UPDATE Cutremur pe piata publicitatii: Guvernul a publicat in Monitorul Oficial o Ordonanta de Urgenta care modifica piata de publicitate TV. Toate rebate-urile si bonusurile trebuie sa apara pe factura, agentiile de publicitate trebuie sa aiba imputernicire de la beneficiarul final. Conditii noi pentru obtinerea unei licente TV. CNA si publicitari: Nu au existat consultari pe noul text
In Monitorul Oficial nr. 208 de vineri, 12 aprilie, a aparut o Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Audiovizualului, in baza careia functioneaza CNA si piata audio-video. Una dintre prevederile ordonantei aparute vineri seara obliga orice agentie de publicitate sa intermedieze cumpararea de spatiu publicitar pe TV doar daca este imputernicita de beneficiarul final sa o reprezinte.
OUG-ul scoate rebate-ul (o parte insemnata din venituri agentiilor de publicitate) din bugetul agentiilor si il muta pe relatia directa post de televiziune – client de publicitate, ceea ce inseamna ca, in teorie, vor ramane mai multi bani in contul producatorilor de content.
- UPDATE Alte prevederi incluse in ordonanta de azi arata ca cei care solicita licenta audiovizuala trebuie sa depuna certificate din care sa rezulte ca societatea nu inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, cu exceptia societatilor care beneficiaza de inlesniri sau reesalonari, iar licenta audiovizuala poate fi cedata doar cu acordul CNA si nu mai devreme de un an de la data intrarii in difuzare, atat timp cat nici societatea cedenta, nici cea cesionara nu au restante la bugetul de stat. De notat ca aceasta ordonanta il impiedica pe Dan Diaconescu sa preia o alta licenta, dupa ce societatea sa, Ocram Televiziune, a ramas fara licenta OTV in urma unei decizii CNA.
Prevederi din OUG:
- „Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate” trebuie „obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul”.
- Obiectul achizitionarii (de spatiu publicitar – n.red.) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate
- Intermediarii … nu pot sa primeasca alta plata sau cotraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.
Prevederile legate de publicitate incluse in ordonanta de astazi sunt singurele care sunt reluate dintr-o alta ordonanta de urgenta pentru schimbarea Legii audiovizualului, elaborata la sfarsitul anului trecut de guvern, dar ramasa nepublicata. Acea ordonanta, supranumita in cercurile de media-publicitate „ordonanta Voiculescu”, viza si atributiile CNA, dar si relatiile cu operatorii de cablu. Industria de publicitate si cea de cablu s-au exprimat categoric, atunci, impotriva textului respectiv, afirmand ca acesta este neconstitutional si ca a fost elaborat fara consultare publica.
- Proiectul de ordonanta care a socat piata de media si publicitate. Ce spun membrii CNA, publicitarii si cablistii
- Cum a ajuns „stampila” Voiculescu-Intact pe ordonanta care schimba audiovizualul romanesc
De notat ca la inceputul acestui an grupul media international CME, condus de Adrian Sarbu si care detine in Romania televiziunile Pro TV, a decis pe cont propriu sa renunte sa mai plateasca bonusuri de volum catre agentii – vezi detalii aici. La sfarsitul anului 2011, Pro TV decidea, tot pe cont propriu, sa introduca obligativitatea asa-numitelor „contracte in trei” (televiziune-agentie-client) pentru transparenta in negocierea preturilor, dupa cum relata atunci Ziarul Financiar.
UPDATE 2 Reprezentantii organizatiilor industriei de comunicare: Nu au existat consultari publice. Vom reveni cu pozitii oficiale
Contactati, vineri seara, de HotNews.ro, reprezentantii principalelor doua organizatii ale industriei de comunicare, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) si IAA Romania, dar si membri CNA s-au declarat surprinsi de faptul ca a fost publicata aceasta ordonanta. Ei au declarat ca organizatiile lor nu au fost consultate, in pofida promisiunilor de dialog primite anterior si a faptului ca aceste asociatii si-au manifestat deschiderea pentru discutii pe teme legate de subiectele atinse in ordonanta de urgenta care a starnit valuri de reactii la sfarsitul anului trecut.
- Radu Florescu, presedinte UAPR: Ultima data cand am avut o discutie, am fost la Parlament, iar cei din Comisii habar nu aveau despre o astfel de ordonanta, pentru ca nici ei nu au fost consultati. Noi am primit mesajul ca astfel de masuri vor fi supuse dezbaterii in Parlament. E foarte ciudat ca din acea ordonanta (ordonanta de la sfarsitul anului trecut, nepublicata in Monitorul Oficial – n.red.) a fost publicata acum numai partea despre publicitate. Foarte ciudat. Nu vad care e urgenta si nici graba. Vom reveni cu o pozitie oficiala
- Victor Dobre, director IAA Romania: Vom avea o pozitie. Am cerut mereu dialog si faptul ca ei nu ne-au consultat nici pana in ziua de astazi ne lasa fara cuvinte. Mai mult, azi am avut discutii cu dna Laura Georgescu, presedinte CNA, am discutat cu totul si cu totul alte subiecte, iar dansa nu stia nimic, nu a mentionat nimic. Suntem pur si simplu siderati. Lucrurl acesta schimba rotile in timpul mersului. Nu ai cum sa faci treaba asta atat timp cat sunt contracte in functiune, negociate probabil pana la sfarsitul anului.
UPDATE 3 Intrebata de HotNews.ro in privinta acestei noi ordonante a guvernului, presedintele CNA, Laura Georgescu, a spus ca „nu am fost solicitati cu un punct de vedere pe parcursul acestui an”, dar ca a existat comunicare pe textul vechi, de anul trecut. Ea a apreciat ca in ordonanta este vorba de „modificari cu spectru economic” ce sprijina „ideea de pluralism media”.
Laura Georgescu, pentru HotNews.ro:
- Mi se pare ca sunt modificari cu spectru economic, care nu modifica semnificativ legea, dar care urmaresc fiscalizarea corecta a miscarilor de pe piata audiovizualului romanesc. Si ne referim aici in primul rand la un sprijin economic adus ideii de pluralism media. Ni s-a parut ca acest lucru, sa nu ai datorii la stat (in cazul societatilor care vor sa obtina o licenta audiovizuala – n.red.), aduce un sprijin ideii de pluralism media intr-o perioada de criza. Pe noi ne avantajeaza a treia prevedere, pentru ca aduce transparenta si creste asumarea angajamentului din momentul in care radiodifuzorul vine si solicita o licenta audiovizuala.
- intrebata daca a fost consultat CNA pe textul noii ordonante: „Inteleg ca a fost o comunicare chiar de anul trecut, pe textul vechi. Nu am fost solicitati cu punct de vedere pe parcursul acestui an. S-a redactat un raspuns in decembrie anul trecut.”
Alti membri CNA contactati de HotNews.ro au precizat la randul lor ca sunt surprinsi de aceasta ordonanta, deoarece forul audiovizual nu a fost consultat in cadrul unui eventual proces de consultari publice.
- Valentin Jucan, membru CNA: Aceasta ordonanta demonstreaza ca Dan Voiculescu are in continuare forta, pentru ca ce si-a dorit in legatura cu publicitatea, prin ordonanta de urgenta de anul trecut, se regaseste in continuare. Au adaugat aceste doua articole care tin de cedarile de licenta. Avand in vedere ca e un text nou, nu a existat consultare publica, potrivit Legii 52. Ceea ce vine si pe fondul scandalului din CNA, legat de publicarea unui text fals in Monitorul Oficial