Sari direct la conținut

UPDATE Concluziile ASF dupa o ampla analiza asupra evolutiei preturilor RCA la transportatori: Firmele mici sunt tratate prea exigent, ceea ce constituie o practica de piata neadecvata

HotNews.ro
Sediu ASF, Foto: AGERPRES
Sediu ASF, Foto: AGERPRES

ASF a publicat joi o ampla analiza asupra evolutiei preturilor RCA la autocamioane si taxi-uri, ‘demers care a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare’. ASF arata ca 65% din politele incheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, in luna iulie, sub plafonul de 12.000 de lei, ca doar circa 3% din polite au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei, dar lasa fara raspuns principalele intrebari: Care au fost cauzele care au condus la escaladarea tarifelor RCA? Au existat sau nu cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori?

  • HotNews.ro a adresat catre ASF aceste intrebari si vom reveni cu raspunsuri imediat ce le vom primi.
  • UPDATE (22:48) ASF pentru HotNews.ro: „Este evident ca firmele mici, cu 5-10 camioane si cu transport international, sunt cele mai dezavantajate si au primele cele mai mari. Argumentul asiguratorilor este ca acestea au si profilul de risc cel mai ridicat si sunt mai vulnerabile. ASF nu a gasit evidente ca au fost incalcate legile sau normele in vigoare, dar constata ca plaja de prime este prea mare si firmele mici sunt tratate prea exigent, ceea ce constituie o practica de piata neadecvata”. (vezi mai jos raspunsurile pe larg transmise de ASF la intrebarile HotNews.ro)

In comunicatul de presa transmis joi de ASF, autoritatea spune ca „in analiza au fost incluse toate politele RCA emise pe piata pentru aceste categorii de vehicule in perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016. De asemenea, analiza a fost efectuata atat per total piata, cat si la nivelul fiecarei societati de asigurare in parte, pe intervale de timp lunare si trimestriale, si sub toate aspectele – pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule. Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare”.

Si-a atins scopul analiza ASF? A identificat ASF cauzele care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare?

Comunicatul de presa nu ne spune.Nici analiza detaliata (vezi documentul atasat). Singurele concluzii sunt prezentate in urmatorul paragraf din comunicatul de presa:

  • „Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane si vehicule de transport de persoane arata o largire a spectrului de tarife in ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, pana la varfuri de 16 – 20.000 de lei, printre factorii care determina diferente numarandu-se vechimea relatiilor comerciale dintre asiguratori si clienti, marimea flotelor de vehicule, adoptarea unor masuri de control al riscului de accident. Pe de alta parte, analiza arata ca incadrarea autovehiculelor in anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant in stabilirea tarifelor RCA„.

HotNews.ro adresat urmatoarele intrebari catre ASF:

  • 1. Ati identificat cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori?
  • 2. Ati identificat cauzele care au condus la escaladarea tarifelor RCA?

UPDATE (22:48) Iata raspunsurile integrale furnizate de ASF la intrebarile HotNews.ro:

„1. Aceasta analiza este mai detaliata decat cele anterioare, tocmai pentru ca au existat nemultumiri la transportatori ca folosim prea mult mediile si nu aratam extremele. Acum se detaliaza ceea ce era de presupus: primele vehiculate in piata, de 4-5 ori mai mari, sunt marginale (3% extrema de sus si 12% pragul de jos), dar cea mai mare pondere este aliniata la nivelul de risc si la practica europeana (in Ungaria prima la camioane este de 3500 euro). La camioanele de peste 16 tone, prime mai mari au cele din transportul international, unde si accidentele sunt mai multe si de valoare mai mare. Nu am pus noi verdictul, dar este evident ca firmele mici, cu 5-10 camioane si cu transport international, sunt cele mai dezavantajate si au primele cele mai mari. Argumentul asiguratorilor este ca acestea au si profilul de risc cel mai ridicat si sunt mai vulnerabile.

ASF nu a gasit evidente ca au fost incalcate legile sau normele in vigoare, dar constata ca plaja de prime este prea mare si firmele mici sunt tratate prea exigent, ceea ce constituie o practica de piata neadecvata.

2. Pe fond, este vorba despre daunalitatea acumulata in ultimii ani in portofoliile celor mai multe societati de asigurari. Dar si despre bazele de date istorice diferite, proprii fiecarui asigurator si aplicate clientilor traditionali, care nu sunt aplicate automat si clientilor noi, in pricipal celor migrati de la societatile in faliment. Clientii noi sunt tratati mai exigent tocmai pentru ca au un istoric mai rau sau mai putin cunoscut. Dar apreciem ca acest trend se va schimba in timp”.

  • Redam mai jos comunicatul de presa integral atransmis joi de ASF:

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a discutat, in sedinta din 31 august 2016, un raport privind evolutia tarifelor RCA pentru autoutilitare/autocamioane si pentru vehicule destinate transportului de persoane, in cadrul procesului de monitorizare a acestei piete lansat la inceputul anului.

In analiza au fost incluse toate politele RCA emise pe piata pentru aceste categorii de vehicule in perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016. De asemenea, analiza a fost efectuata atat per total piata, cat si la nivelul fiecarei societati de asigurare in parte, pe intervale de timp lunare si trimestriale, si sub toate aspectele – pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule. Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare.

Astfel, analiza realizata de Sectorul Asigurari-Reasigurari din cadrul ASF releva faptul ca 12% din politele incheiate in luna iulie, pentru autoutilitare de peste 16 tone (1.467 de polite), au obtinut tarife de pana la 5.000 de lei, iar alte 19% (2.338 de polite) s-au incadrat intr-un plafon de 8.000 de lei. Potrivit datelor centralizate de ASF, 65% din politele incheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, la nivelul lunii iulie, sub plafonul de 12.000 de lei. Aproximativ 3% din polite au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei.

In cazul mijloacelor de transport de persoane cu mai mult de 40 de locuri, aproape trei sferturi din politele RCA incheiate in luna iulie s-au incadrat in plafonul de 5.000 de lei, circa 85% din totalul acestora obtinand tarife de pana la 8.000 de lei.

La nivelul grupei autoturismelor folosite in activitatea de taxi, tarifele practicate de asiguratori s-au situat in luna iulie la peste 2.000 de lei pentru 81% din politele incheiate pe sase luni, insa mai mult de jumatate din acest segment de polite s-a mentinut sub pragul de 2.800 de lei.

Noua analiza a pietei RCA, disponibila pe www.asfromania.ro, detaliaza segmentarea politelor pentru autovehicule de transport pe intervale de tarifare, pentru a surprinde cu mai multa acuratete situatiile concrete si dimensiunea fenomenului de crestere a primelor RCA pentru anumite categorii de consumatori.

Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane si vehicule de transport de persoane arata o largire a spectrului de tarife in ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, pana la varfuri de 16 – 20.000 de lei, printre factorii care determina diferente numarandu-se vechimea relatiilor comerciale dintre asiguratori si clienti, marimea flotelor de vehicule, adoptarea unor masuri de control al riscului de accident. Pe de alta parte, analiza arata ca incadrarea autovehiculelor in anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant in stabilirea tarifelor RCA.

Analizand intregul portofoliu de polite emise in luna iulie pentru autoutilitarele de pana in 16 tone, indiferent de clasa de bonus-malus aplicata, rezulta ca tariful mediu s-a mentinut la un nivel relativ constant in intervalul ianuarie – iulie 2016. In schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o crestere a primei medii cu circa 12% fata de luna precedenta.

Mai multe detalii privind evolutia primelor RCA in perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016 pentru vehiculele de transport gasiti aici.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro