UPDATE Procesele pe rol în care românii contestă amenzile pentru lipsa formularului PLF nu vor ține cont de noile corecții aduse de Guvern – Ordonanță publicată în Monitorul Oficial
Procesele în care românii contestă amenzile pentru lipsa formularului digital de intrare în România (PLF) și care se află pe rolul instanțelor la data intrării în vigoare a noii Ordonanțe adoptate joi de Guvern vor fi supuse dispozițiilor legale în vigoare la momentul săvârșirii faptei contravenționale. Prevederea apare în forma finală a ordonanței de urgență trimisă vineri la Monitorul Oficial.
- UPDATE Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Adriana Pistol a declarat, vineri seară, că autorităţile nu vor putea anula amenzile pentru necompletarea formularului digital de intrare în România (PLF).
- ”Nu am avut o astfel de discuţie, din simplul motiv că anularea nu se poate face, din păcate, parţial numai pentru cei care făceau parte din aceste categorii exceptate. Amnistia nu se poate face decât pentru toţi, nu doar pentru unii. Foarte probabil, aceştia vor câştiga foarte uşor în instanţă şi lecţiile în instanţă au fost transpuse în modificarea acestei ordonanţe”, a declarat Adriana Pistol.
- UPDATE (21:56) Ordonanța PLF a fost publicată vineri în Monitorul Oficial.
Guvernul a adoptat joi o Ordonanță de urgență prin care a adus schimbări importante la cadrul legal de implementare a formularului digital de intrare în România (PLF), în urma problemelor apărute în aplicarea acestui mecanism, foarte mulți români acuzând că au fost amendați pe nedrept.
Astfel, Executivul a decis joi ca anumite persoane să poată completa o singură dată formularul digital (PLF) de intrare în România, nu de fiecare dată ca acum, călătorii vor putea completa formularul cu maximum 72 de ore înainte de a intra în țară, față de 24 până acum, iar pragul minim al amenzii a fost redus de la 2.000 la 500 de lei.
Două noi articole în Ordonanța PLF trimisă spre publicare la Monitorul Oficial
Vineri, 4 februarie, Guvernul a trimis către media forma finală a acestei Ordonanței de Urgență așa cum a fost trimisă pentru a fi publicată în Monitorul Oficial. Față de proiectul care a fost în consultare publică, Executivul a adăugat două articole importante:
- ” – Litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești la data intrării învigoare a prezentei ordonanțe de urgență sunt supuse dispozițiilor legale în vigoare la momentul săvârșirii faptei contravenționale.
- – Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare în termen de 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.”
CITEȘTE AICI ORDONANȚA TRIMISĂ LA MONITORUL OFICIAL
CITEȘTE AICI PROIECTUL DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
Ce situații absurde vor fi corectate prin Ordonanța adoptată joi – scuzele și explicațiile lui Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății
- „Au fost câteva lucruri importante care au creat puține dificultăți și aș începe prin a-mi cere scuze pentru situația creată față de toți cei care au fost în aceste situații dificile”, a declarat joi Andrei Baciu.
Acesta a spus că noua ordonanță prevede că ‘prin excepție de la obligația completării formularului, sunt anumite categorii de personal care vor avea obligație de a completa formularul, o singură dată la intrarea în țară, prin bifarea opțiunii „personal exceptat” de pe formular’, și nu de fiecare dată ca în prezent.
- „Vorbim spre exemplu în primul rând despre piloți de aeronave și personalul navigant al acestora, precum și mecanicii de locomotivă și personalul feroviar. Spre exemplu piloții de aeronavă deși părăsesc spațiul aerian local și se duc în alt stat aceștia nu se dau jos din avion, nu se expun și certificatul nu ar putea să rezolve problema pentru care a fost el creat. (…)”, a spus acesta.
O altă categorie de personal care vor putea completa o singură dată formularul o reprezintă „persoanele care în vederea deplasării la locul de muncă tranzitează frontiera de stat cel puțin o data în 24 de ore”.
- „Spre exemplu, cineva care muncește la graniță, în Ungaria sau Bulgaria și trăiește în România și dimineața merge la muncă și evident la sfârșitul programului se întoarce, deci evident că ar fi absurd să completeze acest formular.
- Ideea este că persoanele care fac parte din acest categorii exceptate, selectând această opțiune de personal care este exceptat, va face acest lucru o singură dată, deci nu va trebui de fiecare dată să selecteze. În momentul în care se selectează această opțiune multe câmpuri nenecesare vor dispărea și nu vor mai putea fi completate. deci pt toate persoanele care se încadrează în aceste categorii este o modificare importantă.
