Sari direct la conținut

Turn de 25 de etaje langa Hala Ford, pe Calea Floreasca

HotNews.ro
Proiectul de pe Calea Floreasca, Foto: Hotnews
Proiectul de pe Calea Floreasca, Foto: Hotnews

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat, la sfarsitul lunii aprilie, construirea a patru turnuri, pe Calea Floreasca, langa hala Ford, monument istoric. Cea mai inalta cladire va avea 25 de etaje, urmata de o cladire de 20 de etaje si doua de 15. Hala Ford va fi restaurata, iar in interiorul ei va functiona un centru comercial cu dotari publice. Turnul de 25 de etaje va adaposti birouri, iar celelalte trei cladiri, locuinte.

Proiectul este facut de Alpha Studio, iar beneficiar este societatea Primaverii Gardens. Terenul pe care s-au aprobat constructiile are aproape 28.000 mp si se afla in incinta fostei fabrici Automatica, la intersectia bulevardelor Calea Floreasca cu Mircea Eliade, langa Parcul Floreasca. Proiectul a primit si avizul Ministerului Culturii si Cultelor pentru ca se afla in zona de protectie a Halei Ford, monument Istoric. Vlad Cavarnali, reprezentantul Alpha Studio ne-a declarat ca proiectul ar putea fi gata pana la sfarsitul anului 2015, iar investitia se ridica la circa 50 milioane de euro. Halele Ford au fost construite in 1935 pentru fabrica de masini Ford.

Potrivit informatiilor de pe site-ul companiei, Ford si-a inceput relatiile cu Romania in anul 1928, atunci cand Andrei Popovici, secretarul Legatiei Romane la Washington, ii decerneaza lui Henry Ford un inalt ordin al Casei Regale ca „binefacator al omenirii, pentru dezvoltarea industriei, a relatiilor sociale si internationale”. In 1931, Ford deschide o firma de vanzari in Romania, iar un an mai tarziu, in 1932, Guvernul Romaniei comunica filialei Ford din Anglia (care patrona firma din Romania) disponibilitatea de a deschide la Bucuresti o linie de asamblare.

„Astfel, ca urmare a acestei invitatii, in 1935, Ford a achizitionat un teren in cartierul bucurestean Floreasca, unde a construit o uzina moderna, dotata cu prima linie de montaj operationala din Europa de Est, si peste 100 de muncitori, care putea ansambla anual 2.500 de automobile si camioane. Cel de-al doilea razboi mondial a afectat insa operatiunile din Romania, iar in 1940 a devenit evidenta lipsa de lichiditati pentru importul de vehicule si piese de schimb din SUA. Astfel, in primul trimestru al anului 1940, Ford Romania a vandut toate automobilele pe care le avea in stoc, iar mai tarziu a fost epuizat si stocul de camioane. In martie 1940, nu au mai existat alte importuri din SUA, iar fabrica a inceput sa execute exclusiv comenzi ale armatei romane, care detinea un parc considerabil de camioane Ford V8 4×4. Odata intrata in sfera de influenta a Germaniei, importurile Romaniei din SUA si Marea Britanie au incetat, iar prin instalarea austriacului Wachner la conducerea fabricii, aceasta era practic condusa de filiala din Koln. Astfel, fabrica din Floreasca onora cererile armatei germane si romane si oferea unitati mobile de reparatii pe front. In august 1944, Guvernul Romaniei clasifica fabrica Ford Romania ca fiind „utilaje si constructii abandonate de inamic” si este inclusa sub control militar. Aceasta continua sa se ocupe cu repararea vehiculelor detinute de armata romana si cea rusa, cu mari pierderi insa, datorita gratuitatii oferite armatei ruse ca despagubiri de razboi. Odata cu incetarea razboiului, directorii filialei Ford din Marea Britanie au incercat sa reia legaturile cu Ford Romania, dar instaurarea comunismului si deprecierea monedei nationale au dus la suspendarea activitatilor in septembrie 1946. Intre timp, profilul uzinei Ford din Romania fusese schimbat in aparatura de automatizari, aici functionand firma Automatica si fiind construite noi hale. Din fericire, hala in care s-au ansamblat autoturisme Ford a supravietuit pana in zilele noastre. Propunerea Ford prevedea acordarea de asistenta pe o perioada de zece ani, timp in care trebuia refacuta industria romaneasca de automobile, insa ea nu s-a materializat. Cronologic, in fosta hala a uzinei Ford Romania isi au sediul firmele Autoindependenta (1948), ACRA (1951), Termotehnica (1959) si Automatica, al carei actionar majoritar devine firma Euroform Milenium in 2000″, scrie pe www.ford.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro