Sari direct la conținut

Turcia a început lucrul la un nou tronson feroviar de mare viteză

HotNews.ro
Un vagon al operatorului turc TCDD, Foto: Hotnews
Un vagon al operatorului turc TCDD, Foto: Hotnews

Turcia a început recent lucrările pe un nou tronson de linii feroviare de mare viteză, iar când totul va fi gata, durata călătoriei va scădea de la 3 ore și jumătate, la sub o oră. Trenurile din Turcia pot rula cu cel mult 250 km/h. Nu sunt lungi secțiunile unde această viteză este atinsă, dar sunt porțiuni mari cu peste 150 km/h, ceea ce nu este deloc rău pentru o țară întinsă.

Secțiunea la care lucrul a început este între orașele Yerköy și Kayseri și în prezent sunt 176 km, pe o linie care face ocolișuri, iar călătoria durează 3 ore și jumătate. Peste câțiva ani, când linia de mare viteză va fi gata, călătoria va dura sub o oră și distanța va fi de doar 142 km, pe o linie mult mai dreaptă.

Kayseri este orașul din care este echipa de fotbal la care a antrenat Marius Șumudică, iar în prezent la această echipă joacă Silviu Lung Jr.

Între Ankara și Kayseri sunt 379 km și trenurile fac șapte ore. Când liniile de mare viteză vor fi gata, timpul de parcurs va fi de numai două ore, dar până atunci mai este mai mult de un deceniu.

Pe cei 142 km vor fi 15 tunele și linia se va intersecta cu autostrăzile în peste 100 de puncte pe parcurs. Turcii au calculat și ce beneficii va aduce noua linie până în anul 2054 (!): peste 10 miliarde euro câștiguri din scăderea timpilor de parcurs pentru pasageri și din creșterea capacității pentru trenurile de marfă.

Secțiunea la care a început lucrul este parte a unui proiect-mamut.

În 2008 au început lucrările la linia de mare viteză Ankara – Sivas care va avea doar 405 km, față de 602 km cât parcurg în prezent trenurile pe o linie cu multe ocolișuri. Trenurile fac în prezent 10-12 ore între cele două orașe, iar când linia de mare viteză va fi gata, călătoria ar trebui să dureze sub trei ore. Sunt însă probleme tehnice de depășit.

Linia Ankara – Sivas este în mare întârziere: ar fi trebuit să fie gata în 2019, dar vor fi cel puțin 4-5 ani în plus. Costurile preconizate vor fi și ele mult peste cele 1,5 miliarde euro estimate acum 7 ani.

Cea mai rapidă linie din Turcia este între Istanbul și Ankara.

Turcia modernizează și linia ce pornește de la Kapikule (la granița bulgară) și ajunge la gara Halkali (la 40 km de centrul Istanbulului) Cei 231 km sunt parcurși în prezent în 3 ore și 50 minute, însă după 2023 vor fi și porțiuni de 200 km/h.

Turcii lucrează la un alt mega-proiect de linie de viteză: Istanbul – Izmir, la care vor fi construiți 502 km de linii noi. Distanța între cele două orașe este 824 km pe calea ferată, dar după ce vor fi construite noile linii, mult mai directe, parcursul va fi de doar 620 km. Trenurile fac 14 ore în prezent, iar promisiunea este că se va ajunge la doar 3 ore și 30 minute, dar probabil după 2040.

Surse: International Railway Journal, Railway-technology.com

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro