Sari direct la conținut

Trenuri noi în România – Contract semnat cu Alstom pentru 20 de trenuri electrice. Cum arată și pe unde vor circula

HotNews.ro
Tren Alstom Coradia Stream pentru Romania, Foto: Alstom
Tren Alstom Coradia Stream pentru Romania, Foto: Alstom

​Alstom și Autoritatea pentru Reformă Feroviară din România (ARF) au semnat vineri un contract pentru livrarea a 20 de trenuri inter-regionale de lung parcurs Coradia Stream și a serviciilor de mentenanță asociate, pe o perioadă de 15 ani. Valoarea totală estimată a contractului este de aproximativ 270 de milioane de euro. Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023.

Trebuie spus că despre trenuri noi se tot vorbește de 4-5 ani și, dacă România era o țară unde lucrurile funcționează cu adevărat, aceste noi trenuri electrice ar fi ajuns măcar la final de 2020. Procedurile s-au prelungit și reluat însă de mai multe ori.

Acestea sunt primele trenuri pentru transport feroviar de pasageri furnizate de Alstom în România.

Acest contract poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 20 de trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului. Incluzând mentenanța extinsă pentru întreaga flotă, valoarea totală estimată a proiectului poate depăși 700 milioane euro.

Foto: Alstom

Fiecare tren va avea șase vagoane, va putea atinge 160 km/h și va avea 350 de locuri.

Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, pachetul complet de 37 de rame urmând a fi livrat până la finalul anului 2024.

Clasa 1 (foto Alstom)

Click aici pentru a mări fotografia

Compania spuen că are 420 de comenzi pentru trenurile Coradia Stream în Europa, de la operatori din Italia, Olanda și Danemarca. Cele din Italia sunt în operare comercială din 2019.

Clasa a 2-a

Click aici pentru a mări fotografia

Ramele electrice RE-IR vor fi folosite pentru a asigura conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, dar și facilitarea conexiunilor inter-regionale.

Rutele deservite de noile rame vor fi:

București Nord – Constanța,

București Nord – Brașov – Arad – Timișoara,

București Nord – Brașov – Cluj,

București Nord – Brașov – Deda – Cluj,

București Nord – Brașov,

București Nord – Iași,

București Nord – Suceava,

București Nord – Galați,

București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria,

București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad,

Cluj-Timișoara,

Cluj-Suceava-Iași.

Ce spune Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Contractul presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 37 de unități, cu perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software.

Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 20 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la valoarea de 1.309.065.880,00 lei, fără TVA (aproximativ 263 milioane EUR), dintre care 931.065.880 lei reprezintă valoarea ramelor și 378.000.000 lei serviciile de mentenanță.

Suplimentarea comenzii conform celor menționate anterior (alte 17 rame și dublarea mentenanței la 30 de ani) poate duce la un cost total de 3.714.279.851,00 lei, fără TVA (aproximativ 748 milioane EUR). Finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.

Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, pachetul complet de 37 de rame urmând a fi livrat până la finalul anului 2024.

Ramele electrice sunt compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune.

Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90.

Din punct de vedere al confortului pasagerilor ramele sunt dispun de o zonă de bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, dar și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat. Din punct de vedere al confortului, unitățile dispun de sisteme de climatizare, precum și conexiune wi-fi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro