Tratatul pentru salvarea euro are o noua forma: Comisia Europeana primeste noi puteri, statele din zona euro vor putea lua decizii si in privinta pietei interne
Noua schita a tratatului fiscal interguvernamental al UE are un text semnificativ diferit de varianta sa initiala si, potrivit presei britanice, autoritatile de la Londra vor fi puternic deranjate de prevederile documentului. Nu e surprinzator ca The Telegraph, ziar euro-sceptic, a publicat ultima varianta a tratatului.
La insistentele Frantei, documentul se va numi „tratat international” si nu acord, asa cum era initial prevazut (vezi aici ce prevedea varianta initiala a documentului convenit de liderii statelor membre UE minus Marea Britanie). Rolul acestuia este „de a promova conditiile pentru o crestere economica mai puternica in Uniunea Europeana si, in acest scop, de a dezvolta o coordonare mai stransa a politicilor economice din zona euro”.
Articolul 1 stipuleaza ca „prin acest Tratat partile contractante, ca state membre ale UE, agreeaza un ‘acord fiscal’ si o mai mare coordonare a politicilor economice, ceea ce presupune o guvernanta intarita care sa impuna disciplina fiscala si o mai mare integrare a pietei interne, precum si o mai mare crestere economica, competitivitate si coeziune sociala intarite”.
Stipularea unei mai mari integrari a pietei interne este interpretata de presa britanica drept posibilitatea ca statele din zona euro – motorul acestui tratat – sa ia decizii privind piata interna si, implicit, pe cea a serviciilor financiare.
La cererea Germaniei, textul acorda puteri sporite Comisiei Europene, care va putea da in judecata la Curtea Europeana de Justitie tarile care incalca noile reguli fiscale (art. 8). In varianta initiala, un stat membru putea sa dea in judecata un stat care a incalcat regulile, insa potrivit noii variante, doar Comisia Europeana poate face asta, in numele unui stat membru impotriva altuia. Marea Britanie a protestat impotriva implicarii institutiilor comunitare in respectarea prevederilor acestui tratat, intrucat nu este un tratat al UE.
O alta noutate o reprezinta numarul de state membre care trebuie sa ratifice tratatul fiscal pentru ca acesta sa intre in vigoare. Daca initial se vorbea despre 9 state membre, noua schita de tratat stipuleaza ca 15 state din zona euro trebuie sa il ratifice inainte ca el sa fie implementat (art.14, alin.2). Iar prevederile sale se vor aplica doar statelor care l-au ratificat.
Pentru tarile care nu apartin zonei euro si sunt semnatare ale acestui tratat fiscal, regulile prevazute de acesta vor deveni obligatorii din prima zi in care au adoptat moneda unica europeana. Totusi, daca doresc sa aplice aceste reguli mai devreme, o pot face.
Prevederi ale tratatului pe scurt:
In privinta acordului fiscal
- Bugetele generale ale guvernelor trebuie sa fie echilibrate sau in surplus; acest principiu se considera respectat daca, cu titlul de regula, deficitul structural anual nu depaseste 0,5% din PIB-ul nominal (Citeste aici un articol despre deficitul structural si cum se calculeaza).
- Aceasta regula va fi introdusa in Constitutia fiecarei tari membre UE. Fiecare stat va concepe un mecanism de corectie automata care intra in vigoare daca vor exista devieri. Acesta va fi propus de fiecare natiune pe baza principiilor propuse de Comisia Europeana.
- Statele membre converg impreuna catre nivelul specific de referinta, conform unui calendar propus de Comisie.
- Statele membre trebuie sa prezinte Comisiei si Consiliului European proceduri de reducere a deficitului bugetar. Procesul va fi urmarit atent de Comisie si de Consiliu.
- Regulile care guverneaza procedura aplicabila deficitului excesiv vor fi consolidate pentru statele din zona euro. De indata ce Comisia observa ca deficitul unei tari a ajuns sa fie mai mare de 3%, vor exista consecinte automate. Decizia aceasta se anuleaza doar daca se va opune majoritatea calificata a statelor din zona euro.
- Datoria publica a statelor membre trebuie sa fie sub 60%, iar daca aceasta proportie a fost depasita trebuie redusa cu 1/20 pe an.
- Va fi implementat un mecanism pentru raportarea „ex ante” de catre statele membre a planurilor lor nationale privind emisiunile de datorie publica.
- Un stat care considera ca un altul a incalcat aceste reguli il poate deferi Curtii Europene de Justite. Numai Comisia Europeana, in numele statului reclamant, poate incepe actiunea de a deferi Curtii cazul, iar deciziile Curtii Europene de Justitie sunt obligatorii.
In privinta convergentei economice:
- Tarile se angajeaza sa lucreze impreuna spre o politica economica ce are ca scop intarirea cresterii economice printr-o convergenta si competitivitate sporite. Acestea pot sa recurga la o cooperare intarita pe chestiuni care sa asigure functionarea optima a zonei euro fara sa submineze piata interna.
- Toate reformele majore de politica economica vor fi discutate ex-ante si, atunci cand e cazul, vor fi coordonate intre ele, implicand in acest sens si institutiile comunitare.
In privinta guvernantei:
- Deciziile vor fi luate in cadrul unor Euro Summit, care vor avea loc de doua ori pe an. La ele vor participa liderii statelor UE, presedintele Comisiei Europene, presedintele EuroGrupului si comisarul european pentru afaceri economice si monetare. Invitat va fi si presedintele Bancii Centrale Europene. Presedintele Euro Summit-ului va fi ales cu o majoritate calificata de catre liderii zonei euro si va avea un mandat de 5 ani, ca si presedintele Consiliului European.
- Celelalte state membre vor fi informate despre deciziile luate in cadrul acestor Euro Summit.
- Reprezentantii comisiilor economice si de finante din parlamentele nationale vor avea intalniri regulate sa discute politici economice si bugetare cu reprezentanti din parlamentul european, membri ai comisiei economice si de afaceri monetare.
Cine lucreaza la elaborarea tratatului fiscal
Grupul de lucru care lucreaza la textul tratatului interguvernamental este condus de Georges Heinrich, vicepresedintele grupului de lucru al Eurogrup (cele 17 state din zona euro).
Comisia Europeana este reprezentata de Luis Romero, seful serviciului juridic, si Marco Buti, directorul general al Directiei economice si afaceri monetare.
Parlamentul European are trei reprezentanti: germanul de centrul dreapta Elmar Brok, Roberto Gualtieri – parlamentar italian de centru-stanga, si Guy Verhofstadt, reprezentant al liberalilor, fost premier belgian. Francezul Daniel Cohn-Bendit, din partea „verzilor”, este substitut.
Toate cele 27 de state membre ale UE sunt reprezentate de catre oficiali din departamente legislative si financiare.
Reamintim ca Romania nu si-a desemnat inca seful echipei de negociere a acestui acord. La sfirsitul lunii decembrie 2011, presedintele Basescu a spus ca Romania va avea o echipa de trei persoane care va participa la negocierile privind forma finala a Acordului Interguvernamental privind o Uniune Economica Consolidata. „Optiunea mea e ca seful echipei sa fie ori Leonard Orban (ministrul Afacerilor Europene – n.red.), ori Bogdan Aurescu (secretar de stat in MAE – n.red.). Echipa o va decide guvernul”, a spus seful statului.