Trenurile cu hidrogen sunt tot mai departe de România – A apărut încă o anulare
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen a fost anulată din nou. Pe 7 februarie 2023 a fost anulată procedura inițială de licitație din cauza lipsei de oferte. Par să fie mici șansele ca România să mai cumpere prin PNRR aceste trenuri.
România și trenurile pe hidrogen
În martie 2021, ministrul de atunci al Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea că România vrea să testeze trenurile cu hidrogen, fiind vorba despre o tehnologie nouă și promițătoare.
La final de martie 2022, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) publica în platforma de achiziții publice SEAP anunțuri de consultare a pieței în vederea pregătirii de achiziții de material rulant finanțate prin fonduri europene nerambursabile și erau incluse și trenurile cu hidrogen. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) spunea atunci că intenționează să organizeze proceduri de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt și lung parcurs, fiind vizate trenuri de maxim 200 de locuri.
Ministerul Transporturilor a avizat la final de aprilie 2022 achiziționarea a 12 trenuri pe hidrogen, ca parte a unui proiect-pilot de testare a unor trenuri ecologice. Printre rutele deservite se vor număra București – Aeroport Otopeni și București – Pitești.
Se părea că suntem pe drumul cel bun, dar nu a fost așa. Trenurile pe hidrogen NU sunt deloc aproape de noi și am putea rata termenul de 2026. Pe 7 februarie 2023 a fost anulată procedura inițială de licitație din cauza lipsei de oferte. Ziua următoare, ARF a lansat o nouă consultare de piață pentru a se obține elemente suplimentare necesare actualizării documentației de atribuire.
Ei bine, acum, ARF anunță că procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen a fost anulată, în condițiile existenței depunerii unei singure oferte neconformă (componenta tehnică), de către Asocierea S.C. Alstom Transport S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat).
Anularea a venit fiindcă s-au constatat neconformități legate de disponibilitate a trenurilor (zile de utilizare anuale, nr km parcurși), dar și fiindcă sunt probleme cu calendarul de livrare „în contextul constrângerilor temporale ale PNRR”. A fost o problemă și cu caracteristicile mai slabe decât cele solicitate ale cabinelor de conducere.
Marele minus este că nu apar în rețeaua CFR Călători trenuri noi, nici convenționale, nici pe hidrogen, iar cele care sunt nu oferă confort grozav. În plus, este un proiect care trebuie desfășurat de urgență, fiindcă există pericolul de a rata finanțarea prin PNRR, Proiectul presupune un termen final de implementare pentru luna august 2026.
Din punct de vedere tehnic este mai complicată punerea în circulație a unor trenuri cu hidrogen, fiindcă producătorul trebuie să se asocieze cu un furnizor de gaze industriale, pentru a instala infrastructura necesară. În cazul de față, Alstom s-a asociat cu Linde Gaz.
ARF a menționat și că tehnologia trenurilor pe hidrogen este încă una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piață și doar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în numai câteva țări.
Ce spune ARF despre anularea achiziției de rame electrice pe hidrogen (RE-H)
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen a fost anulată, în condițiile existenței depunerii unei singure oferte neconformă (componenta tehnică), de către Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat). Conform normelor legale oferta financiară nu a mai fost consultată de către comisia de evaluare ARF.
În cadrul acestei proceduri, Comisia de evaluare ARF împreună cu echipa de experți cooptați ai Băncii Europene de Investiții (BEI-PASSA) a constatat o serie de neconformități semnificative care nu au putut fi clarificate de către ofertant, detaliate astfel:
- o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an;
- calendarul de livrare al primului tren si cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;
- caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren).
Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii anulate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare, pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR.
Procedura a vizat proiectul de achiziții a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanță a trenurilor și de asigurare a alimentării cu hydrogen, pe o perioadă corelată cu durata de viață a vehiculelor.
Menționăm că proiectul de achiziție a celor 12 automotoare a fost selectat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în prima jumătate a anului 2021, luând în considerare caracteristicile verzi ale vehiculelor (menite să contrabalanseze proiectele poluante de autostrăzi din PNRR) și preluat spre implementare la ARF la sfârșitul anului 2021, studiul de fezabilitate fiind finalizat în aprilie 2022.
În acest context, precizăm că tehnologia trenurilor pe hidrogen este încă una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piață, dar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în diverse țări europene (Germania, Italia și Franța). De exemplu, trenurile care corespund exact nevoilor identificate în documentul guvernamental PNRR 2021 și preluate în analizele ARF, deși se regăsesc în ofertele comerciale ale producătorilor, nu sunt încă autorizate ca tip și pentru introducerea pe piață (proceduri care pot dura peste 3 ani, înainte de începerea producției).
În conditiile în care peste 50% din rețeaua României este neelectrificată și ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziție trenuri pe hidrogen reprezintă o soluție tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare, drept pentru care va continua eforturile de implementare.
Rutele pe care vor fi utilizate inițial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a Municipiului București (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Pitești – Craiova, Gara de Nord – Târgoviște și Pitești – Curtea de Argeș). În condițiile electrificării acestor linii, trenurile vor fi transferate pe alte rute neelectrificate.
În baza rezultatelor acestui proiect pilot se va decide extinderea flotei și pentru alte regiuni ale țării, precum și achiziția de trenuri pe acumulatori.