- Ne pare rău că până acum nu a putut fi adoptată, însă aceasta este de fapt și o modalitate prin care facem ce am spus că facem, adică Guvernul încearcă să dezvolte un parteneriat cu societatea civilă, cu societatea per ansamblu si atunci cand sunt lucruri care nu functioneaza si pe care oamenii ni le sesizeaza noi le adoptăm.”, a declarat joi secretarul de stat Andrei Baciu.
Dincolo de scuze, vor fi anulate amenzile? Ce spun Andrei Baciu și Raed Arafat
- „Într-adevăr lucrurile puteau fi reglementate de la bun început și încă o dată, îmi cer scuze către toți cei care au avut neplăceri în această situație. Acum, în justiție, toate aceste demersuri sunt foarte…adică cel mai probabil vor câștiga. Am încercat să venim cât de repede se poate să reglementăm să ajustăm și vedeți că am facut-o cât de repede am putut.”, a declarat Andrei Baciu.
La întrebarea HotNews.ro dacă Ministerul Sănătății intenționează să facă vreun demers pentru posibila anulare a amenzilor, secretarul de stat a spus:
- „Din partea Ministerului Sănătății din punct de vedere epidemiologic, din punct de vedere administrativ asta era o chestiune care s-a putut face acum. Sigur că putem să ne uităm și la acest gen de abordări dar nu pot să vă răspund direct pentru că sunt chestiuni din sfera juridică.”, a spus Andrei Baciu.
Prezent la eveniment, secretarul de stat Raed Arafat a ținut să facă anumite precizări pe tema amenzilor aplicate.
- „Amenzile, dacă este să se anuleze, se anulează pentru persoanele care în mod normal trebuiau exceptate de la început, nu pentru cei care au uitat și trebuiau să completeze formularul digital. (..)
- Vorbim de persoanele care într-adevăr nu au fost exceptate cum sunt piloții, navigatorii etc. Aici nu putem vorbi de zeci de mii de amenzi, dar vorbim de un număr restrâns de persoane, care trebuiau exceptate, nu au fost exceptate, acum a fost corectată legea și se vor excepta. Persoanele care timp de 24 de ore nu au completat PLF-ul și au primit amenda, au tot dreptul să meargă în instanță, dar o să vedem ce decide instanța.”, a spus Raed Arafat.
Acesta a subliniat că spre deosebire de regulile din România, în alte țări nu poti intra fără acest formular.
- „În alte țări nu intri fără acest formular. În România s-au dat cele 24 de ore ca să nu stai și să aștepți la graniță și s-a dat acest răgaz de 24 de ore să-l completezi. Toți care pleacă afară, pleacă cu el completat în țările în care trebuie să intre, pentru că se cere obligatoriu la intrare. La noi s-a zis că se poate și 24 de ore mai târziu și acum, din păcate, sunt unii care sunt supărați că de ce a venit amenda după 24 de ore pentru că nu l-au completat. Asta-i legea. Asta a prevăzut legea.
- Dar cei care sunt exceptați, soluția pentru ei, o să vedem: dacă e o soluție de anulare de amenzi, clar că asta se poate face, dacă nu este soluția asta, în instanța cu siguranță ei pot să vină și să justifice aspectul că ei trebuiau să fie exceptați cum acum în lege sunt exceptați.
- Asta este situația, dar nu vreau să se înțeleagă că toți cei care au intrat în țară și nu au completat formularul, cum li s-a explicat, pot veni acum și să ceară banii înapoi pentru că din păcate, acest lucru nu cred că se va putea. Dar toți au dreptul să meargă la instanță și să conteste acest lucru.”, a declarat Raed Arafat.
Care sunt categoriile de personal pentru care s-a introdus excepția privind completarea o singură dată a formularului PLF
„Prin excepţie de la obligația completării formularului următoarele categorii de personal au obligația de a completa formularul, o singură dată la intrarea în țară, prin bifarea opțiunii „personal exceptat” de pe formular:
- a) Piloții de aeronave și personalul navigant al acestora, precum și mecanicii de locomotivă și personalul feroviar;
- b) Conducătorii autovehiculelor cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone care asigură transportul de marfă, precum și conducătorii autovehiculelor prevăzute cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, care asigură transport de persoane;
- c) Personalul navigant maritim și fluvial, precum și personalul de deservire a platformelor maritime,,
- d) personalul navigant îmbarcat la bordul navelor, elicopterelor și personalul de deservire a platformelor maritime situate în zona economică exclusivă a României și care nu se deplasează pe teritoriul altui stat;
- e) c) polițiștii care participă la misiuni de aducere în România, sub escortă, a persoanelor urmărite internațional și a celor transferate în vederea continuării executării pedepsei cu închisoarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 302/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- f) d) personalul implicat în executarea misiunilor de transport pacienți ai serviciului medical la și din unități sanitare aflate în afara teritoriului României.
- g) Persoanele care în vederea deplasării la locul de muncă tranzitează frontiera de stat cel puțin o data în 24 de ore; ”
În cazul în care persoanele menționate nu se mai încadrează în excepția prevăzută de prezentul articol, acestea au obligația de a șterge din SII-FDIR formularul completat conform celor prezentate mai sus.
În situația în care, în urma verificărilor efectuate cu angajatorii de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului Bucuresti în SII-FDIR privind persoanele care au bifat opțiunea personal exceptat, se constată că persoanele care au completat formular prin bifarea opțiunii „personal exceptat” de pe formular și nu se încadrează în excepțiile prevăzute reprezentanții direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului Bucuresti dezactivează formularele și înștiințează persoanele despre dezactivarea acestora.”
Proiect USR pentru anularea amenzilor PLF / Câți români au fost amendați de autorități pentru lipsa formularului digital la intrarea în țară
Tot mai mulți români care s-au întors în țară în ultima perioadă reclamă că au fost amendați de autorități deși au completat formularul digital pentru intrarea în România (PLF), iar la câteva săptămâni de la trecerea graniței s-au trezit că declarația lor nu mai apare în baza de date oficială și că trebuie să meargă în instanță pentru a dovedi că au avut formularul completat, conform USR, care spune că în acestă situație ar fi aproximativ 50.000 de români. În acest context, mai mulți parlamentari USR au inițiat luna trecută un proiect de lege pentru anularea amenzilor date pentru lipsa PLF.
Proiectul de lege a fost inițiat de europarlamentarul USR Vlad Gheorghe, alături de deputații USR Silviu Dehelean și Stelian Ion, și vizează anularea amenzilor PLF și returnare a banilor plătiți până acum, simultan cu instituirea obligației pentru autorități de a păstra în baza oficială datele furnizate de românii care intră în țară pentru o perioadă de 6 luni, în loc de doar 15 zile, cât este în prezent.
- „Demersul nostru va repara o situație absurdă pe care PSD-PNL-UDMR a creat-o și pe care autoritățile se fac că n-o văd și n-o înțeleg.
- Românii n-au fost informați din timp cu privire la necesitatea completării formularului la intrarea în țară. S-au trezit direct cu amenzile DSP acasă. Mai mult, foarte mulți români au completat formularul PLF și tot degeaba. Autoritățile nu i-au mai găsit în baza de date și tot au primit amenzi. Alți români trec granița zilnic pentru a merge la muncă, prin urmare au primit deja mai multe amenzi de mii de lei. Este absurd”, spune eurodeputatul USR Vlad Gheorghe, inițiator al proiectului de lege, citat într-un comunicat de presă transmis joi de USR.
Ce prevede proiectul de lege inițiat de USR:
- Anularea amenzilor contravenționale stabilite în baza art. 4 alin. (1) din OUG nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România, precum și a obligațiilor fiscale accesorii acestora, neachitate până la acest moment.
- Amenzile care au fost deja achitate, parțial sau integral, vor fi restituite persoanelor sancționate.
- Datele cu caracter personal completate de românii care intră în țară vor fi stocate timp de 6 luni de la momentul completării formularului, față de cele 15 zile prevăzute acum în OUG 129/2021.
„Peste 50.000 de români au fost amendați de autorități, deși, în multe cazuri, nici nu au fost întrebați la graniță de PLF”
Ordonanța prin care a fost stabilită obligativitatea completării formularului digital a fost adoptată de Guvernul Ciucă în 15 decembrie 2021, iar avalanșa de amenzi a început zece zile mai târziu, timp insuficient pentru ca toți românii aflați peste granițe și care au vrut să se întoarcă în țară de sărbători să se poată informa corect și complet cu privire la noile îndatoriri pe care le au, spun reprezentanții USR.
Potrivit datelor existente până acum, peste 50.000 de români au fost amendați de autorități, deși, în multe cazuri, nici nu au fost întrebați la graniță de PLF. Alții, care au completat formularul, au fost sancționați la săptămâni bune de la trecerea graniței pe motiv că documentul nu este găsit în baza de date (fiind șters la expirarea termenului de 15 zile prevăzut în OUG).
Sunt și cazuri de persoane, după cum recunoșteau directorii direcțiilor de sănătate publică din județele de graniță, care au primit mai multe amenzi de câte 3.000 de lei (cuantumul maxim prevăzut de OUG) după ce au trecut frontiera mai multe zile la rând pentru a merge la lucru, mai afirmă inițiatorii proiectului de lege, care fac apel către parlamentarii PSD, PNL și UDMR „să voteze rapid” această inițiativă legislativă.