Trăiască revoluția artistică! Picturi de Victor Brauner, Marcel Iancu și Hermann Maxy, în licitația unei colecții de avangardă
Din vremea când artiștii erau considerați „constructorii unei noi societăți”, sosește la Galeriile Artmark, și va fi subiectul unei licitații-eveniment, o mică, dar specială, colecție de avangardă, ce cuprinde lucrări ale fondatorilor și reprezentanților cei mai de seamă ai curentului: Victor Brauner, Marcel Iancu, Max Herman Maxy, Jules Perahim, Arthur Segal etc. Evenimentul este intitulat „Vive la Révolution Artistique!”. Licitația unei mici colecții de avangardă și va avea loc joi, 14 noiembrie, de la ora 19.00, atât la Palatul Cesianu-Racoviță, cât și online, pe Platforma Artmark Live.
Exemplificând dintre lucrările expoziției, sunt scoase la licitație două lucrări conceptuale ale lui Victor Brauner, care a transformat afișul expozițional tipizat în discurs artistic-cheie, sistematizat. Artistul substituie cuvântul cu imaginea, așa cum se poate remarca în cele două lucrări conceptuale, realizate în 1952 – una este o acuarelă pe afișul expoziției „Victor Brauner. Dessins-Aquarelles” (de la Galeria Cahiers D’Art, din Paris), cealaltă este un desen, tot pe un afiș, cel al expoziției „Victor Brauner. Peintures” (de la Galerie de France, din Paris). Cele două au aceeași râvnită proveniență: colecția Galeriei Samy Kinge – unul dintre cei mai de seamă galeriști parizieni, foarte implicat în promovarea și recunoașterea internațională a lui Victor Brauner. În aceeași licitație figurează alte câteva lucrări de Victor Brauner, precum „Visul Apei”, lucrare realizată în guașă și notată/semnată în maniera unui cod secret, „Mon mystere”, sub un strat acoperitor de guașă albă.
Victor Brauner este una dintre cele mai marcante figuri ale mișcării de artă suprarealiste din România. De-a lungul timpului, s-a afirmat atât în ipostaza de pictor, cât și ca sculptor și poet. Fire libertină, deși va urma cursurile mai multor școli de arte, nu le-a dus până la capăt, bizuindu-se pe vocația proprie. Din 1930 se stabilește la Paris, acolo unde îl cunoaște și pe Constantin Brâncuși.
Max Herman Maxy este prezent și el în această licitație, cu două picturi importante – „Cu ursu (II)” și „La zăpadă”. Prima este o variantă de mai mari dimensiuni a compoziției expuse în recenta retrospectivă desfășurată la MNAR (Muzeul Național de Artă al României), expoziție care a evidențiat rolul fundamental jucat de Maxy în istoria modernismului românesc, atât din perspectiva creației sale artistice, dar și ca prim director al muzeului național.
Printre artiștii care au făcut parte din mișcarea de Avangardă și care i s-au alăturat lui Tristan Tzara la Zürich este și Arthur Segal. Acesta a expus alături de cei mai mari artiști ai avangardei mondiale, precum Pablo Picasso sau Vasili Kandinski, și a fost bun prieten cu celebrul psihanalist Sigmund Freud, cu ajutorul căruia a înființat prima școală de terapie prin artă. Astăzi, Arthur Segal are o cotă internațională impresionantă, recordul de piață fiind stabilit la Berlin, unde acum câțiva ani, un autoportret al său a fost adjudecat cu suma de 456.000 de euro. Din aceeași serie este și lucrarea aflată în evenimentul casei A10 by Artmark – un alt „Autoportret”, realizat în 1929.
Vă prezentăm în cadrul aceluiași eveniment și lucrări semnate de Marcel Iancu, artist de asemenea cu renume mondial, a cărui record de piață a fost stabilit la Paris, unde o pictură a sa – „Le petit bal de Zürich” – a fost adjudecată în cadrul unei licitații publice cu suma de 140.000 de euro. „Paris” sau „David și Goliat”, iată doar două dintre lucrările ce poartă semnătura sa în această licitație.
Expoziția dedicată Licitației „Vive la Révolution Artistique!” poate fi vizitată zilnic (de luni până duminică, în intervalul 10.00-20.00), cu intrare liberă, în acest „cel mai mare muzeu viu din țară”, cum este supranumit Palatul Cesianu-Racoviță de către președintele Artmark, Horia-Roman Patapievici.
Articol susţinut de A10 by Artmark