Sari direct la conținut

Un nou documentar prezintă în premieră imagini color cu Regina Maria și primul război mondial. Arhivele naționale din 14 țări au susținut proiectul, cele din România au rămas alb-negru

HotNews.ro
Imagini color cu Regina Maria, Foto: Chainsaw
Imagini color cu Regina Maria, Foto: Chainsaw

Publicul larg din România va avea ocazia, pe 1 decembrie, să vadă în premieră imagini color din timpul primului război mondial, incluse într-un film documentar despre Regina Maria, ce va fi difuzat de Pro TV. Ce nu va vedea același public vor fi imagini colorate provenind din Arhivele Naționale care – spre deosebire de arhivele altor 14 țări, care nu au avut nicio problemă – nu au fost de acord ca imaginile pe care le dețin să fie colorate în cadrul documentarului „Maria – inima României”, după cum spun realizatorii acestuia.

  • Documentarul de 73 de minute, ce va fi difuzat în premieră TV de 1 Decembrie, se dorește cel mai cuprinzător material despre Regina Maria. El este produs de Chainsaw Film Productions (Trevor Poots / John Florescu).

Realizatorii promit două premiere pentru telespectatori. Pe de o parte, vocea Reginei Maria, care a mai putut fi auzită în unele înregistrări publicate, între altele, de Associated Press sau Pathe, va putea fi auzită acum într-o versiune cât mai apropiată de realitate, fiind eliminate „zgomotele” produse de tehnologia epocii. Pe de altă parte, vor putea fi văzute pentru prima dată imagini color din primul război mondial.

Este vorba despre imagini cu regina și secvențe înregistrate din timpul războiului, ce au trecut printr-un tratament de colorizare cu ajutorul a 12 specialiști, după cum au spus pentru HotNews.ro John Florescu și Trevor Poots. Acești specialiști au folosit proceduri similare celor la care a apelat, într-un proiect mult mai complex, regizorul Peter Jackson cu propriul său documentar colorizat despre primul război mondial, material dat recent publicității în Marea Britanie.

  • Foto: Pentru prima dată, imagini color cu Regina Maria (aici, în timpul vizitei în SUA) – sursa: Chainsaw

Realizatorii documentarului despre Regina Maria au spus, însă, că printre imaginile color obținute de la toate celelalte arhive la care au apelat, cele obținute de la Arhivele Naționale ale României rămân alb-negru.

  • John Florescu: „Arhivele naționale nu ne-au permis să folosim culoare. 14 alte arhive ne-au permis. Atitudinea lor [a arhivelor românești – n.red.] a fost: nu vrem să schimbăm istoria, aceasta este istoria. Eu am spus: oamenii erau colorați în 1918, tehnologia este cea care nu era suficient de sofisticată. Nu vrem să schimbăm istoria, vrem să arătăm lucrurile așa cum au fost. Dar cei de la Arhive au avut alt punct de vedere”.

Realizatorii au precizat că situația nu s-a mai întâlnit la niciuna dintre celelalte arhive la care au apelat, de la cele din Ungaria până la cele din Marea Britanie și SUA. Imaginile obținute din Arhivele Naționale ale României au rămas alb-negru.

Ce spun ei despre proces:

  • „12 specialiști ne-au consiliat. Aveam nevoie despre oameni care să spună ce culoare să aibă uniformele, medaliile, hainele oamenilor, acoperișul unui tren (…) Sunt oameni care s-au uitat cum trebuie să fie fiecare uniformă, care s-au uitat în relatările vremii. E un proces valoros, să dăm culoare primului război mondial, pentru că astfel determini generațiile mai tinere să aprecieze istoria”.

Potrivit realizatorilor, documentarul vrea să pună în valoare în mod aparte rolul avut de Regina Maria la Conferința de Pace de la Paris, din 1919, nu doar elementele mai cunoscute, precum felul cum îngrijea răniții în timpul războiului sau cum a fost dată uitării în comunism:

  • „România trebuia să obțină recunoașterea unirii la nivel internațional. (…) Problema era că participanții nu prea știau ce însemna mai exact România, o țară încă tânără, unde se afla aceasta pe hartă. Așa că, atunci când premierul Brătianu a mers la Paris, a descoperit că accesul la diverși lideri e foarte dificil, oamenii nu prea știau cine e el. Așa că s-a decis să vină Regina Maria. Având în vedere legăturile cu familia regală britanică, avea prestanță și a putut deschide uși, să obțină întâlniri, să atragă atenția asupra României, să pună țara pe hartă.”
  • „Iar ea lucra pe multiple planuri. Presa franceză o numea regina afacerilor, deoarece știa să lucreze cu presa, cu liderii lumii, cu cei care participau din eșalonul secund la conferința de la Paris.”

Intervievată în documentar, una dintre ultimele persoane în viață care au cunoscut-o pe Regina Maria:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro