Sari direct la conținut

Un mare furnizor de energie trimite oferte înșelătoare clienților / ANRE spune că e legal

HotNews.ro
Sediu ANRE, Foto: Agerpres
Sediu ANRE, Foto: Agerpres

„Ne bucurăm ori de câte ori venim cu vești bune pentru tine. Vei beneficia de un preț mai mic” – așa începe o notificare transmisă de furnizorul de energie E.ON clienților cărora urmează să le expire contractul. Noua ofertă nu conține însă tarife mai mici așa cum compania recunoaște, într-un răspuns pentru HotNews.ro.

Maria, o pensionară de 70 de ani, locuiește într-o comună din județul Sibiu. Recent, ea a primit o notificare de la furnizorul ei de gaze, E.ON, care sună în felul următor:

„Dragă client, ne bucurăm ori de câte ori venim cu vești bune pentru tine.

În condițiile în care, în prezent, prețul final cu TVA al gazelor naturale din contractul tău este de 0,72778 lei/kWh, adică mai mare decât prețul din plafon față de care ne raportăm în acest moment, noi dorim să îți oferim un preț final cu TVA mai mic (aceste cuvinte sunt îngroșate în ofertă – n.r.), adaptat la nivelul ofertelor actuale E.ON”.

Compania susține explicit că oferă un „preț mai mic”

Comunicarea de vești bune către consumator continuă:

„Astfel, prin prezenta notificare îți propunem modificarea contractului de furnizare cu un nou preț final cu TVA al gazelor naturale, aplicabil din 15.05.2024. Te asigurăm că până la 31 martie 2025, prețul tău facturat nu va depăși valoarea de 0,31 lei/kWh cu TVA și toate costurile și tarifele reglementate incluse”.

Câteva rânduri mai jos, compania insistă: „Ce se schimbă pentru tine? Vei beneficia de un preț final cu TVA mai mic al gazelor naturale, adaptat la ofertele noastre actuale”.

Pentru că nu a înțeles ce este cu toate acele cifre, Maria i-a trimis oferta fiicei sale, care a comparat-o cu facturile anterioare și a văzut că tot 0,31 lei plătea și până acum. De altfel, este plafonul pe care toți consumatorii casnici din România îl plătesc din 2022 încoace, indiferent de prețul din contract.

„O să plătiți de fapt aceiași bani”

„Evident, când am citit oferta, am crezut ca e vorba de vești bune în mod concret, respectiv că oferta de preț e una mai bună decât ce avem în prezent – nu față de ce e în contract, ci față de ce plătim de fapt după aplicarea plafonării. Veștile așa-zis bune însă s-au dovedit a fi însă „o să plătiți de fapt aceiași bani”, ceea ce nu justifică un enunț de tipul „venim cu vești bune”, spune Cristina, fiica Mariei.

„Mai ales în condițiile în care toate contractele și facturile sunt foarte dificil de înțeles de către consumatorii casnici, mai ales de către cei care nu sunt deprinși să-și caute informațiile pe internet, cum ar fi un pensionar de 70 ani cu studii medii, din mediul rural”, a adăugat ea.

Și alți clienți au primit notificări similare. Unul dintre ei a trimis un mail redacției noastre, întrebându-ne: „S-a modificat ceva de primesc o ofertă atât de bună?”.

Expert: Este o înșelătorie; oamenii nu au ce să facă pentru că nu mai există concurență

„Atâta vreme cât factura lor nu scade, este evident o înșelătorie, oamenii sunt înșelați de acea sintagmă „venim cu vești bune”. Compania de fapt compară prețul din contract, pe care oricum nu l-a plătit nimeni, cu prețul din plafon. Este un artificiu de marketing la care apelează pentru a-și ține clienții”, a afirmat, pentru HotNews.ro, Dumitru Chisăliță, expert în energie.

Potrivit acestuia, s-a ajuns aici din cauza intervențiilor repetate ale statului în acest sector, ceea ce a făcut să nu mai existe în acest moment niciun fel de concurență pe piața energiei în România. Astfel că toți furnizorii vând la prețurile din plafon, deși, pe piața angro, prețurile la care ei cumpără gazele și electricitatea au scăzut.

Dumitru Chisăliță: E ca în anii ’80, cu un singur preț

„În acest moment practic nu mai există o piață. Dacă ne uităm pe comparatorul de prețuri, toți furnizorii au același preț. Păi, haideți atunci să ne întoarcem în anii `80. De ce să mai avem atâția furnizori, dacă statul tot intervine în piață, plafonează prețul și toate companiile au același preț? Să ne întoarcem în anii `80 și să avem un singur furnizor, care e diferența?”.

Întrebat ce ar putea face consumatorii în aceste condiții, el a răspuns: „Nu au ce să facă, asta este cel mai grav. Degeaba merg să-și caute alt furnizor, pentru că dau tot de același preț. Chiar nu au nimic de făcut”.

„Dacă piața ar fi liberă, prețul ar fi acum 0,23 – 0,25 lei pe kWh. Acesta este prețul corect, nu 0,31 lei, cum a stabilit Guvernul”, a adăugat Chisăliță.

E.ON: Momentan, factura nu va scădea

HotNews.ro i-a rugat și pe reprezentanții E.ON România să detalieze care este vestea bună din oferta lor.

„Considerăm că scăderea prețului contractual este o veste bună în perspectivă, chiar dacă momentan scăderea nu se reflectă într-o scădere a facturii propriu-zise pentru același consum. În măsura în care prețurile din piață vor păstra trendul actual există perspectiva scăderii graduale, sub plafon, a prețurilor contractuale”, au arătat oficialii companiei.

Ce a mai răspuns E.ON România:

  • Prețul final din facturile clienților reprezintă evoluția în timp a prețurilor, atât de pe piețele forward, cât și de pe piețele spot, întrucât acționăm din timp, cu prudență, pentru achiziționarea cantităților necesare consumului clienților din portofoliul nostru.

  • În cazul gazelor naturale, prețurile pentru clienții casnici sunt formate pe baza prețului de achiziție reglementat la care cumpărăm de la producătorii interni.

  • De asemenea, în preț mai sunt reflectate și costurile cu serviciile, cum ar fi cele de transport, distribuție și înmagazinare, pe care compania noastră le achită către operatorii acestor servicii.

  • Anul acesta, începând cu luna martie, compania noastră a început să notifice clienții privind noile prețuri contractuale propuse, care sunt în linie cu ofertele actuale E.ON aferente contractelor nou-încheiate, și care reflectă condițiile din piață din ultima perioadă.

  • În aceste documente sunt specificate foarte clar prețul actual, noul preț al contractului și prețul plafonat, astfel încât clientul să aibă o imagine cât mai clară asupra ofertei.

E.ON Energie România, membră a Grupului german E.ON, este furnizor de gaze naturale, electricitate și soluții energetice având un portofoliu variat format din circa 3,4 milioane de clienți, atât rezidențiali, cât și companii și municipalități.

Nu știm cât vom plăti când expiră plafoanele

Dacă ne întoarcem la contractul Mariei, observăm că prețul este garantat până la 31 martie 2025, dar contractul este până la 15 mai 2025. Rămâne astfel o perioadă când consumatorul nu știe cât va plăti, pentru că nu are garantat niciun preț.

Compania spune, în ofertă, că după expirarea plafonării „vom avea dreptul să aplicăm un preț al gazelor naturale corespunzător condițiilor din piața concurențială, care momentan are valoarea de 0,19900 lei/kWh (doar prețul gazelor, fără taxe și alte tarife – n.r.). Această valoare va putea fi ajustată pe durata contractului conform prevederilor acestuia, cu un preaviz de 45 de zile”.

Așadar, consumatorul va afla abia la finalul lunii februarie ce preț va plăti după 31 martie 2025.

ANRE va demara o campanie de informare a consumatorilor la finalul anului

Din punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), oferta trimisă de E.ON respectă prevederile legale, atâta timp cât conține prețul din plafon, se arată într-un răspuns la solicitarea HotNews.ro.

Reprezentanții ANRE au adăugat că furnizorul este obligat să factureze la prețul cel mai mic dintre cel din plafon și cel rezultat în condițiile din piață.

„Furnizorii pot elabora, conform strategiei comerciale proprii, atât oferte personalizate transmise clientilor lor, cât și oferte-tip, iar clientul final este liber să încheie contractul aferent furnizării gazelor naturale în regim concurențial cu furnizorul ales în mod liber, cu luarea în considerare a prețului și a condițiilor comerciale oferite de către acesta”.

Întrebați cum explică, în calitate de autoritate de reglementare, faptul că oamenii nu știu ce preț vor plăti după ce expiră plafonarea, oficialii ANRE au răspuns că furnizorii sunt obligați să anunțe cu cel puțin 30 de zile înainte orice modificare de preț. Iar oamenii pot alege alte oferte sau alți furnizori.

De asemenea, i-am întrebat pe responsabilii ANRE și dacă au în plan realizarea unei campanii de informare a consumatorilor asupra drepturilor lor. Asta având în vedere că în această perioadă se încheie contracte care depășesc perioada când prețurile sunt plafonate.

„ANRE va derula o campanie de informare având ca dată estimată trimestrul IV al anului în curs, ținând cont de desfăşurarea procedurii de licitație publică. Mesajul campaniei va viza informarea consumatorilor cu privire la drepturile lor, inclusiv dreptul de a schimba furnizorul de energie electrică fără costuri suplimentare”, se mai arată în răspunsul instituției.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro