Un deceniu de când românii pot să-și păstreze numărul de telefon atunci când decid să-și schimbe furnizorul: Peste 5,1 milioane de numere au fost portate
„La un deceniu de la lansarea serviciului de portabilitate, peste 5,1 milioane de numere de telefon au fost portate, aproape 4,4 milioane dintre acestea fiind numere de telefonie mobilă și peste 700.000 numere de telefonie fixă.”, a declarat luni Sorin Grindeanu, președintele arbitrului telecom (ANCOM). RCS&RDS este furnizorul cu cele mai multe numere de telefonie mobilă obținute prin portare (1.583.038), fiind urmat de Orange cu 1.006.134 de numere, Vodafone cu 1.003.996 și Telekom România (fostul Cosmote împreunăc cu fostul Romtelecom) cu 797.271 numere.
- „De peste 10 ani, utilizatorii au libertatea de a-şi alege furnizorul de telefonie păstrându-şi în acelaşi timp numărul de telefon, facilitate care a contribuit la jocul competitiv între operatori. În această perioadă, numărul de portări a crescut constant de la un an la altul, utilizatorii putând astfel să beneficieze de ofertele cele mai potrivite pentru nevoile lor de consum.”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Un deceniu de portabilitate
Din data de 21 octombrie 2008, când a fost lansat acest serviciu, și până la jumătatea lunii octombrie 2018 au fost portate în total 5.131.415 de numere, dintre care 4.391.304 sunt numere de telefonie mobilă şi 740.111 sunt numere de telefonie fixă. De la începutul anului 2018 și până la jumătatea lunii octombrie au fost portate 682.507 numere de telefon, din care 644.761 sunt numere de telefonie mobilă şi 37.746 sunt numere de telefonie fixă.
Topul furnizorilor care au primit numere de telefon în rețeaua lor – telefonie mobilă
După primii 10 ani de la lansarea acestui serviciu, RCS&RDS este furnizorul cu cele mai multe numere de telefonie mobilă obținute prin portare (1.583.038), fiind urmat de Orange cu 1.006.134 de numere, Vodafone cu 1.003.996, Telekom Romania Mobile Communications cu 604.484 și Telekom Romania Communications cu 192.787de numere de telefonie mobilă portate.
În intervalul 1 ianuarie – 15 octombrie 2018, RCS&RDS a primit în reţea prin portare 201.472 de numere de telefonie mobilă, urmat de Orange cu 134.228 numere, Vodafone cu 120.875 de numere, Telekom Romania Communications cu 110.722 şi Telekom Romania Mobile Communications cu 77.429 de numere portate.
Topul furnizorilor care au primit numere de telefon în rețeaua lor – telefonie fixă
De la lansarea portabilităţii şi până la mijlocul acestei luni au fost portate 740.111 de numere de telefonie fixă, marea majoritate a acestora fiind atrase de către cinci furnizori: RCS&RDS care a primit prin portare în total 216.907 de numere, Vodafone – 168.191, UPC – 142.984, Orange – 139.533, respectiv Telekom Romania Communications cu 32.993 de numere de telefonie fixă primite din alte rețele prin portare.
Şi în anul 2018, RCS&RDS a primit cele mai multe numere – 17.458, fiind urmat de Telekom Romania Communications (6.135), Orange (5.720), UPC (3.300) și Vodafone (2.872).
Sesizări primite de la utilizatori
ANCOM a primit în anul 2018 un număr de 568 de sesizări de la utilizatori cu privire la desfăşurarea procesului de portare, principalele probleme sesizate vizând anumite disfuncționalităţi apărute în cadrul procesului, cum ar fi, spre exemplu, netransmiterea unor mesaje între bazele de date ale furnizorilor, refuzul portării și alocarea numerelor provizorii.
O mare parte dintre utilizatorii care s-au adresat ANCOM au solicitat anularea procesului de portare. ANCOM nu este însă în măsură să anuleze un proces de portare, demersurile în acest sens revenind exclusiv în responsabilitatea părţilor implicate în acest proces. Un proces de portare poate fi anulat prin depunerea unei cereri de anulare a acestuia la furnizorul unde a fost solicitată portarea (furnizorul acceptor) şi poate fi anulată numai de către titularul contractului de furnizare a serviciului sau de reprezentantul legal al acestuia.
Cererea de anulare poate fi depusă cel mai târziu cu 24 ore înainte de ora iniţială stabilită pentru realizarea portării. După depunerea cererii de anulare a portării de către utilizator, în condiţiile legii, furnizorul acceptor introduce această cerere în baza de date centralizată, iar furnizorul donor confirmă anularea procesului de portare.