Sari direct la conținut

Topul castigurilor si al pierderilor in mass-media

Saptamana Financiara

Investitia in presa audiovizuala este de 30 de ori mai profitabila decat in cea tiparita.

Investitia in presa poate fi profitabila in Romania, insa depinde pentru ce optezi: audiovizual sau presa scrisa. Marja profitului net (profitul net raportat la cifra de afaceri) in presa este de 10,3%, cel putin daca ne luam dupa raportarile financiare prezentate de principalele companii media la nivel national Ministerului Finantelor.

La o cifra de afaceri de 2,186 miliarde lei anuntata pentru 2006 de publisherii si detinatorii de licente, profitul net raportat a fost de aproximativ 225 milioane lei.

Un antreprenor care s-ar uita pe cifrele raportate de institutiile media ar avea o alegere simpla in momentul in care ar decide in ce sa-si investeasca banii: in presa audiovizuala. De cea scrisa ar trebui sa fuga ca dracu” de tamaie. Cu o cifra de afaceri de aproximativ jumatate de miliard de lei, presa scrisa raporteaza un profit de 2 milioane de lei.

Rezulta o marja neta a profitului net de 0,4%. In schimb, cu o cifra de afaceri de 2,17 miliarde lei, detinatorii de licente radio-TV au raportat un profit de 224 milioane lei, insemnand o marja neta a profitului de 13,28%. Cu alte cuvinte, la o cifra de afaceri de 3,3 ori mai mare, televiziunile si radiourile obtin un profit de 111 ori mai mare decat ziarele si revistele.

Si aceasta in conditiile in care Realitatea Media a facut investitii considerabile anul trecut, raportand pierderi de 18 milioane lei, urmata indeaproape de risipitoarea televiziune publica, 17 milioane. Si asta chiar daca cifra de afaceri a TVR era de sase ori mai mare decat cea a televiziunilor din trustul Realitatea.

Se poate si cu presa scrisa

Exista insa exceptii si in presa tiparita: trustul Ringier, axat exclusiv pe presa scrisa, are o marja a profitului net de 13%. Nici alte publicatii, precum „Gazeta Sporturilor” (11%) sau „Saptamana Financiara” (cu 10%), nu sunt departe. Majoritatea publicatiilor din presa scrisa insa au raportat pierderi sau cel mult profituri infime.

De asemenea, acestea inregistreaza inca datorii la stat, pentru unele fiind declansata deja procedura de executare silita. Iar unele dintre ele au datorii la bugetele de somaj, sanatate sau de asigurari sociale, in urma retinerii la sursa a contributiilor individuale ale angajatilor si nevirarii lor catre bugetele respective. Iar acesta este, dupa noul Cod Fiscal, un caz penal.

Trusturile, mai profitabile

Intre trusturi se remarca in ceea ce priveste marja profitului net trustul MediaPro (format din Publimedia International SA, Mediafax SA, Cruci-satorul SA si PRO TV SA), cu 29,5%. El a avut in 2006 o cifra de afaceri de 520.526.038 lei si un profit de 153.600.332 lei. Din cadrul trustului, numai Mediafax si Gandul au mers pe pierderi.

Pe locul doi se afla trustul Intact, cu o marja a profitului net de 13,3%, si cu toate televiziunile si publicatiile (Antena 1, Antena 2, „Jurnalul National”, „Gazeta Sporturilor”, „Saptamana Financiara”) pe profit. Acesta a inregistrat o cifra de afaceri de 300 milioane lei si un profit de 40 milioane lei. Urmeaza Ringier, cu o marja de 13%.

Trustul elvetian este defavorizat de faptul ca toate investitiile sale sunt in presa tiparita. Realitatea-Catavencu a fost anul trecut in plina campanie de investitii, aceasta fiind una dintre explicatiile faptului ca trustul are o marja a „pierderii” nete de 26%.

integral in Saptamana Financiara

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro