Sari direct la conținut

Transelectrica: Statia Fundeni unde s-a produs avaria majora din Bucuresti a fost retehnologizata integral acum 10 ani / Exista dosare la diverse organe de ancheta ale statului cu privire la realizarea unor lucrari si achizitii din anii trecuti

HotNews.ro
Transelectrica: Statia Fundeni unde s-a produs avaria majora din Bucuresti a fost retehnologizata integral acum 10 ani / Exista dosare la diverse organe de ancheta ale statului cu privire la realizarea unor lucrari si achizitii din anii trecuti

Statia electrica Fundeni la care s-a produs avaria de miercuri seara, care a lasat mare parte din Bucuresti fara electricitate, a fost retehnologizata integral in 2007, a anuntat joi Corina Popescu, director general al Transelectrica, in cadrul audierilor Comisiei parlamentare de ancheta a Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Corina Popescu a mai spus ca lucrarile de mententanta au fost facute in ultimii trei ani la un nivel foarte scazut, sub program. Intebata de deputatul PNL Lucian Bode daca exista dosare de ancheta, Corina Popescu a spus ca sunt dosare la „diverse organe ale statului” cu privire la realizarea unor lucrari si achizitii efectuate anii trecuti.

Transelectrica are trei statii electrice in zona Bucuresti: Fundeni, Domnesti si Bucuresti Sud. Fundeni si Bucuresti Sud sunt retehnologizare, iar la Domnesti, tocmai a fost incheiat contract de retehnologizare. In conditiile in care Bucurestiul s-a dezvoltat foarte mult, s-ar impune o a patra statie de transformare, a afirmat Corina Popescu.

Reamintim ca miercuri seara s-a produs o avarie majora in Bucuresti.Potrivit Transelectrica, avaria înregistrată miercuri după-amiază în Staţia electrică de transformare 220/110/10 kV Fundeni a fost cauzată de defectarea unor elemente din dispozitivul de acţionare al întrerupătorului de 220 kV şi din circuitele secundare aferente autotransformatorului. Defectiunea s-a produs la ora 16.40, fiind afectate mai multe cartiere in zona de est si de nord a Capitalei. Pana la ora 17.40, au fost realimentati in mod operativ toti consumatorii afectati.

In urma cu o saptamana, a mai avut loc o pana de curent in Bucuresti, dupa deteriorarea unui echipament de inalta tensiune la statia Fundeni. Atunci au ramas fara curent pana la 20 de minute cartierele bucurestene Obor si Fundeni, precum si o parte din localitatile Otopeni, Afumati si Fundeni.

In ultimii ani, companiile de stat energetice au fost lasate fara bani de investitii de catre Guvern, dupa ce acesta le-a cerut sa distribuie sub forma de dividende profitul. In acest an, Transelectrica a fost obligata sa distribuie 90% din profitul pe 2016. In plus de atat, a fost obligata sa distribuie inca 171 milioane de lei din rezerve, sub forma de dividende. De altfel, Transelectrica a anuntat printr-o nota a directoratului ca anul viitor va trebui sa contracteze finantari noi pe termen mediu si lung pentru a putea realiza proiecte de investitii majore. Vezi aici mai multe amanunte.

Efectele lipsei investitiilor au inceput sa apara frecvent inca de anul trecut. HotNews.ro a aratat in mai multe randuri ca lipsa investitiilor poate determina avarii majore in sistem. Sistemul de transport este in acest moment intr-o stare critica.

Cazurile de avarii s-au inmultit in ultimul an. Pe 8 noiembrie 2016, a cedat o statie a Transelectrica, fiind oprita electricitatea in judetul Tulcea. In aceeasi zi, „un scurt circuit” pe o linie a Transelectrica a dus la oprirea Unitatii 1 de la Cernavoda. De asemenea, pe 1 iunie, din cauza unei avarii, a cazut sistemul in doua judete (Valcea si Arges), fapt fara precedent din 1977 pana acum, cauza fiind tot defectarea unui intrerupator dintr-o statie electrica. Tot ca in cazul din Valea Jiului, statia electrica se afla in proces de retehnologizare. De asemenea, in iunie 2016, in urma unei furtuni, au cazut mai multi stalpi de inalta tensiune in Mures.

Aceste avarii se produc pe fondul nerespectarii programelor de investitii de catre Transelectrica. De exemplu, in 2015, planul de investitii in reteaua electrica de transport prevedea suma de 523 milioane de lei, insa s-au realizat doar 243 milioane de lei, adica 46%. In 2014, planul de investitii a fost realizat doar in proportie de 38% din 495 milioane de lei. Pentru 2016, inca nu a fost publicat raportul de administrare.

Un raport al Curtii de Conturi dat publicitatii anul trecut arata ca profitul inregistrat din activitatea de transport a fost de 24,5% in anul 2013 si de 33,74% in anul 2014, din veniturile inregistrate. Potrivit metodologiei ANRE, tarifele trebuie sa reflecte cheltuielile cu investitiile pe care le face compania. Distribuitorii de energie si transportatorul national nu au efectuat investitiile necesare, fiind inregistrate, in patru ani, pierderi uriase in retea, estimate la aproape 2 miliarde de euro, insa au beneficiat de majorari de tarife, care mai departe au fost suportate de catre consumatori, se arata in raportul Curtii de Conturi. Acesta mai preciza ca desi peste 45% din instalatiile din distributie si transport necesitau retehnologizari, aceste lucrari au fost efectuate numai in proportie de 7%- 34 %, raportat la necesitati.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro