"Toata lumea face portaluri in Romania, dar ce facem in spatele lor?"/Industria IT a propus Guvernului infiintarea unui birou care sa asigure dezvoltarea coerenta a sistemului de servicii electronice ale statului
Avem zeci de proiecte IT in Romania in care beneficiile sunt foarte slabe tocmai pentru ca ele nu au fost gestionate intr-un mod profesional si nu a existat o continuitate peste legislaturi, sustine Calin Rangu, seful Asociatiei Directorilor IT din Romania (CIO Council), care cuprinde 60 de membri activi din marile corporatii. Ghiseul.ro, portalul de plata online cu cardul a taxelor, nu functioneaza decat cu cateva exceptii, spune acesta, iar la Punctul Unic de Contact, un proiect cu infringement de la UE, s-au cheltuit milioane pentru implementare si lipseste interoperabilitatea. Alaturi de AmCham, aceasta asociatie a propus autoritatilor infiintarea la nivel guvernamental a unui birou care sa asigure dezvoltarea coerenta a intreg sistemului de servicii electronice al statului.
Calin Rangu, care a fost timp de 8 ani Chief Information Officer al Raiffseisen, a facut aceste declaratii saptamina trecuta, in cadrul unei intalniri organizate de Fundatia Soros, la care au mai participat doi consilieri ai premierului Ponta (Radu Puchiu si Cristian Botan) precum si reprezentanti ai AmCham (Camera de Comert America in Romania).
- „Vorbim mult de portaluri, toata lumea face portaluri in Romania, dar ce facem in spatele lor? Avem Ghiseul.ro cu plata online a taxelor. La un moment dat unul dintre primii ministri sau chiar presedintele spunea ca va lua cardul ministrului IT daca nu va functiona. (n.a Ministrul Valerian Vreme a fost avertizat de presedintele Basescu). A disparut ministrul, i-a disparut si cardul probabil, dar Ghiseul.ro tot nu functioneaza. Nu poti sa platesti taxele si impozitele online decat cu cateva exceptii. Dar primariile la care se accepta acum plata taxelor online aveau serviciul asta si inainte, deci nu este ceva nou”, spune Calin Rangu.
Informatie de context despre Ghiseul.ro
Toate primariile din tara (circa 3200) ar fi trebuit ca in luna iunie 2012 sa fie inrolate in Ghiseul.ro, platforma nationala de plata online cu cardul a darilor catre stat pusa la dispozitie primariilor. Date anuntate saptamana trecuta de catre Visa Europe arata ca in prezent 157 de primarii accepta plata cu cardul direct la ghiseu si 95 de primarii accepta plata cu cardul online fie prin Ghiseul.ro fie prin site-urile proprii. In prezent in Ghiseul.ro sunt inrolate 60 de primarii din tara.
Mai mult, actul normativ de infiintare a acestui sistem are prevederi care ar incalca legislatia UE prin faptul ca primariilor li se da posibilitatea de a solicita contribuabililor si comisionul aferent tranzactiei cu cardul. Autoritatile si oficialii Visa sustin insa ca nici o primarie nu a incasat un astfel de comision de la cetateni.
Un alt exemplu dat de Calin Rangu este Punctul Unic de Contact (PCU) „un proiect care din cate stiu este cu infringement de la UE, s-au cheltuit milioane pentru implementare si lipseste interoperabilitatea. Nu este alimentat cu ceva”.
- „Aici intram in zona de standardizare. Toate datele ar trebui sa fie disponibile pe baza unui standard international. (…) De ce sa nu ai o interfata la datele publice intr-un format standard si sa ti le extragi de acolo?” se intreaa Rangu.
Despre nefunctionalitatea PCU, HotNews.ro a scris inca din vara lui 2011.
Despre proiectele IT ale statului: Vine cineva cu o idee, probabil buna, dar cu implementarea stam foarte prost
Intrebat de HotNews.ro despre proiectul schimbului de informatii dintre ANAF si primariile din tara, pentru reducerea evaziunii, Calin Rangu a precizat ca ideea este corecta dar ca de cele mai multe ori „cu implementarea stam foarte prost”
- „M-am dus acum sa-mi platesc taxele la o primarie din Bucuresti si mi-au gasit ca nu am o amenda platita din 2004 si ca nu mi-am radiat o masina in 2004, masina pe care eu am vandut-o in 2000. Acum caut sa-mi gasesc documentele, ma duc la Politie sa-mi gaseasca cand mi-am radiat-o. Nu-mi primesc banii sa-mi platesc impozitul pentru ca am o amenda neplatita de 50 de lei din 2004. Asta este doar un exemplu”, a precizat Calin Rangu.
Un alt exemplu a fost legat de plata online a impozitelor.
- „Acum doi ani am avut curajul sa platesc online impozitul pentru un apartament al mamei mele. Peste inca un an am gasit pe usa sechestru. Eu am fost Chief Information Officer in Raiffeisen 8 ani, platisem din Raiffeisen si le-am cerut sa-mi arate ce s-a intamplat. Noi am trimis banii, mi-au zis. Ce se intamplase? In ziua aceea contul Trezoreriei fusese blocat. Banii nu au intrat, ei nu au inregistrat si peste un an te trezesti ca ti se pune sechestru. IT-ul daca tu nu stii sa-l gestionezi cum trebuie nu-ti produce decat mai mult haos, birocratie si mai multe cheltuieli, sustine Calin Rangu, seful Asociatiei Directorilor IT din Romania (CIO Council).
Prezent le eveniment, Todi Pruteanu, directorul de comunicare al Microsoft Romania si reprezentant al AmCham a vorbit si despre solutiile propuse Guvernului.
- „Din fericire exista solutii. Intr-o scrisoare de pozitie a comitetului ITC din AmCham pe tema unui birou de chief information officer (CIO) guvernamental am folosit un citat din Victor Hugo: nimic nu e mai important decat o idee careia i-a venit timpul. Si as spune ca aceasta institutie este o astfel de idee careia i-a venit timpul si care este vehiculata de cativa ani in Romania. AmCham a adus-o in discutie de nenumarate ori in anii anteriori. La fel ideea datelor deschise. (…) Noi sustinem acest birou CIO guvernamental pentru ca trebuie sa asigure o dezvoltare coerenta, strategica a intreg sistemului de servicii de e-guvernare IT la nivel guvernamental”, a spus Todi Pruteanu.
Oficialul Microsoft Romania a spus pentru HotNews.ro ca s-a discutat aceasta propunere in formula AmCham (prin Comitetul IT&C, inclusiv Fundatia Soros) – CIO Council (prin Calin Rangu, CEO CIO Council) – Guvern (prin Radu Puchiu, Consilier al Primului Ministru) intr-o intalnire la inceputul lunii decembrie 2012.
In replica, Radu Puchiu, consilier al premierului Ponta a spus ca in Programul de Guvernare a fost introdusa infiintarea unui departament de servicii online si de design, care va fi in subordinea Primului Ministru si care se va ocupa printre altele si de strangerea de date de la diverse institutii publice si punerea la dispozitia publicului in format deschis.
Aceasta noua structura pare a fi doar un pas spre ceea ce au solicitat reprezentantii industriei IT si ramane de vazut cata putere de decizie va avea acest departament pentru a rezolva problema centralizarii si a standardizarii datelor publice.