Sari direct la conținut

„Un miracol de Crăciun”. După 70 de ore de negocieri istovitoare, Volkswagen s-a înțeles cu sindicaliștii pentru eliminarea a zeci de mii de locuri de muncă

HotNews.ro
„Un miracol de Crăciun”. După 70 de ore de negocieri istovitoare, Volkswagen s-a înțeles cu sindicaliștii pentru eliminarea a zeci de mii de locuri de muncă
Angajații producătorului auto german Volkswagen (VW) protestează la începutul Adunării Generale a companiei, în Wolfsburg, nordul Germaniei, pe 4 septembrie 2024. Sursa foto: Moritz Frankenberg / AFP / Profimedia

Volkswagen (VW) a anunţat vineri schimbări radicale în cadrul operaţiunilor sale din Germania, inclusiv eliminarea în timp a mai mult de 35.000 de locuri de muncă şi reduceri drastice ale capacităţii de producţie, într-un acord încheiat între cel mai mare producător auto din Europa şi sindicatul IG Metall pentru a preveni grevele în masă, informează Reuters.

Liderii sindicali au salutat acordul drept „un miracol de Crăciun”, după 70 de ore de negocieri istovitoare, cele mai lungi din istoria de 87 de ani a companiei, potrivit News.ro.

Nu vor avea locînchideri imediate de fabrici sau disponibilizări, iar VW pare să fi dat înapoi de la a cere reducerea salariilor cu 10%.

Acordul care evită grevele costisitoare poate oferi, de asemenea, uşurare investitorilor după luni de negocieri.

Acţiunile au crescut cu 2,4% după închiderea bursei, în urma acordului. În acest an, acţiunile VW au scăzut cu 23%.

Volkswagen a purtat discuţii cu reprezentanţii sindicatelor din septembrie cu privire la măsurile pe care le-a considerat necesare pentru a concura cu rivalii chinezi care oferă vehicule mai ieftine şi pentru a gestiona cererea slabă din Europa şi adoptarea mai lentă decât se aştepta a vehiculelor electrice.

Aproximativ 100.000 de muncitori au organizat deja două greve separate în ultima lună, cele mai maro din istoria Volkswagen, protestând faţă de planurile de reducere a costurilor.

„Prin pachetul de măsuri care a fost convenit, compania a stabilit un curs decisiv pentru viitorul său în ceea ce priveşte costurile, capacităţile şi structurile. Acum suntem din nou în poziţia de a ne modela cu succes propriul destin”, a declarat CEO-ul grupului Volkswagen, Oliver Blume, într-un comunicat de presă.

VW a precizat că acordul va permite economii de 15 miliarde de euro anual pe termen mediu şi că nu a văzut niciun impact semnificativ asupra previziunilor sale financiare pentru 2024.

Deşi nu vor avea loc închideri imediate de fabrici, VW a transmis că se află în căutare de opţiuni pentru fabrica sa din Dresda şi că schimbă activitatea fabricii din Osnabrück, inclusiv căutând un cumpărător. O parte din producţie ar urma să fie mutată în Mexic.

Producţia de vehicule ar urma să fie închisă la uzina din Dresda până la sfârşitul anului 2025.

Personalul VW AG nu va primi majorări de salarii în baza unui contract colectiv de salariu în următorii patru ani, în timp ce unele bonusuri vor fi anulate sau reduse.

Producţia la uzina VW din Wolfsburg, cea mai mare, va fi redusă la două linii de asamblare de la patru.

„Nicio fabrică nu va fi închisă, nimeni nu va fi disponibilizat din motive operaţionale, iar acordul de salarizare al companiei noastre va fi asigurat pe termen lung”, a declarat şefa consiliului de întreprindere, Daniela Cavallo.

Cea de-a cincea rundă de negocieri a fost în desfăşurare de luni şi a continuat până în noaptea de vineri, la Hanovra, negociatorii luând doar pauze scurte pentru a dormi şi a se alimenta cu cafea, cârnaţi curry şi fructe.

Cele 35.000 viitoare de reduceri de locuri de muncă ar reprezenta aproximativ un sfert din forţa de muncă a VW şi ar veni în tandem cu reducerea reţelei de fabrici germane a companiei cu peste 700.000 de vehicule.

Totuşi, negociatorul şef al IG Metall, Thorsten Groeger, a spus că reducerile, care nu vor implica concedieri obligatorii, fac parte dintr-o soluţie de abordare a supracapacităţii şi vor fi făcute într-o manieră responsabilă din punct de vedere social.

Matthias Schmidt, un analist al pieţelor auto europene, a declarat: „Reducerea de 35.000 de locuri de muncă pe o curbă demografică până în 2030 nu este probabil suficientă şi într-un interval de timp prea lung pentru a aborda stagnarea actuală pe care o vedem pe piaţa europeană”.

El a adăugat: „Aş spune că sindicatele pot profita din asta decât VW, dar, în mod realist, din cauza structurii complicate a companiei, acesta a fost probabil cel mai bun lucru la care ar fi putut spera în mod realist”.

Principalul acţionar Porsche SE a salutat acordul de vineri drept „o îmbunătăţire semnificativă a competitivităţii Volkswagen”, adăugând că acum este crucial să fie implementate reducerile.

Discuţiile s-au desfăşurat într-un hotel de afaceri de la periferia Hanovrei, unde delegaţii din ambele părţi s-au întâlnit în diferite runde, care au fost uneori întrerupte de pauze în care s-au aprovizionat cu cafea şi fructe mult după miezul nopţii.

Unii muncitori au jucat o rundă de cărţi pentru detensionarea situației.

Criza de la VW a lovit într-un moment de incertitudine şi tulburări politice în cea mai mare economie a Europei, precum şi de tulburări mai ample în rândul producătorilor de automobile din regiune.

Întrebarea „cum să remediem creşterea lentă a Germaniei” a ocupat centrul atenţiei ca problemă de campanie, înaintea alegerilor anticipate din februarie, în timp ce cancelarul Olaf Scholz, aflat în urmă în sondaje, a cerut VW să-şi menţină toate fabricile deschise.

Scholz a salutat vineri seara „soluţia bună, acceptabilă din punct de vedere social”, adăugând într-un comunicat: „În ciuda tuturor greutăţilor, aceasta asigură că Volkswagen şi angajaţii săi pot aştepta cu nerăbdare un viitor bun”.

Alexander Krueger, economist-şef la Hauck Aufhaeuser Lampe Privatbank, a declarat la prima vedere că pare a fi un compromis cu care părţile pot trăi.

„Alte companii urmăresc, de asemenea, planuri de tăiere a locurilor de muncă, iar VW pare să fie doar începutul. Presiunea competitivă a preţurilor va necesita probabil ajustări suplimentare la o dată ulterioară”, a spus el.

Foştii şefi ai Volkswagen, inclusiv Herbert Diess şi Bernd Pischetsrieder, au eşuat în încercările lor de a face schimbări de anvergură în cadrul producătorului auto din Wolfsburg, deoarece sindicatul a rămas ferm pe poziţie.

INTERVIURILE HotNews.ro