UPDATE Audiente in presa tiparita: Ziarele pierd in continuare cititori, cu foarte putine exceptii. Se mentin diferentele mari intre numarul de ziare vandute si cel al cititorilor
Cancan, Jurnalul National si Gandul sunt singurele ziare generaliste care inregistreaza o usoara crestere a numarului de cititori inregistrati, in medie pe editie, in ultimul val al Studiului National de Audienta, aferent perioadei ianuarie 2010-ianuarie 2011, comparativ cu valul precedent (octombrie 2009-octombrie 2010. Liderii de audienta, Click si Libertatea, raman in topul audientelor de presa scrisa, dar si ele pierd cititori, la fel cum se intampla cu cele mai multe ziare generaliste si de sport.
- Citeste mai jos despre diferentele mari intre cifrele de vanzari efective ale ziarelor si cele privind numarul de cititori.
Jurnalul National inregistreaza, potrivit ultimului val SNA, 576.000 de cititori in medie pe editie, depasind Adevarul, care inregistreaza 550.000 de cititori in medie pe editie.
Audienta publicatiilor economice fie stagneaza, fie scade, cu exceptia Money Express, care inregistreaza o usoara crestere a numarului de cititori. In acest val SNA a fost inclus si Forbes Romania, cu 73.000 de cititori in medie pe editie.
Cotidian generalist si de sport – nr. cititori valul ian.10-ian.11 (nr. cititori valul oct.09-oct.10)
- Click 1.159.000 (1.210.000)
- Libertatea 1.007.000 (1.073.000)
- Cancan 899.000 (855.000)
- Gazeta Sporturilor 688.000 (706.000))
- Jurnalul National 576.000 (561.000)
- Adevarul 550.000 (599.000)
- Pro Sport 506.000 (562.000)
- Evenimentul Zilei 301.000 (338.000)
- Romania libera 145.000 (154.000)
- Gandul 132.000 (129.000)
Ziar economic – nr. cititori valul ian.10-ian.11 (nr. cititori valul oct.09-oct.10)
- Ziarul Financiar 183.000 (183.000)
- Financiarul 151.000 (156.000 )
Periodic economic – nr. cititori valul ian.10-ian.11 (nr. cititori valul oct.09-oct.10)
- Saptamana Financiara 227.000 (231.000)
- Capital 160.000 (177.000)
- Business Magazin 56.000 (64.000)
- Money Express 48.000 (45.000)
- Forbes Romania – 73.000 (N/A)
UPDATE Pe parcursul anului trecut, ziarul Click, avand potrivit SNA o audienta de peste 1,1 milioane de cititori in medie pe editie, a avut vanzari in medie pe aparitie de cinci ori mai mici. Libertatea, cu o audienta de 1 milion de cititori in medie pe editie, a avut vanzari medii pe editie in scadere pana la 127.000 de exemplare (T4 2010). Situatia este valabila pentru mai toate publicatiile analizate. Potrivit rezultatelor SNA/BRAT, numarul de cititori per exemplar, in medie pe editie, creste si mai mult in cazul unor ziare precum:
- Jurnalul National – 576.000 de cititori in medie pe editie, in conditiile in care vanzarile au fluctuat intre 55.000 de exemplare pe editie in T1 2010 si 48.000 in T4
- Gazeta Sporturilor si Pro Sport – cu audiente de 688.000, respectiv 506.000 de cititori in medie pe editie, intr-un an cand vanzarile medii au fluctuat intre 44.000 si 40.000 de exemplare in medie pe editie (GSP), respectiv in jur de 30.000 (Pro Sport)
- Evenimentul Zilei, ale carui vanzari au scazut de la 28.000 de exemplare in medie pe editie in T1 la 18.000 in T4, dar audienta este, potrivit ultimului val SNA, de circa 300.000 de cititori in medie pe editie
- Publicatii economice precum Ziarul Financiar sau Financiarul. Primul a avut o audienta de 183.000, in conditiile unor vanzari medii in scadere de la 14.000 la 12.000 de exemplare in medie pe editie. Al doilea a avut o scadere a vanzarilor de la 8.700 (T1 2010) la circa 3.800 (T4 2010), insa audienta constatata este de 151.000 de cititori in medie pe editie
- Vezi detalii despre evolutia vanzarilor in presa scrisa pe parcursul anului trecut
SNA este un studiu cantitativ, realizat pe baza de interviuri la domiciliu. Vezi detalii despre metodologia folosita pana acum aici. Diferentele mari intre cifrele de vanzari si numarul cititorilor a facut ca veridicitatea datelor SNA sa fie disputata de-a lungul timpului. Anul trecut, Biroul Roman de Audit al Tirajelor a apelat la un audit extern. BRAT a afirmat atunci ca auditul dovedeste corectitudinea cifrelor de audienta, iar seful Biroului, Silviu Ispas, sustinea ca „neajunsurile” semnalate in audit sunt „nesemnificative”. Vezi detalii despre neajunsurile semnalate aici. BRAT a decis sa schimbe, de anul acesta, felul cum sunt culese datele, inlocuind inverviurile luate cu „pix si hartie” (metoda PAPI) cu interviurile luate direct pe calculator (metoda CAPI).
UPDATE 23.03 Iulian Comanescu scrie, pe blogul sau, ca „SNA, sau Studiul National de Audienta, inregistreaza numarul de cititori ai unei publicatii in urma unui studiu cantitativ, adica pe baza unor chestionare, in care respondentii sunt intrebati daca citesc o anume publicatie, de cate ori intr-un interval de timp dat (pe saptamana) si asa mai departe. Multi dintre respondenti pot prin urmare pretinde ca au citit cutare sau cutare ziar ori revista, fara s-o fi facut, dar influentati la modul inocent de notorietatea brandului. Or aceasta e data mai ales de campanii de imagine. Aici ajungem la ceea ce s-a intamplat in ultimul rand pe piata romaneasca de print. Perceptia mea – care ar trebui verificata, desigur, dar nu am vreme de researchul respectiv – e ca pe criza publisherii au renuntat la o mare parte din marketing, in sens de campanii ATL. (…) vorbind serios, problema pietei de print din Romania sta in momentul de fata mai curand in veniturile din publicitate. Sau, daca e sa ne uitam la ceva mai apropiat de audienta, e de urmarit mai curand declinul tirajelor, acolo unde exista, decat cel al numarului de cititori.”