Tunelurile lipsă de pe A1 Lugoj – Deva vor fi construite de o asociere din România și Bosnia / Cursă contra-cronometru pentru a nu pierde banii din PNRR
O asociere de constructori din România și Bosnia-Herțegovina a fost desemnată câștigătoare pentru a proiecta și finaliza secțiunea lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1) – cei 9 km de autostradă lipsă de pe întreaga A1 de la Sibiu la granița de Vest, inclusiv porțiunea cu tuneluri dintre Margina și Holdea.
„Asocierea de constructori din România și din Bosnia-Herțegovina SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. – SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT, are la dispoziție 1,826 miliarde de lei (fără TVA) și 45 de luni (11 luni proiectare și 34 de luni execuție), pentru a finaliza inclusiv tunelurile forate de pe acest Lot”, a anunțat șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Licitația pentru acest proiect extrem de întârziat și tergiversat a fost reluată în luna iunie 2022, după ce anterior fosta procedură lansată încă din 2019 (1,4 mld lei) fusese anulată pentru că singura ofertă depusă de o firmă din Turcia fusese declarată neconformă.
Acum, la noua licitație din vara lui 2022, valoarea estimată a contractului a fost mult mărită la circa 2,3 mld de lei. Oferta câștigătoare a fost de 1,8 mld de lei.
Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km și vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25m.
Sursă foto articol: Photo226912424©Tadeasvonh|Dreamstime.com
Finanțarea prin PNRR și scenariul minune
Contractul va fi finanțat parțial prin PNRR (circa 1 miliard de lei), însă cuprinderea acestui proiect în portofoliul PNRR înseamnă automat și respectarea condiției esențiale ale programului de redresare și reziliență: finalizarea până în 2026.
Termenul de finalizare conform actualei licitații este 11 luni proiectare și 34 de luni execuție, adică 45 de luni în total. Așadar, pentru a putea respecta calendarul PNRR, actualul contract ar avea nevoie de un scenariu extrem de optimist: contractarea cât mai rapidă (ceea ce e aproape imposibil dacă vor exista contestații) și apoi derularea fără cusur și probleme a lucrărilor, fără nici o marjă de întârziere.
Și dacă s-ar semna astăzi contractul, tot ar fi o misiune extrem de grea să fie gata în termen…
Semnarea contractului, însă, va fi posibilă abia după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații și respectiv după soluționarea contestaților/ plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire.
Tunelurile „uitate” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva
Licitația actuală pentru realizarea secțiunii cu tuneluri de pe autostrada Lugoj – Deva a fost relansată pe repede înainte după un eșec al ultimei proceduri pornite încă din 2019. Însă și acea licitație venise după ani de zile de tergiversări, amânări și promisiuni.
Despre nevoia tunelurilor se știa încă din 2013, la un an după ce toate loturile fuseseră deja contractate, iar din 2015 tot a fost promisă o licitație pentru construirea lor.
Conform condițiilor din Acordul de mediu, în 2013, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului.
Cele două tuneluri au fost impuse prin acordul de mediu după ce loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj – Deva au fost contractate în baza unor documentații care prevedeau săpături în acele locuri.
Unde vor fi tunelurile (lungimi estimative) – conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:
Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu – Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte
Bucata cu tuneluri reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj – Deva au fost deschise traficului în 2019.
În 2013, după ce au fost contractate loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj – Deva, Acordul de Mediu a fost modificat și a impus realizarea unor tuneluri între Holdea și Margina, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Cum contractele erau deja semnate, Compania de Drumuri avea de scos bucata cu tuneluri separat și să lanseze separat o procedură pentru proiectarea și execuția tunelurilor.
Au urmat, însă, ani la rândul de bâlbâieli și răzgândiri birocratice. Încă din 2015 șeful de atunci, Narcis Neaga (n.r. care a mai trecut o dată între timp pe la șefia Companiei), promitea că la final de an va scoate la licitație tunelurile de pe A1 Lugoj – Deva.