Transportatorii se opun modificării cerute de Bruxelles la legea RCA: Prețurile vor crește pentru toți deținătorii celor 8,2 milioane de vehicule din România
Uniunea Națională Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere Guvernului să nu modifice Legea nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), pe motiv că ar putea apărea dezechilibre grave și prețurile vor crește accentuat pentru toți deținătorii celor 8,2 milioane de vehicule din România, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice.
- Ce susțin transportatorii în comunicatul transmis miercuri către media:
„Cele mai importante modificări propuse prin proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 urmăresc:
– abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă (în acest moment plafonate la 25%)
– eliminarea obligației ASF de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majorare şi/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă
– eliminarea obligației BAAR de ofertare a primei de asigurare în cazul asiguratului cu risc ridicat.
Impactul adoptării acestor măsuri se va transpune prin creșterea tarifelor RCA fără să mai fie necesară nicio justificare.
Reamintim că prima de asigurare RCA este stabilită prin calcul actuarial, dar depinde și de alte elemente, precum marja de profit, canalele de distribuție, gradul de intermediere, comisioanele brokerilor, nivelul personalului companiei de asigurări și salarizarea. Aceste elemente sunt calculate în funcție de gradul de concurență și nivelul de maturitate al pieței.
În ceea ce privește concurența din piața RCA, practica precedentă a demonstrat că în lipsa unor reglementări stricte, companiile de asigurări s-au înțeles asupra prețurilor, situație sancționată de Consiliul Concurenței cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor RCA. În acest sens, UNTRR solicită Consiliului Concurenței publicarea raportului final, pentru ca ASF să argumenteze în fața Comisiei Europene prevederile legale actuale și ca toți asigurații RCA din România să înceapă demersurile de recuperare a sumelor percepute în plus ca urmare a înțelegerilor neconcurențiale.
Referitor la nivelul de maturitate al pieței asigurărilor, în 2018 aproape 50% din primele brute subscrise pe clasa asigurărilor generale și peste o treime din total piață au reprezentat asigurări RCA. Dacă în țările dezvoltate din UE piața este dominată de segmentul asigurărilor de viață, în România aceasta este susținută de asigurările auto obligatorii RCA. Cu o pondere de numai 1,13% din PIB, asigurările confirmă stadiul ”încă în dezvoltare”, deși importante grupuri financiare internaționale sunt prezente pe plan local.
Reamintim că raportul Băncii Naționale a României (BNR) asupra stabilității financiare arată că sectorul asigurărilor din România prezintă ”o eficiență scăzută și dificultăți în gestionarea activității de subscriere, a riscului de selecție adversă și a hazardului moral”.
Totodată, după intrarea în vigoare a legii RCA nr. 132, anul 2017 a fost și primul în care piața de asigurări a înregistrat profit, după 10 ani de pierderi. Deși tarifele RCA au fost plafonate la începutul anului 2017 și raportate la tariful de referință după intrarea în vigoare a legii RCA, prin care au fost impuse cheltuieli administrative de 25%, iar ASF a reglementat modul de calcul al tarifelor de primă, asigurătorii RCA au înregistrat profituri de peste 400 de milioane de lei în 2017 și 2018, potrivit datelor de la MFP.
În aceste condiții, UNTRR solicită Guvernului, MFP și ASF ca Legea 132/2017 să nu fie modificată, să transmită Comisiei Europene o analiză fundamentată privind situația pieței RCA din România cu accentuarea motivelor practice pentru care nu este benefică o schimbare a legislației și să vină cu măsuri suplimentare pentru a evita întoarcerea la situația de criză din perioada 2015-2016.
Totodată, UNTRR revine cu solicitarea desecretizării scrisorii primite de autoritățile române de la Comisia Europeană în temeiul art. 4(2) din Regulamentul european 1049/2001, întrucât impactul acesteia reprezintă ”un interes public superior care justifică divulgarea conținutului documentului în cauză”.
UNTRR consideră necesară continuarea eficientizării sectorului de asigurări RCA și creșterea gradului de cuprindere în asigurare, prin realizarea unui ghid de bune practici cu privire la daunele materiale (pentru eliminarea înțelegerilor ilicite din zona de service-uri auto), elaborarea unui ghid cu privire la vătămările corporale și uniformizarea deciziilor din instanțe, demersuri pentru includerea în programa școlară a orelor de siguranță rutieră și acordarea unui procent de 1% din primele brute subscrise pe RCA pentru campanii de siguranță rutieră și folosirea camerelor video CNAIR pentru depistarea autovehiculelor fără polițe RCA valabile.”
UNTRR este o organizație profesională care reprezintă interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.
- Infringement împotriva României pentru nereguli în legislația RCA: Notificarea prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor RCA și unele limitări la modul de calcul al acestora contravin normelor UE
Amintim faptul că Executivul European a deschis anul trecut procedura de infringement împotriva Românieicu privire la normele sale naționale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Comisia Europeană a cerut României să transmită o serie de observații privind normele naționale actuale, ce impun o obligație de notificare prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor, precum și o serie de limitări a modalităților de calculare a primelor de către asigurători.
Drept urmare, luna trecută, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de lege privind modificarea Legii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, mai precis Legea 132/2017.
Finanțele precizează că în opinia Comisiei Europene măsurile adoptate de România îngrădesc libertatea asigurătorilor de a-și stabili propriile prime, în special în ceea ce privește reflectarea cheltuielilor administrative și de vânzare în calcularea tarifelor de primă și prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă pe care asigurătorii le pot aplica „asiguraților cu risc ridicat” care le sunt alocați de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
O încălcare a prevederilor art. 21 și art. 181 din Directiva 2009/138/CE (Solvabilitate II) o reprezintă, în opinia Comisiei Europene, și prevederile articolului 18 alineatul (3) din Legea nr. 132/2017, acestea limitând baza de calcul și modul de calcul al tarifelor de primă RCA utilizat de către asigurătorii RCA la cele reglementate de către A.S.F. prin legislația secundară:
„În calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF”.
În data de 26 iulie, Comisia Europeană a dat României un termen de 2 luni pentru adoptarea modificărilor.
Cele 5 modificări propuse de MFP:
1. Se propun modificări asupra modului de funcționare a „asiguratului cu risc ridicat”:
Întrucât Comisia Europeană consideră că prin actualul mod de funcționare este îngrădită libertatea de tarifare prin impunerea unei prime calculate și ofertate de către BAAR și nu de către asigurătorul RCA, propunerea de modificare a legislației are în vedere eliminarea obligației BAAR de ofertare a primei de asigurare în cazul asiguratului cu risc ridicat.
Totodată, se are în vedere instituirea obligațiilor BAAR de alocare a asiguratului cu risc ridicat conform politicilor și procedurilor proprii, proceduri interne care stabilesc și condițiile de încheiere a asigurării, asumate de către toți membrii BAAR, precum și de stabilire a unor reguli de conduită aplicabile membrilor săi inclusiv cu privire la încheierea asigurării RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat.
2. Se propune abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă.
3. Se propune eliminarea obligației A.S.F. de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majorare şi/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiții în care calculul va avea în vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate.
4. Se propune abrogarea prevederilor referitoare la posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului având în vedere hotărârea CJUE din Cauza C80/2017 (Fundo de Garantia Automovel vs. Alina Juliana) care stabilește faptul că obligația de asigurare este permanentă pe perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, indiferent dacă există sau nu intenția proprietarului de a utiliza acest vehicul.
5. Se propune punerea în acord a prevederilor din cuprinsul Legii nr. 132/2017 ce reglementează modul de distribuire a contractelor RCA cu prevederile Legii nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări, acestea intrând în vigoare ulterior publicării legii RCA. Astfel, se reglementează la art.6 alin.(3), asumarea răspunderii pentru emiterea tuturor contractelor RCA indiferent de canalul de distribuție utilizat, fie direct sau prin intermediarii de asigurări sau de asigurări auxiliare, definiți conform Legii 236/2018.