UPDATE Operatorii portuari o acuza pe Ramona Manescu de nerespectarea unui calendar de consultare pe tema neregulilor de la Portul Constanta
Reprezentantii Organizatiei Patronale „Operatorul Portuar” si cei ai Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare au convenit cu ministrul transporturilor, Ramona Manescu sa se intalneasca in cursul zilei de vineri pentru a pune la punct un „plan de urmat in vederea conturarii unui proiect de management unanim acceptat in legatura cu Portul Constanta”. Potrivit unui comunicat al organizatiei patronale si Federatiei sindicale, desi intalnirea trebuia sa aiba loc in cursul zilei de vineri, 11.10.2013, reprezentantii Ministerului Transporturilor nu au mai putut fi contactati. Organizatia patronala „Operatorul Portuar” si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare considera ca reprezentantii Ministerului Transporturilor, in frunte cu dna Ministru Ramona Manescu, nu au respectat termenii stabiliti.
- UPDATE In urma acestui comunicat, Ramona Manescu i-a anuntat pe operatori ca se va intalni cu ei in cursul zilei de vineri, potrivit unor surse din domeniu.
„Comunitatea portuara a luat act de intreruperea discutiilor cu reprezentantii Ministerului Transporturilor cu privire la stabilirea unui mecanism de consultare in privinta viitorului Portului Constanta (…)Organizatia patronala „Operatorul Portuar” si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare atrag atentia asupra dezinteresului manifestat de reprezentantii statului dar si a modului de administrare a acestui obiectiv de importanta strategica nationala si internationala”, se arata in comunicat.
Potrivit acaestuia, pe 3 octombrie 2013, Organizatia Patronala „Operatorul Portuar” si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare au avut o intalnire cu ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, si cu subsecretarul de stat, Constantin Matei, pe tema deficientelor constatate in actul de administrare a Portului Constanta. „Dorinta Organizatiei patronale „Operatorul Portuar” si a Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare era identificarea unui numitor comun cu reprezentantii statului, in sensul rezolvarii problemelor legate de administrarea Portului, pe linia interesului national si a Comunitatii Europene, avand la baza criterii de importanta economico – financiara si geostrategica. Astfel, in cadrul intalnirii s-a propus Ministrului Transporturilor un mecanism de larga consultare si transparenta in adoptarea deciziilor in acest sector de activitate”, se mai arata in comunicat.
In urma discutiilor s-a convenit ca pana la sfarsitul acestei saptamani sa se intocmeasca un plan de urmat in vederea conturarii unui proiect de management unanim acceptat in legatura cu Portul Constanta.
In comunicat se mai arata ca patronatul Portuar este responsabil de intreg traficul din Portul Constanta si de veniturile generate astfel de “poarta maritima” a Romaniei, in valoare de circa 1 miliard euro anual, inclusiv de cele incasate de CN APM. Patronatul Portuar reprezinta operatori economici a caror cifra de afaceri este de 16 ori mai mare decat cifra de afaceri a Administratiei Portului Constanta (CN APM).
Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare (FNSP) reuneste 26 de sindicate ale lucratorilor din porturile comerciale romanesti si din serviciile conexe acestora, fiind singura organizatie ce detine statut de reprezentativitate intr-un sector cuprinzand 40.000 de salariati.
Potrivit unor memorii, cele doua organizatii au transmis ministerului mai multe sesizari legate de activitatea porturilor de la Marea Neagra, insa nu au fost luate in considerare. Operatorii portuari vor sa atraga atentia si asupra unor posibile efecte negative ale transferului Portului Constanta de la minister la autoritatile locale. Vezi documentele atasate.
„O astfel de masura ar putea avea drept efect o imixtiune sporita a factorului politic in deciziile administratiei portuare, ceea ce ar putea conduce la o instabilitate economica si la o scadere a increderii investitorilor romani si/sau straini in mediul de afaceri romanesc in ansamblul sau”, se arata in memoriile Organizatiei patronale si Federatiei sindicatelor. Altfel spus, transferul la autoritati ar agrava si mai mult situatia Portului Constanta. Reamintim ca primarul Constantei, Radu Mazare, insista de circa un an asupra acestui transfer. Insistentele sale par sa aiba rezultate in conditiile in care premierul Victor Ponta a declarat, saptamana trecuta, „O parte din acţiuni vor fi listate, iar restul vor fi împărţite în mod egal între Primărie şi Guvern, dar vreau cât mai multă implicare a capitalului privat pentru a avea capacitatea de investiţii”. Ponta a precizat că in adoptarea acestei decizii este vorba „despre autoritatea locală, care este normal să aibă un cuvânt important de spus în dezvoltarea portului”. In prezent, statul prin Ministerul Transporturilor detine 60% din actiuni, Fondul Proprietatea 20%, iar primaria Constanta 20%.
„In mai multe randuri, membrii Organizatiilor noastre au aratat ca intreaga activitate a conducerii APMC s-a derulat si se deruleaza impotriva intereselor actionarului majoritar statul si a partenerilor contractuali (agentii economici privati), intreaga activitate a APMC fiind concentrata numai pe rezolvarea unor interese individuale sau de grup si crearea unor facilitati neconcurentiale in favoarea unora dintre societatile comerciale cu consecinte grave asupra economiei nationale(…)Cu toate acestea, observam ca nici pana la data inaintarii prezentului document, nu au fost adoptate masuri concrete cu privire la sanctionarea persoanelor care se fac vinovate de situatia actuala a administrarii de catre APMC a porturilor maritime cu importanta strategica pentru dezvoltarea socio-economica a Romaniei”, se arata intr-una din scrisorile transmise Ministerului Transporturilor.
In scrisoare este amintit si raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor in care se arata ca au fost incheiate pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind realizarea digului de larg. Organizatia patronala si federatia sindicala sustin ca pana in acest moment nu au fost luate masuri de sanctionare a persoanelor responsabile. In aceste conditii, solicita „adoptarea cat mai rapida a unor masuri drastice, avand in vedere importanta economica si sociala a activitatii derulate in porturile Romaniei de la Marea Neagra”. Reamintim ca directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) au incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”, potrivit unui raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor obtinut de HotNews.ro.
In luna iulie, mai multi operatori portuari au transmis o scrisoare presedintelui Traian Basescu si premierului Victor Ponta prin care aratau ca Portul Constanţa şi porturile satelit sunt conduse în funcţie de interesele directe ale unui grup infracţional care urmăreşte devalorizarea lor. Acest grup infracţional activează în detrimentul interesului public, prin persoane poziţionate strategic în funcţii de conducere ale principalelor autorităţi portuare, poziţii ocupate nu pe criterii profesionale, ci pe criterii de natură a servi grupurilor de interese, se mai arata in scrisoare.
Organizatia Patronala este format din circa 30 membri, din care: Socep, Comvex, Chimpex, Minmetal, North Star Shipping, TTS Operator, European Metal Services, Schenker Romtrans, Constanta South Container Terminal, Oil Terminal, Coremar, Phoenix, Decirom, Rotrac, Kronospan Zona Libera Constanta, United Shipping Agency, Octogon Gas & Logistics, Silotrans, Grup Servicii Petroliere, Niva Prodcom, Umex, Romcargo Maritme, Idu Shipping & Services, Geomar Stevedorning Co, Grup Servicii Petroliere Shipyard, Prodive Services Management, Romned Port Operator, Nord Marine, Maritime Pilot, APM Terminals Romania.