Sari direct la conținut

Traian Basescu: Oferta maximala peste care nu se poate trece: opt judete plus Harghita si Covasna care raman separate/ Daca UDMR-ul refuza, nu se mai face reorganizarea administrativa si se va trece la reforma deconcentratelor

HotNews.ro
Traian Basescu, Foto: Agerpres
Traian Basescu, Foto: Agerpres

Traian Basescu a declarat miercuri seara, in cadrul emisiunii Evenimentul Zilei- B1 tv, ca varianta maxima pe care o poate oferi UDMR-ului este cea cu opt judete plus cele doua, Harghita si Covasna, care vor ramane separate si dependente, in continuare, de finantarea de la guvern. „Daca UDMR-UL refuza, nu se mai face reorganizarea administrativa si se face reforma deconcentratelor”, a mai spus seful statului. El a infirmat informatiile potrivit carora ar fi propus UDMR-ului o varianta care sa ia in calcul opt judete mari plus unul format din Harghita si Covasna, adaugand ca reorganizarea s-ar putea face pana la sfarsitul anului.

Despre reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei

  • Nu a existat promisiunea Tinutului Secuiesc in discutiile cu UDMR.
  • Varianta de 8 judete plus Tinutul Covasna-Harghita este o minciuna. Acest tinut nu exista. Eu am cautat ieri sa gasesc intelegere la opozitie pentru un compromis. Trebuie sa gasesc impreuna cu Emil Boc o solutie. Nu mai putem respira in casetele lasate din ’68. Eu pot pune la dispozitie stenograma discutiilor de la Cotroceni. 
  • Cele doua judete, Covasna si Harghita, sa ramana asa cum sunt. Varianta 8+2 e maxim ce se poate obtine. Am spus UDMR-ului ca putem oferi o varianta maximala peste care nu se poate trece: 8 judete plus Hargita si Covasna care raman asa cum sunt. Ele raman dependente de finantarea de la Guvern.
  • Daca UDMR-UL refuza, nu se mai face reorganizarea administrativa si se va trece la varianta reformei deconcentratelor. Adica, nu vom mai avea intr-un judet mare sau intr-o regiune de dezvoltare opt inspectorate de politie, vom avea unul singur, intr-un singur oras. Acelasi lucru se va intampla cu inspectoratele de invatamant, cu directiile sanitare. Deci nu poti sa blochezi Romania la nesfarsit, pe motivatii etnice. Raman presedintii de Consilii judetene, dar deconcentratele se comprima, se diminueaza ca densitate si ca persona
  • Se vor face reforme in institutii. Se reduce astfel numarul de salariati, se reduc cheltuielile. Aparatul central consuma 25,4% din veniturile bugetului de stat. Suntem al saselea stat din UE si trebuie sa trecem si la nivel teritorial. Ministerele au solutia, e pregatita. Diminuarea birocratiei de stat in teritoriu inseamna o economie de 100 de milioane de euro pe an.
  • Din ceea ce am stabilit cu premierul, pana la 31 decembrie reorganizarea administrativa se va face.

Basescu: Minoritatile nu vor sa isi piarda drepturile

  • La toate televiziunile, aproape zilnic, e si un reprezentant al comunitatii maghiare. Nu i-am auzit pe oamenii astia terfelind Romania asa cum fac romanii.
  • Minoritatea maghiara a obtinut la noi mai mult decat media europeana. A fost totusi o politica corecta a statului roman. Deci, eu care merg frecvent in Covasna si Harghita, vad ca oamenii sunt atasati de locul unde au trait, nu sunt ostili romanilor. Au insa o constiinta minoritatilor.
  • Maghiarii nu ar vrea sa-si piarda din drepturile castigate pana acum, cum ar fi placutele cu denumirile localitatilor in doua limbi, dreptul de utilizare a scolilor in limba materna, dreptul de a avea translator in instanta. Trebuie sa-i asiguram ca asta nu se va intampla.
  • Eu sunt pregatit sa le spun: Da, hai sa gasim solutii, dar nu in aceasta lege. Trebuie sa vina Legea administratiei publice locale si putem clarifica acolo: unde ati avut placute, raman placutele chiar daca se schimba procentul populatiei, acolo unde ati avut inspectoratul cu 30% inspectori de limba maghiara, veti avea inspectori de limba maghiara in scolile de limba maghiara din acest judet. Trebuie gasita o formula sa nu le creezi sentimentul ca le iei din ce au obtinut si cred ca avem aceasta obligatie ca majoritari’

Se poate asuma raspunderea pe legea statutului minoritatilor odata cu reorganizarea administrativa a Romaniei

  • Se poate asuma raspunderea pe legea statutului minoritatilor impreuna cu reorganizarea administrativa a Romaniei.  De ce nu? E un pachet. Fara o prelungire, insa a sesiunii parlamentare nu se poate realiza imediat Sau se poate face la inceputul toamnei.
  • Nu poti in politica sa faci continuu cadouri, sunt pachete in care partidele se inteleg.

Podul Basarab este in ilegalitate, dar nu sunt riscuri de circulatie. Ii dau dreptate Elenei Udrea

  • A fost o discutie, cand am fost la primarie pentru medierea in povestea cu referendumul. Si el, intr-adevar a fost politicos, m-a invitat anterior. Eu i-am spus primarului Oprescu: „Ba Sorine eu n-am de ce sa vin. Eu l-am vrut, tu l-ai facut”. Eu i-am dat dreptate Elenei Udrea. Atat timp cat Inspectoratul de Stat in Constructii nu i-a dat autorizatia, e in ilegalitate. Nu stiu de ce n-a asteptat-o. Nu sunt riscuri de circulatie, intr-adevar. Institutional, domna Udrea a avut dreptate.
  • Sorin Oprescu nu este un primar bun. Este un politician bun. El inaugureaza Stadionul National, acolo unde Videanu a avut curajul sa bage buldozerele.
  • Eu am spus ca acolo ori se ingroapa definitiv Videanu, ori o scoate la capat. Iata ca iese stadionul la capat. Cum la fel si alte proiecte incepute in Bucuresti care se termina sunt incepute ori de Videanu ori de mine. Orasul Vechi – eu am obtinut finantarea. Stie sa valorifice ceea ce termina si nu poti sa-i reprosezi unui om politic ca valorifica asa ceva. Ce nu vad la el? Nu vad niste proiecte credibile, sa spuna: Ma, asta incep in mandatul meu, uite, gasesc bani sa le finantez.
  • Nu il vad pe Sorin oprescu un candidat bun la presedintie. E un candidat de tipul lui Crin Antonescu. Nu are elemente de viziune in abordarea lui politica, intotdeauna joaca la pasul urmator Nu vreau insa sa-l barfesc pe Sorin si sa-i reamintesc ca el initial a votat impotriva pasajului.

Raportul Comisiei Europene nu a constatat inca frauda dar a constatat nerespectarea de proceduri

  • Conform tratatului de aderare, managerul proiectul nu trebuie sa fie cel care controleze ci ANRMAP, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. Contractele sunt in curs de verificare. S-a constatat ca s-a utilizat un procedeu mai scump decat altul. CE nu a facut niciun repros de frauda, ci de iregularitati. La unul din judete, de exemplu, se reproseaza utilizarea procedurii rapide.
  • Sa nu credeti ca sunt mult mai destepti ca noi si functionarii astia care vin sa faca controlul. De multe ori scriu prostii si trebuie sa te duci cu argumente sa le corectezi. Ei asteapta acum ca ANRMAP sa controleze cele 146 de contracte, sa constate daca mai sunt ileguralitati, sa le corecteze prin emiterea unor documente si sa dea drumul la fonduri. Dar ne-au pus niste conditii ca in doua luni ANRMAP sa evalueze toate contractele astea si au facut niste recomandari cu procedurile de urmat.
  • Intrebat daca presedintele Consiliului Judetean Teleorman, Liviu Dragnea, secretar general al PSD, a avut dreptate cand spunea ca nu el este de vina in cazul contractelor cu fondurile europene, presedintele Basescu a precizat ca responsabilitatea nerespectarii procedurilor o are organizatorul licitatiilor, iar organizatorul licitatiilor este Consiliul Judetean.

Introduc varianta Parlamentului bicameral pentru ca nu am sustinere pentru cel unicameral

  • USL spune „Vrem parlament bicameral, dar suntem de acord cu 300 de parlamentari”. In regula, proiectul de Constitutie pe care eu il transmit maine (joi – n.r.) Parlamentului nu poate trece doar cu majoritatea actuala. Mai mult decat atat, este unul din partidele din coalitie, UDMR, care categoric este pentru Parlament bicameral.
  • Intorduc varianta Parlamentului bicameral pentru ca nu am sustinere pentru cel unicameral. Pentru a materializa rezultatul referendumului, daca partidele refuza sa dea curs rezultatului din noiembrie 2009, va trebui sa ma flexibilizez. E nevoie de-un compromis, altfel nu realizez proiectul cu 300 de parlamentari. Am incercat sa gasesc o solutie care sa apropie punctul meu de vedere si al romanilor cu cel al opozitiei.

Intrebat daca e firesc sprijinul categoric al ambasadei SUA pentru Constitutie: Sincer, nu

  • Intrebat daca i se pare fireasca o pozitie atat de categorica precum cea a ambasadei SUA intr-o chestiune de politica interna :Sincer sa fiu, nu. Nu si a niciunei ambasade n-o consider in regula.
  • Referitor la eliminarea caracterului licit al averilor din Constitutie: Eu am propus scoaterea acestei fraze care sa-l oblige pe cel suspectat sa colaboreze cu autoritatile. Noi avem si problema ca nu putem perpetua ideea ca orice hot e aparat de Constitutia Romaniei.

Ultima informatie pe care o am de la Isarescu este ca nicio banca nu a scos capital din Romania

  • Cel putin deocamadata nu avem motive sa ne temem, toate fluxurile de capital sunt supravegheate de Banca Nationala si ultima informatie pe care o am de la Mugur Isarescu a fost ca nicio banca chiar din state aflate in dificultate nu a scos bani din Romania. Ceea ce inseamna ca este un comportament corect al bancilor fata de statul roman.
  • Daca se va intampla acest lucru, BNR poate stopa drenarea capitalului din banci. Retineti totusi ca toate bancile comerciale din Romania au in garantie bani la Banca Nationala

Abdicarea regelui Mihai a fost un inalt act de tradare a interesului national

  • Tot continuam sa consideram ca abdicarea Regelui a fost un mare act patriotic. Nu. A fost un act de tradare a interesului national al Romaniei. Din partea Regelui. Acesta este punctul meu de vedere.
  • Vedeti, noi inca nu ne asezam corect valorile. Spre exemplu, pentru noi toti si pentru istorie, Antonescu ramane responsabil de Holocaust impotriva evreilor si a tiganilor, ducerea lor in Transnistria, nu stiu ce. Nimeni nu spune ca statul roman avea un sef de stat atunci. Asta (maresalul Antonescu, n.red.) era doar prim-ministru atunci. Unora le dam averi, iar pe altii ii consideram criminali de razboi – seful de stat si prim-ministru. Doar pentru ca unul a fost sluga la rusi si a lasat tara prin abdicare il iertam, de toate pacatele?
  • Intrebat daca nu i s-a reposat apropierea fata de printul Paul in intalnirile cu Regele Mihai: Eu am facut un gest sa probez ca nu am nimic cu Casa Regala, pentru ca Paul e parte a Casei Regale.
  • Am vazut pe birou, chiar inainte sa plec, o solicitare de la ambasada Federatiei Ruse ca vine o fregata a Federatiei Ruse, ne cere permisiunea sa ne viziteze portul pentru a marca momentul scufundarii fregatei Moskva in cel de-al doilea Razboi Mondial, fregata ce a fost scufundata de distrugatorul Marasesti si de fragata Regina Maria a Romaniei.

Dan Diaconescu este, ca politcian, o caricatura

  • Referitor la infiintarea Partidului Poporului de catre Dan Diaconescu: Ala e un soi de caricatura. Si de partid, si de politician. El, ca jurnalist e treaba lui, dar ca politician e o caricatura. Daca el crede ca asa se fac voturi – veniti, ca va dau cate 20.000, veniti ca va dau mobila, ba case…

Cred in ideea premierului tehnocrat, insa momentul politic a trecut

  • Nu am abandonat ideea premierului tehnocrat, este un lucru in care cred. Dar, dupa parerea mea, momentul in care acest lucru era posibil a trecut, momentul politic a fost depasit. Daca va fi un alt moment politic favorabil, discutia intre mine si premierul Emil Boc va fi cinstita pe tema aceasta. Nu sunt lucruri pe care sa le spun altora iar lui sa nu i le spun. Noi discutam foarte cinstit care este solutia corecta pentru Romania.
  • Nu i-am propus lui Mugur Isarescu functia de prim-ministru. Am discutat cu oameni de la BNR aceasta posibilitate, altii decat Croitoru.

Am refuzat sa particip la o intalnire a ambasadorului ungar

  • Am refuzat sa particip la intalnirea organizata de ambasadorul Ungariei cu ambasadorii UE premergator Consiliului. Trebuia sa fie o astfel de intalnire. Ambasadorul Ungariei, avand presedintia UE, a dorit sa aiba obisnuita intalnire cu presedintele Romaniei. Ca tara detinatoare a presedintiei UE organizeaza aceasta intalnire cu toti ambasadorii UE la care ma duceam. Nu am avut timp sa particip a fost raspunsul diplomatic, dar n-am vrut.
  • Sa ne clarificam. Atata timp cat un viceprim-ministru face astfel de declaratii avem o problema.
  • N.R: Zsolt Semjen, vicepremier al Ungariei a declarat recent ca proiectul de reorganizare administrativa reprezinta o amenintare la adresa etnicilor maghiari din Tinutul Secuiesc si Transilvania, si este o schimbare intentionata si inacceptabila a hartii etnice.

Laszlo Tokes nu va putea sa aiba o intilnire informala cu mine; am exigenta ca toti sa respectam statul roman

  • In mod cert, nu va putea sa aiba aceasta intalnire informala cu mine, desi am o relatie politicoasa cu dansul. In primul rand pentru ca am, daca pot spune asa, mica exigenta ca toti sa respectam statul roman.
  • Nu te poti duce, chiar la prietenii maghiari, daca e sa discutam, sa incerci sa inregistrezi un asa numit Tinut Secuiesc, in cladirea lor, cand tu esti cetatean roman.

Despre aderarea la spatiul Schengen

  • Daca vrem, cel putin partial intram. Poate in luna octombrie.
  • Traian Basescu a precizat ca in Romania exista un nivel al tipului de relatii care „la noi se numesc relatii traditionale si in Europa coruptie”. „Asta nu inseamna ca unele tari intrate inaintea noastra in UE ne pot da lectii. De aici pleaca revolta mea”, a precizat presedintele.

Despre liderii Opozitiei, Crin Antonescu si Victor Ponta: copii in abordare, lipsiti de maturitate

  • Nu pot sa nu observ cat sunt de copii, lipsiti de maturitate in abordarile alea cu alegerile anticipate.
  • Referitor la Crin Antonescu, Basescu a explicat ce i-a spus acestuia la finalul consultarilor de la Cotroceni: Mi s-a parut ca trebuie sa-i spun un lucru esential pentru el si anume ca va ramane in Opozitie pana in 2016. Atat a fost tot dialogul.
  • In privinta afirmatiei liderului PSD, Victor Ponta,  sa conform careia ar fi fost chemat la Cotroceni pentru negocieri: Ponta daca are o urma de onoare ar trebui sa spuna numele emisarului. E evident ca minte. Pe mine nu ma intereseaza dialogul cu un om care se probeaza imatur.
  • Eu stiu un Mitrea care e mult mai matur. Stiu un Nastase care e mult mai matur. Ion Iliescu e un politician cu care poti discuta in mod real, chiar daca ai idei diferite. Mircea Geoana poate fi si el un partener de discutie. E mai matur decat Ponta categoric. E alt calibru. Ponta e inca la juniori. In raport cu functia pe care o are e mult mai sus decat maturitatea pe care o are. Valabil si in cazul lui Antonescu.

Despre relatia sa cu omul de afaceri liberal Dinu Patriciu

  • Intrebat ce parere are despre pozitia recenta a lui Patriciu, care a parea sa fie una favorabila Guvernului: Trebuie sa recunoastem ca guvernul a luat masuri de dreapta. In loc sa mareasca taxele pentru sectorul privat, a amputat salarii, a redus cheltuieli. TVA-ul nu e crestere de taxa pentru firme, e tot pentru cetatean. A introdus noul Cod al Muncii, care, pentru sectorul privat si pentru cel de stat, este un Cod extrem de liberal. Cred ca masurile au fost cele apropiate de ce si-ar fi dorit un liberal autentic. 
  • Pe Dinu Patriciu, oricat de proasta ar fi relatia mea cu el, ca nu e liberal nu pot sa-l supectez.
  • Nu am avut nicio discutie si nici nu m-am impacat cu Dinu Patriciu. 

Despre Sebastian Lazaroiu

  • Sebastian Lazaroiu s-a considerat un analist liber. Pana la urma a venit si a spus ca nu poate sta in camasa stramta a consilierului prezidential.
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro