Sari direct la conținut

UPDATE Termenul dat de Comisia Europeana a expirat: Romania nu a eliminat preturile reglementate la energie

HotNews.ro
Guvernul tine pretul energiei sub control, Foto: AGERPRES
Guvernul tine pretul energiei sub control, Foto: AGERPRES

In urma cu doua luni, mai exact pe 6 aprilie, Comisia Europeana a solicitat in mod oficial Romaniei sa isi alinieze la normele UE legislatiile nationale privind preturile reglementate la energie pentru consumatorii finali. Comisia a transmis Romaniei doua avize motivate, unul pentru energie electrica si unul pentru gaz, si a anuntat ca daca nu respecta obligatiile care le revin conform legii, cauzele pot fi deferite Curtii de Justitie. Au trecut doua luni si potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, pana acum Departamentul pentru Afaceri Europene a transmis CE un raspuns la cele doua avize. Continutul raspunsului este confidential, sustin surse guvernamentale. Cert este ca Executivul nu a aliniat in niciun fel legislatia nationala la normele UE.

  • Potrivit informatiilor HotNews.ro, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) nu are nici macar o „schita” a calendarului de liberalizare a pietei energiei.

UPDATE „La data de 07.04.2011, Comisia Europeană a transmis României avize motivate în două cauze deschise împotriva ţării noastre considerând că sistemul de preţuri reglementate aplicat pe piaţa energiei electrice, respectiv a gazelor naturale din România nu respectă cerinţele corespunzătoare din legislaţia UE, Directiva 2009/72/CE, respectiv Directiva 2009/73/CE. Avizul motivat reprezintă ultima etapă a fazei pre-contencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru„, informeaza Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE) la solicitarea HotNews.ro.

  • Potrivit DAE, având în vedere larga discreţie a statelor membre în definirea serviciilor de interes economic general, Comisia a acceptat argumentele României cu privire la stabilirea de preţuri reglementate la energia electrică şi gaze naturale ca obligaţii de serviciu public şi este de părere că sistemul de preţuri reglementate de pe piaţa energiei din România ar putea fi considerat ca urmărind obiective de interes economic general, în sensul directivelor UE.
  • „Potrivit dreptului Uniunii Europene, aplicarea mecanismului de preţuri reglementate pentru furnizarea de energie electrică trebuie să respecte principiul proporţionalităţii, astfel încât metoda de intervenţie a statului să nu depăşească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului de interes economic general urmărit, durata acesteia să fie limitată la strictul necesar pentru atingerea obiectivului urmărit şi să existe un sistem de evaluare periodică a intervenţiei pentru a stabili exact categoriile de consumatori (privaţi şi comerciali) pentru care este necesară instituirea mecanismului de preţuri reglementate.
  • În răspunsul lor către Comisie, transmis cu respectarea termenului acordat de instituţia UE, respectiv la 7.06.2011, autorităţile române au prezentat în detaliu măsurile ce vor fi adoptate la nivel legislativ, care răspund obiecţiilor formulate de Comisie şi vor asigura conformarea la obligaţiile prevăzute de Directiva 2009/72/CE şi Directiva 2009/73/CE”, mai precizeaza DAE.

Eliminarea preturilor reglementate reprezinta un subiect extrem de sensibil pentru Guvern, mai ales ca ar putea determina scumpirea energiei la consumatorii casnici. Practic, preturile vor fi formate de piata. Pe de alta parte, legislatia europeana permite protejarea consumatorilor vulnerabili prin preturi reglementate. Autoritatile romane lucreaza inca la definirea consumatorului vulnerabil.

  • „Stabilirea preţurilor pentru consumatorii finali prin intervenţia statului ridică obstacole în calea noilor intraţi pe piaţă şi, prin urmare, privează consumatorii şi companiile de dreptul lor de a alege cel mai bun serviciu de pe piaţă”, precizeaza CE.  

În conformitate cu normele privind piaţa internă a energiei, toate companiile trebuie să aibă posibilitatea de a furniza liber servicii pe întreg teritoriul UE şi de a-şi stabili singure preţuri care să reflecte situaţia reală de pe pieţe. Stabilirea de preţuri reglementate distorsionează funcţionarea pieţei, deoarece defineşte preţuri care nu reflectă nevoile reale ale pieţei şi împiedică libera concurenţă şi integrarea pieţei. Astfel, se menţine o situaţie de monopol care duce fie la investiţii insuficiente, fie la preţuri nejustificat de mari.

* Însă normele prevăd de asemenea că, în cazuri excepţionale, de exemplu pentru a proteja clienţii vulnerabili, se pot stabili preţuri reglementate. În acest caz, măsurile trebuie să fie direcţionate în mod special către clienţii care au cea mai mare nevoie de ele, trebuie să fie limitate în timp şi să garanteze accesul egal al companiilor din domeniul energiei electrice din UE la consumatorii de pe plan naţional.

Romania a fost atentionata in iunie 2009 de Comisia Europena pentru neconformitatea legislatiei nationale pentru piata de gaz si energie cu legislatia europeana. Mai mult, Bruxelles-ul a initiat procedura de infringement impotriva Romaniei si pentru preturile reglementate pentru consumatorii industriali (non-household customers). Autoritatile romane vorbesc insa de pretul reglementat la consumatorii casnici.

In martie, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice doua acte normative privind transpunerea directivelor 72 si 73/2009 referitoare la piata energiei electrice, respectiv piata gazelor.

Guvernul Romaniei este obligat sa transpuna, in cel mai scurt timp posibil, o noua legislatie europeana privind organizarea pietei energetice. Noile directive europene ar fi trebuit transpuse pana pe 3 martie 2011, lucru care nu s-a intamplat chiar daca Executivul a avut la dispozitie 18 luni sa adopte noile prevederi. Din cauza intarzierii, Romania poate risca, in acest moment, declansarea procedurii de infringement. Chiar daca aceasta situatie ar putea fi rezolvata, ramane problema calitatii transpunerii.

* In cadrul proiectelor, nu exista nicio mentiune legata de „un calendar credibil privind liberalizarea preturilor”. De asemenea, potrivit noilor directive, apare notiunea de client vulnerabil. In Romania, aceasta categorie de consumator nu este definita foarte clar.

Potrivit art. 98, aliniatul 5 din OUG privind transpunerea directivei 73/2009 referitoare la piata gazelor, „in termen de ___ luni de la data intrarii in vigoare a prezentei _______ANRE va stabili un calendar de eliminare a preturilor reglementate catre toate categoriile de clienti, cu exceptia clientilor vulnerabili”. De asemenea, aliniatele 7 si 8 din acelasi articol arata asa: (7) Pentru acoperirea necesarului de gaze naturale, toti consumatorii au dreptul de a fi alimentati cu gaze naturale in aceeasi structura intern/import a surselor. Pentru piata reglementata, asigurarea, in aceasta structura, a cantitatilor de gaze naturale se realizeaza de catre furnizorii licentiati, acestia avand acces nediscriminatoriu la sursele interne de gaze naturale. (8) Prevederile alin. (7) se aplică conform unui calendar aprobat ……………….” Liniutele arata ca autoritatile nu stiu foarte clar in cat timp se va produce eliminarea preturilor reglementate. Calendarul trebuie intocmit de ANRE, insa surse din piata spun ca aceasta inca nu a primit „ok-ul” din partea premierului pentru stabilirea unui termen exact. „Trebuie sa facem mai intai un studiu, iar compania care se va ocupa elaborarea acestuia trebuie selectata prin SEAP. Deci mai dureaza, nu putem spune cand va fi gata calendarul. Prin toamna, cel mai probabil”, spun reprezentanti ai ANRE. Pana atunci, insa, trebuie aprobat actul normativ, iar acesta nu poate fi adoptat cu liniute.

De asemenea, actele normative introduc notiunea de client vulnerabil. Potrivit definitiei din proiecte, in categoria clientilor vulnerabili intra consumatorii casnici si cei care furnizeaza servicii sociale esentiale, cum ar fi asistenta medicala sau ingrijirea copiilor, activitati educative si alte servicii sociale si de binefacere, precum si servicii indispensabile pentru functionarea statului, definiti prin Hotărâre a Guvernului. Insa, autoritatile sunt constiente ca nu orice consumator casnic poate fi numit client vulnerabil, de aceea inca se lucreaza la definirea acestuia. O persoana cu averi impresionante poate fi consumator casnic, insa nu poate fi inclus in categoria clientilor vulnerabili. De aceea, autoritatile vor sa introduca un plafon de venituri pana la care un consumator poate beneficia de gaze la preturi reglementate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro