Uber și mașinile autonome – Senzori mai puțini, probleme mai multe
Accidentul mortal cu o mașină a Uber în Arizona a dat o lovitură puternică programului de aducere pe străzi a mașinilor care se conduc singure și a scos la iveală detalii neplăcute din trecut. Se pare că Uber a renunțat la câțiva senzori esențiali pentru modul în care o mașină autonomă ”vede” drumul și a luat și alte măsuri care au afectat eficiența programului de teste. În plus, se aud tot mai puternic vocile care spun că Uber nu este o companie de tehnologie de talia Google sau Amazon și nu ar trebui să aibă planuri atât de îndrăznețe cu aceste mașini.
Reuters a relatat recent, citând mai multe surse, că Uber a redus drastic numărul de unități LiDAR montate pe mașinile sale autonome. Sistemul LiDAR este esențial, fiindcă permite mașinii să măsoare distanța față de mașinile din jur și față de diverse obstacole și de pietoni.
Dacă în 2016, când Uber a început cu mașini Ford Fusion testele cu vehicule autonome, pusese șapte unități LiDAR, pe mașinile Volvo XCX90 există una singură, centrală. În general companiile care testează astfel de mașini au o unitate mare centrală și mai multe unități LIDAR mai mici, fiindcă la o singură unitate există rtiscul să fie unghiuri moarte și mașina să nu detecteze la timp pietonii sau alte obstacole.
Sistemul LiDAR a fost dezvoltat prima oară în anii 60′ și folosit în meteorologie, devenind cunoscut întregii lumi în misiunile NASA în anii 70′ unde a fost folosit pentru a face măsurători pe suprafața Lunii. Sistemul LiDAR a fost și punctul central al litigiului dintre Waymo – parte a Google – și Uber, aceasta din urmă fiind acuzată că a furat, prin intermediul unui fost director, tehnologia LiDAR la care Google a lucrat aproape un deceniu, investind sume uriașe.
Reuters scrie că cei de la Uber au decis, când au început testele cu SUV-urile Volvo. că este suficientă o singură unitate LIDAR și că pot compensa radarele clasice pentru detectarea obstacolelor. În plus, au fost dezactivate și sistemele de evitare a coliziunilor care se găsesc pe modele standard ale Volvo, companie celebră pentru sistemele sale de siguranță.
Când testa capacitățile autonome pe mașini Ford Fusion, acestea aveau șapte sisteme LiDAR, șapte radare și 20 de camere video. Pe modelele Volvo sunt 10 radare, șapte camere video și un singur sistem LiDAR.
Șapte experți consultați de Reuters spun că sistemul ar fi trebuit să o vadă pe femeia lovită în Arizona, dar nu ar fi exclusă o problemă la software. În plus, rămân întrebările legate de faptul că persoana de la volan, care ar fi trebuit să intervină, nu era atentă la drum.
New York Times a scris recent că au mai existat incidente în programul Uber cu mașini autonome și că directorii companiei nu erau mulțumiți de rezultate, mai ales că voiau cât mai repede să lanseze servicii comerciale cu aceste mașini, planul fiind ca o autorizație să fie primită în decembrie pentru Phoenix.
Alte surse spun că șeful Uber ar fi vrut să renunțe la programul cu mașini autonome, dar a decis să continue, în timp ce publicația mai scrie că până acum ceva timp erau doi șoferi de test ăn mașină, dar Uber a decis să rămână doar unul, consecința fiind că unii șoferi au spus că au apărut probleme și că era mai mare gradul de siguranță cu doi oameni care supravegheau parcursul mașinii.
Uber a început testele cu mașini autonome în septembrie 2016, la Pittsburgh, iar un an mai târziu a adăugat orașul Phoenix din Arizona, unde a ajuns să aducă pe străzi 150 de mașini, ca parte a unui program cu 400 de angajați.
În acest context nu sunt puțini cei care spun că Uber a mers prea departe și că nu este o companie de tehnologie de anvergura Google sau Amazon, astfel că nu ar trebui să aibă ambiții mari într-un domeniu atât de sensibil și complicat precum mașinile autonome. Mai multe despre aceste opinii puteți citi aici.