Sari direct la conținut

Trustul de presa al Bisericii Ortodoxe Romane: cum isi transmite Patriarhia mesajul prin statiile, ziarele si site-urile pe care le pastoreste

HotNews.ro
Patriarhul Daniel, Foto: Rompres
Patriarhul Daniel, Foto: Rompres

Biserica Ortodoxa Romana pastreaza un control sever asupra felului cum sunt reflectate activitatile ei in media centrale, dupa cum reiese din analiza HotNews.ro „De ce e Biserica Ortodoxa Romana muta?„. BOR prefera sa isi transmita mesajele prin propriile canale de comunicare in masa, nu putine la numar: televiziunea si reteaua radio Trinitas, alte posturi de radio, agentia de presa Basilica, Ziarul Lumina, site-urile aferente. Putine sunt datele referitoare la audientele acestor canale, insa cele existente pot da un ordin de marime privind numarul romanilor la care ajung informatiile BOR.

  • Trinitas TV, Radio Trinitas, agentia Basilica si site-urile acestor institutii fac parte din Centrul de Presa Basilica al Patriarhiei Romane. Licentele audiovizuale sunt detinute de Patriarhia Romana, iar in cazul Ziarului Lumina pe site-ul BRAT figureaza, ca editor, tot Patriarhia Romana.
  • Cititorii HotNews.ro au aratat ca acest control sever asupra mesajelor care ies in presa, semnalat in analiza HotNews.ro, este valabil in special in ceea ce priveste Arhiepiscopia Bucurestilor si media din Capitala si ca, in cazul altor regiuni ale tarii, controlul este mai bland.

Trinitas TV:

  • Trinitas TV nu beneficiaza de date de audienta, deoarece, pana acum, Patriarhia nu a platit pentru astfel de date. Cu toate acestea, Trinitas TV apare pe lista serviciilor de programe pe care cablistii trebuie sa le includa in grila lor, in ordinea indicelui anual de audienta, potrivit principiului „must carry”. Ultima lista de acest fel intocmita de CNA pe baza datelor generale de audienta furnizate de Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA), lista actualizata iarna aceasta, plaseaza Trinitas TV pe locul 18 dintr-un total de 26 de posturi. Audienta medie generala a postului (rtg% pe segmentul „Whole day / All+guests” pentru tot anul 2011) este de 0,06%, echivalentul a cateva mii de oameni.
  • Datele de audienta TV pe 2011 au fost furnizate ARMA de catre GfK Romania. De la inceputul acestui an, audientele TV sunt masurate de Kantar Media, potrivit unei noi metodologii si cu ajutorul unui nou instrument de recunoastere a canalelor – audio matching. Acest instrument este folosit doar pentru posturile care contribuie la studiul de audienta TV, potrivit unui reprezentant ARMA consultat de HotNews.ro. Drept urmare, Trinitas TV ar putea beneficia de date de audienta, fie ele si generale, de tipul celor folosite pentru intocmirea indicelui anual de audienta, doar daca va plati pentru astfel de date.

Reteaua Radio Trinitas:

  • Radio Trinitas nu este inclus in studiul de audienta radio, publicat periodic de Asociatia pentru Radio Audienta.
  • Radio Trinitas poate fi ascultat online la adresa http://www.radiotrinitas.ro/
  • Potrivit datelor CNA aferente lunii ianuarie 2012, Patriarhia Romana detine 42 de licente radio, din care 41 locale si una prin satelit, pentru Radio Trinitas
  • Alte trei licente radio, pentru Radio Reintregirea, apartin Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane Alba Iulia, in timp ce Arhiepiscopia Ortodoxa Romana a Vadului, Feleacului si Clujului detine doua licente pentru Radio Renasterea, iar Arhiepiscopia Tomisului – o licenta pentru Radio Dobrogea
  • O situatie aparte in ceea ce priveste operatiunile media ale BOR s-a inregistrat in toamna lui 2010, cand Mitropolia Moldovei si Bucovinei a incercat sa obtina o licenta radio la Pascani, declansand „surprinderea” Patriarhiei. Arhiepiscopia Iasilor, cu sprijinul Inaltpreasfintitului Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, opereaza si portalul Doxologia.ro, pe pagina de sosire a caruia nu exista niciun link catre site-urile Patriarhiei.

Ziarul Lumina/Lumina de Duminica

  • Ultimele cifre de tiraj si vanzari ale Ziarului Lumina si ale saptamanalului Lumina de Duminica dateaza din primul trimestru al anului trecut. Pe site-ul BRAT este mentionat, in cazul fiecarei publicatii, ca „aceasta publicatie nu are cifre pentru perioada Iul-Sep 2011 deoarece nu a depus declaratiile de difuzare in conformitate cu prevederile regulamentului de control al cifrelor de difuzare”
  • Ambele publicatii aveau, in primul trimestru din 2011, vanzari medii pe aparitie de circa 22.000 de exemplare. Dintre acestea, doar 40 erau vandute „cu bucata”, iar restul – pe baza de abonamente.
  • In 2010, vanzarile medii pe aparitie au evoluat de la circa 27.000 de exemplare in primul trimestru (43 vandute cu bucata) la circa 23.000 de exemplare in ultimul trimestru (55 vandute cu bucata)
  • Returul Ziarului Lumina, asa cum figureaza in datele publicate de BRAT, este zero.
  • Potrivit reprezentantilor BRAT, distributia publicatiei se face in parohii prin intermediul bisericilor.
  • Ziarul Lumina nu beneficiaza de date de audienta in SNA
  • Tot BRAT publica si preturile rate-card (pretul inainte de comisioane si discounturi) aplicate de Ziarul Lumina pentru spatiile de publicitate. Astfel, la rate-card, cine doreste o pagina intreaga de publicitate, alb negru, trebuie sa plateasca 11.554 RON, iar pentru o pagina color – 22.325 RON. Pretul minim este de 505 RON pentru 1/32 de pagina alb-negru

Site-uri:

  • Centrul de Presa Basilica al Patriarhiei Romane opereaza si mai multe site-uri. Dintre acestea:
  • TrinitasTV.ro este in reconstructie
  • RadioTrinitas.ro nu beneficiaza de date de trafic si audienta
  • Basilica.ro, site-ul agentiei de stiri cu acelasi nume, nu beneficiaza de date de trafic si audienta
  • Site-ul ZiarulLumina.ro figureaza in Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI). In toata luna ianuarie 2012, el inregistra  68.770 de vizitatori unici, 137.754 vizite si 368.147 afisari. In 2011, varful de trafic a fost atins in martie: 96.299 de unici, 176.651 de vizite si 471.220 afisari.

Citeste si: Analiza HotNews.ro – De ce e Biserica Ortodoxa Romana muta?

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro