UPDATE E oficial: Gandul renunta la print din 8 aprilie si devine "produs media exclusiv digital". C.T. Popescu: Viata ziarului generalist tiparit este de ordinul anilor
Ziarul Gandul va deveni un „produs media exclusiv digital” incepand din 8 aprilie, cand va lansa si o aplicatie pentru iPad si va avea o noua versiune online, potrivit unui comunicat de presa difuzat de Mediafax. Despre trecerea publicatiei exclusiv online a scris initial, vineri, Iulian Comanescu pe blogul sau.
„Pe 8 aprilie, ziarul lanseaza aplicatia proprie de iPad si dezvaluie noua versiune a site-ului gandul.info, cu multiple functionalitati noi si un layout restilizat. Prin adoptarea noului model de business, ziarul face tranzitia de la print la noile platforme de distributie a continutului”, se arata in comunicatul de presa.
Online, pe iPad si pe mobil, ziarul va publica „opiniile unora dintre cei mai apreciati editorialisti din presa romaneasca, dar si infografice, fotografii si video”, sustine redactorul-sef Claudiu Pandaru, citat de Mediafax.
Lansarea aplicatiei iPad a publicatiei va fi insotita de un concurs, la care sunt oferite ca premii 30 de iPad-uri, cate unul pe zi.
„Gandul va lansa noua versiune a site-ului gandul.info, cu un layout restilizat (…). Dosarele speciale pe evenimente, optimizarea si continutul multimedia si interactiv imbogatit (infografice interactive, video si live video) sunt cateva dintre noile elemente”, se arata in comunicat.
Ziarul Gandul, in varianta tiparita, a inregistrat pe parcursul anului trecut o scadere a vanzarilor medii pe editie de la 13.400 de exemplare in primul trimestru la 11.600 de exemplare in ultimul trimestru. Vezi detalii aici
UPDATE Contactat de HotNews.ro, Cristian Tudor Popescu a spus ca nu comenteaza decizia administrativa a renuntarii la print si ca „nu voi parasi ziarul Gandul nici daca vom ajunge sa scriem cu creta pe asfalt”. „Viata cotidianului generalist este de ordinul anilor”, a apreciat el.
Cristian Tudor Popescu, pentru HotNews.ro:
- In ceea ce priveste ziarul Gandul, nu am comentarii de facut. Este o decizie administrativa, iar eu nu am atributii administrative.
- In ceea ce priveste evolutia presei in general, dupa cum am mai spus, presa tiparita se erodeaza constant. Nicio publicatie de calitate din Romania nu a castigat cititori in mod natural in ultimii ani. Au crescut ziare prin tot felul de cadouri, dar niciunul in mod natural, de la mijlocul deceniului trecut. Prin urmare, fenomenul este inexorabil, printul ca suport informational, ziarul pe hartie va deveni caduc. Vor supravietui saptamanale, reviste glossy, unele ziare de nisa, in tiraj foarte mic. Insa viata cotidianului generalist este de ordinul anilor. Iar trecerea la online nu inseamna doar schimbarea suportului, inseamna si schimbari masive, nu doar de detaliu, ci schimbari in structura publicatiei, in structura ziaristului, care trebuie sa aiba alte principii, alte abilitati”.
- Voi continua sa scriu la Gandul online, nu voi parasi ziarul Gandul nici daca vom ajunge sa scriem cu creta pe asfalt.
UPDATE 2 Maria Apostol, director de PR si Corporate Affairs Pro TV SA, a spus pentru HotNews.ro ca in perioada imediat urmatoare nu exista planuri de renuntare la versiunea tiparita in cazul altor titluri din portofoliul Mediafax Group si ca, la Gandul, nu vor fi schimbari in managementul editorial ca urmare a trecerii pe online-digital. Intrebata daca vor fi reduceri de personal sau angajari suplimentare la Gandul, ea a spus doar ca „echipa editoriala a Mediafax Group nu este organizata pe produse”. Maria Apostol a precizat ca Orlando Nicoara va prelua atributiile de management peste Mediafax Group din 1 aprilie.
- Orlando Nicoara – veteran al pietei online din Romania, care in ultimii ani a condus divizia online a operatiunilor locale detinute de Adrian Sarbu, preluand ulterior conducerea activitatilor de media si vanzari ale Mediafax Group – va prelua pozitia de director general, ocupata pana acum de Cosmina Noaghea, potrivit unui anunt facut saptamana trecuta. Cosmina Noaghea urmeaza sa ocupe un post de conducere in domeniul resurselor umane in cadrul Central European Media Enterprises (CME), grupul international condus de Adrian Sarbu. Mediafax Group reuneste, de anul trecut, operatiunile de publishing detinute de Adrian Sarbu in Romania (ZF, Gandul etc.), divizia online (Apropo Media) si agentia de presa Mediafax.
Intr-un interviu acordat HotNews.ro in ianuarie 2010, Cristian Tudor Popescu declara: „Am renuntat de 7 luni de zile sa nu intru pe internet. Intru pe internet, deschid calculatorul. Stiti ce nu fac si n-o sa fac niciodata? Nu scriu. Textele mi le scriu in continuare cu pixul pe hartie. Dar pe internet intru, caut filme, caut site-uri de tenis, sunt un navigator onorabil„.
„Unde pot sa vad eu gunoaiele? Unde pot sa vad rebuturile umane? Cretinetii? Netanderthalii? In comentarii! Eu nu stiu in cele 70 de mii de accesari unde e proportia. In schimb, in aceste comentarii, din pacate….Poate ca difera lucrurile de la un site la altul. Am vazut cu bucurie la dvs un alt mod de lucru cu publicul, pe forum-uri„, declara atunci Cristian Tudor Popescu. Vezi aici interviul acordat HotNews.ro, in ianuarie 2010, de Cristian Tudor Popescu.
Ziarul Gandul a fost lansat in primavara lui 2005 de echipa de jurnalisti care parasise, atunci, Adevarul, sub conducerea lui Cristian Tudor Popescu. Un an mai tarziu, ziarul intra in portofoliul Publimedia, divizia de print a grupului Media Pro. In 2008, redactor-sef a fost numit Claudiu Pandaru.
UPDATE 3 Ziarele romanesti au aplicat diverse strategii, in ultima perioada, pentru a se adapta la noile conditii de piata, date de scaderea vanzarilor la produsele tiparite si cresterea consumului in medii digitale. Intre altele:
- In februarie, Gazeta Sporturilor si-a relansat site-ul si a anuntat un concept nou: ziarul si siteul vor avea un continut in bună masura diferit. Destul de repede, se va ajunge la situatia ca 90% din ziar sa nu fie postat pe site şi reciproc.
- In ianuarie, Adevarul a lansat o varianta pentru tableta iPad, accesibila contra cost, iar Romania libera a inceput sa difuzeze emisiuni video online, in parteneriat cu radiolynx.ro. Adevarul a inceput in ultimele luni sa puna accent pe productiile video online, iar Romania libera incepuse, dupa relansarea de anul trecut, sa difuzeze mai mult continut exclusiv online.
- In toamna anului trecut, Ziarul Financiar a lansat un produs online platit, ZF Exclusiv
- Si tot in toamna revista The One a lansat o versiune pentru iPad
In 2009, Publimedia anunta ca ziarele locale din portofoliul sau raman doar online. Acestea au devenit extensii ale gandul.info. La sfarsitul aceluiasi an, Cotidianul renunta la editia tiparita, ramanand doar online, iar site-ul ziarului Business Standard, desfiintat,tot atunci, s-a transformat in platforma de bloguri. Alte doua ziare inchise la inceputul lui 2010, Ziua si Gardianul, au inchis editiile online la scurt timp dupa ce au incetat sa apara in versiune tiparita.