Un cercetător de la Universitatea Stanford vrea să aducă „agenți” A.I. în sălile de clasă: „Ce se întâmplă când un profesor este rugat să predea ceva complet nou?”

Kira Learning, un startup din domeniul tehnologiei educaționale condus de fondatorul Google Brain, profesorul de la Universitatea Stanford și cercetătorul în inteligență artificială Andrew Ng, a lansat o nouă platformă care aduce „agenți” A.I. în sala de clasă, relatează Business Insider.
Kira Learning afirmă că agenții A.I. pe care i-a creat vor prelua sarcinile repetitive care le consumă adesea profesorilor ore întregi. Agenții pot ajuta la corectarea lucrărilor, la planificarea lecțiilor și la analizarea discuțiilor din clasă pentru a oferi perspective asupra elevilor care au rezultate, dar și celor care întâmpină dificultăți. Platforma oferă, de asemenea, meditații unu-la-unu pentru elevi.
Așa-zișii „agenți” A.I. sunt sisteme sau programe de inteligență artificială care pot acționa autonom sau semi-autonom pentru a atinge anumite obiective, luând decizii pe baza unui set de reguli, date sau învățare anterioară. Spre deosebire de un simplu chatbot sau un algoritm pasiv, un agent A.I. este proiectat să „facă lucruri” fără să i se transmită instrucțiuni fiecare pas.
Kira Learning susține că scopul său este de a-i elibera pe profesori de sarcinile de rutină, pentru ca aceștia să se poată concentra pe modelarea procesului de învățare, și să nu se limiteze doar la transmiterea informațiilor.
Pe măsură ce inteligența artificială este tot mai integrată în mediul educațional, Ng vede această schimbare ca parte a unei transformări mai ample a rolului profesorilor.
„Inteligența artificială contribuie la redefinirea a ceea ce înseamnă să fii un profesor bun”, a declarat el pentru Business Insider. „În mod tradițional, ne-am așteptat ca profesorii să fie experți în domeniul lor. Dar cum piața muncii se schimbă rapid, iar școlile introduc materii noi pentru a-i pregăti pe elevi pentru o lume în continuă evoluție, ce se întâmplă când un profesor este rugat să predea ceva complet nou, cum ar fi știința calculatoarelor, fără ani de experiență în acel domeniu?”, întreabă el retoric.
Compania lui Andrew Ng a dezvoltat agenți A.I. atât pentru elevi, cât și profesori
Pentru a-i ajuta pe profesori să se adapteze rapid, Kira a dezvoltat tutori A.I. care să-i sprijine în aprofundarea noilor materii. De asemenea, a creat asistenți educaționali A.I. care să îi ajute în sala de clasă. În 2023, compania a încheiat un parteneriat cu Tennessee – unul dintre primele state americane care au adoptat o astfel de lege – pentru a implementa platforma în toate școlile publice gimnaziale și liceale din stat.
De atunci, platforma a fost adoptată în sute de districte școlare din mai multe state ale SUA.
În prezent, compania își extinde platforma pentru a acoperi toate materiile. Noua suită de agenți A.I. va contribui la atingerea obiectivului final al companiei: personalizarea procesului de învățare.
Ng este o figură de prim-plan în domeniul inteligenței artificiale și educației. A lansat companii specializate în tehnologie educațională precum Coursera și DeepLearning.AI – unde este disponibil cel mai recent curs al său, „Vibe Coding 101”.
Într-un interviu acordat Forbes în 2014, cu aproape un deceniu înainte ca inteligența artificială să cunoască creșterea explozivă din prezent, el afirma că A.I. are „potențialul de a elibera omenirea de multe dintre corvezile mentale”.
„Fricțiune” în conversațiile dintre A.I. și elevi
Totuși, ce înseamnă „corvoadă mentală” în domeniul educației este mai puțin clar, mai ales că mulți profesori și elevi se tem că tehnologia ar putea duce la stagnarea abilităților.
Într-un anumit sens, Kira subminează mecanismele de bază ale inteligenței artificiale generative pentru a elimina activitățile de rutină și a îmbunătăți procesul de învățare.
Kira Learning afirmă că unul dintre scopurile sale este de a introduce „fricțiune” în conversațiile elevilor cu A.I., în momentele potrivite, pentru ca aceștia să aibă parte de o dificultate productivă și să învețe cu adevărat din experiență.
În practică, asta înseamnă că platforma Kira poate ghida elevul pas cu pas printr-o problemă dificilă, adaptându-se la nivelul de înțelegere al acestuia.
Agenții A.I. dezvoltați de Kira folosesc aceste informații pentru a-i oferi profesorului perspective asupra capacităților elevilor, construind hărți ale cunoștințelor pentru a determina ce anume știu și ce nu știu elevii dintr-o anumită materie.