UPDATE Guvernul a aprobat un proiect privind protejarea consumatorilor casnici de scumpirea gazelor/Consumatorii industriali ar putea suporta scumpiri de peste 20%, in medie
Guvernul ar putea aproba astazi un proiect de ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru protejarea consumatorului casnic de eventuale scumpiri ale gazelor, au declarat in exclusivitate pentru HotNews.ro surse guvernamentale. Va fi modificat cosul de consum astfel incat pretul la gazele furnizate consumatorilor casnici sa nu poata fi modificat pana in aprilie 2012. „Proiectul prevede separarea consumatorilor casnici de cei industriali, nu vor mai fi pusi laolalta. Astfel, in cazul unor majorari de preturi, consumatorii casnici nu vor fi afectati”, sustin surse din sectorul energetic. Potrivit acestora, eventualele scumpiri vor fi suportate de orice consumator industrial, „indiferent ca acesta este Interagro sau altul”.
Proiectul mai prevede ca pretul sa nu fie modificat nici la gazele care vor fi furnizate centralelor termice care functioneaza pe gaze.
UPDATE 2Guvernul a aprobat proiectul de ordonanta privind protejarea consumatorului casnic, proiect anuntat in exclusivitate de HotNews.ro
- UPDATE Guvernul a analizat pana acum mai multe variante de lucru, una dintre ele facand referire la stabilirea unor masuri pentru consumatorii intreruptibili astfel incat acestia sa poata beneficia de gaze din productia interna intr-o pondere mai mare decat ceilalti consumatori. In functie de variantele de lucru, au fost prognozate si majorarile de preturi care ar putea depasi 20, chiar 25%, in medie, la consumatorii industriali. Scumpirile vor avea loc treptat.
Ce prevede proiectul
- Incepând cu data de 01 iulie 2011 pentru consumatorii casnici, şi pentru producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, furnizarea gazelor naturale se va realiza în condiţiile stabilirii pentru o perioadă determinată de nouă luni, a unei noi structuri de amestec import-intern, în care ponderea cantităţilor de gaze naturale din import în amestecul lunar de gaze naturale va fi pentru perioada mentionata, stabilit de ANRE, astfel încât preţul final la consumatororii casnici să fie constant .
- Ulterior perioadei de nouă luni, pentru consumatorii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, furnizarea gazelor naturale se va realiza în condiţiile stabilirii unei structuri amestec import-intern gaze naturale, aferentă acestor categorii, în sensul menţinerii preţurilor finale reglementate la un nivel rezonabil, astfel cum vor fi reglementate de ANRE, având în vedere criterii obiective.
Pana in octombrie, anul trecut, consumatorii intreruptibili au beneficiat de gaze doar din productia interna, mult mai ieftine decat cele din import. Consumatorul intreruptibil este cel care accepta intreruperea partiala sau totala a consumului de gaze in situatii exceptionale, ca masura de garantare a securitatii aprovizionarii cu gaz natural la nivel national. Aceste situatii pot fi de exemplu in perioada de iarna cand temperaturile sunt extrem de scazute, iar cererea este foarte mare.
Cei care au optat pentru statutul de consumator intreruptibil au fost protejati printr-o masura potrivit careia au putut achizitiona gaze numai din productia interna, la preturi mult mai mici. Gazele din productia interna costa 160 de dolari mia de metri cubi, in timp ce la importuri preturile au ajuns la 400 de dolari mia de metri cubi, pentru acestea fiind estimate cresteri si mai mari.
In cazul unei scumpiri a gazelor naturale, consumatorii casnici nu vor suporta diferenta de pret, a declarat, recent, Sever Voinescu dupa o sedinta a partidului. In aceste conditii, vor fi facute majorari doar la consumatorii industriali. In urma cu doua luni, mai exact pe 6 aprilie, Comisia Europeana a solicitat in mod oficial Romaniei sa isi alinieze la normele UE legislatiile nationale privind preturile reglementate la energie pentru consumatorii finali. Comisia a transmis Romaniei doua avize motivate, unul pentru energie electrica si unul pentru gaz, si a anuntat ca daca nu respecta obligatiile care le revin conform legii, cauzele pot fi deferite Curtii de Justitie. Pana acum Departamentul pentru Afaceri Europene a transmis CE un raspuns. Continutul raspunsului este confidential, sustin surse guvernamentale. Cert este ca Executivul nu a aliniat in niciun fel legislatia nationala la normele UE.
Eliminarea preturilor reglementate reprezinta un subiect extrem de sensibil pentru Guvern, mai ales ca ar putea determina scumpirea energiei la consumatorii casnici. Practic, preturile vor fi formate de piata. Pe de alta parte, legislatia europeana permite protejarea consumatorilor vulnerabili prin preturi reglementate. Autoritatile romane lucreaza inca la definirea consumatorului vulnerabil.
- „Stabilirea preturilor pentru consumatorii finali prin interventia statului ridica obstacole in calea noilor intrati pe piata si, prin urmare, priveaza consumatorii si companiile de dreptul lor de a alege cel mai bun serviciu de pe piata”, precizeaza CE.
In conformitate cu normele privind piata interna a energiei, toate companiile trebuie sa aiba posibilitatea de a furniza liber servicii pe intreg teritoriul UE si de a-si stabili singure preturi care sa reflecte situatia reala de pe piete. Stabilirea de preturi reglementate distorsioneaza functionarea pietei, deoarece defineste preturi care nu reflecta nevoile reale ale pietei si impiedica libera concurenta si integrarea pietei. Astfel, se mentine o situatie de monopol care duce fie la investitii insuficiente, fie la preturi nejustificat de mari.
* Insa normele prevad de asemenea ca, in cazuri exceptionale, de exemplu pentru a proteja clientii vulnerabili, se pot stabili preturi reglementate. In acest caz, masurile trebuie sa fie directionate in mod special catre clientii care au cea mai mare nevoie de ele, trebuie sa fie limitate in timp si sa garanteze accesul egal al companiilor din domeniul energiei electrice din UE la consumatorii de pe plan national.
Romania a fost atentionata in iunie 2009 de Comisia Europena pentru neconformitatea legislatiei nationale pentru piata de gaz si energie cu legislatia europeana.
In martie, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice doua acte normative privind transpunerea directivelor 72 si 73/2009 referitoare la piata energiei electrice, respectiv piata gazelor.
Guvernul Romaniei este obligat sa transpuna, in cel mai scurt timp posibil, o noua legislatie europeana privind organizarea pietei energetice. Noile directive europene ar fi trebuit transpuse pana pe 3 martie 2011, lucru care nu s-a intamplat chiar daca Executivul a avut la dispozitie 18 luni sa adopte noile prevederi. Din cauza intarzierii, Romania poate risca, in acest moment, declansarea procedurii de infringement. Chiar daca aceasta situatie ar putea fi rezolvata, ramane problema calitatii transpunerii.