers conform planului, cu o „rezistenta” initiala din partea retelelor de publicitate si cu un interes sporit din partea publisherilor fata de ceea ce oferim noi si de abordarea noastra.

Rep.:In ce masura sunt interesati clienti internationali sa lucreze cu retele precum Httpool pentru media buying pe piata online romaneasca, avand in vedere ca multi lucreaza deja cu diverse agentii locale?

T.G.: Tendintele globale indica faptul ca investitorii mari sunt preocupati indeosebi de evolutia pe bursa, de valoarea de piata, de rentabilitatea investitiilor. Ca atare, optimizarea proceselor, comunicarii si a organizarii dicteaza principalele lor obiective. Asta inseamna si centralizare si o planificare mai eficienta a comunicarii. Aici intervine Httpool, oferind un singur punct de oprire pentru publicitatea online pe pietele emergente, inclusiv Romania si celelalte piete din Europa Centrala si de Est.

Tot mai multi clienti mari isi centralizeaza bugetele si activitatile de planificare si cumparare de spatiu publicitar, indeosebi pentru mediile digitale. Dar nu ne intereseaza doar clientii „blue chip”, vizam mai degraba alti clienti internationali care prezinta un potential ridicat.

In ceea ce priveste spatiul publicitar disponibil in mediul online, Romania se compara – lucru foarte important – cu alte piete mari din Europa Centrala si de Est, precum Polonia si Ungaria. Sunt foarte dezvoltate search engine marketing-ul si rich media, iar din punct de vedere tehnologic piata romaneasca este foarte avansata comparativ cu altele din regiune, aflandu-se la nivelul Poloniei, Cehiei si Sloveniei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro