UPDATE TOP 3 companii românești antreprenoriale din TOP 500 pe Europa Centrală și de Est, plus alte TOP-uri
România ocupă locul 3 cu 61 de companii, cu 5 mai multe decât anul trecut, în TOP 500 pe Europa Centrală și de Est realizat de Coface, care face referire la anul 2018. 44 de companii românești au avansat în top, 14 au scăzut, una a stagnat, iar două sunt nou intrate în top. Cifra de afaceri a companiilor din top a crescut cu 14,3%, în timp ce profitul net a urcat cu 12,7%.
Cele două companii nou intrate în top: Telekom România și Blue Air Aviation.
În 2018, cele trei companii antreprenoriale românești din TOP sunt:
1. Dedeman
2. Fildas Trading
3. Altex România
Top 5 companii deținute de stat (din TOP 500 ECE):
1. Romgaz (locul 195)
2. Hidroelectrica (222)
3. Electrică Furnizare (228)
4. Complexul Energetic Oltenia (375)
5. Transelectrica (392)
TOP 10 companii românești din TOP 500 din ECE:
Top 3 sectoare reprezentate de companiile din România:
- Autovehicule, motociclete, alte vehicule si mijloace de transport
- Produse minerale, produse chimice, petrol, plastic, sticla si produse farmaceutice
- Comert nespecializat
Topul țărilor în funcție de numărul de companii
Cifra de afaceri medie a companiilor din România, prezente în TOP – 1,1 miliarde euro, față de peste 1,4 miliarde euro în Polonia, Ungaria, Cehia.
Vezi întregul top realizat de Coface pe ECE
Sectoarele de produse petroliere si Automotive se regasesc in top 3 in toate cele 4 tari mari (Polonia, Ungaria, România, Cehia)
Specific national:
Polonia: Agricultura -capabila sa isi deserveasca mai bine piata interna de consum
Ungaria: Echipamente, telecom- investitorimari (productie) si focus petehnologie, orientare strategica coerenta
Romania Comert–apetenta pentru consum sustinut de importuri
„Asta înseamnă că dacă ne uităm la Polonia, au 175 de companii în TOP, o țară extrem de puternică care a reușit în permanență să evite diferențialul mare de creștere sau de scădere în criză. Polonia este extrem de puternică de pe agricultură pentru că este capabilă să proceseze producția agricolă, este un exportator pe zona respectivă. Dacă ne uităm în România în supermarketuri, hypermarketuri, vedem o grămadă de produse poloneze”, a declarat Eugen Anicescu, country manager Coface România, într-o conferință de presă.
- România era menționată, zilele trecute într-un articol, ca fiind cel mai puternic exportator de cereale din Europa, cu o valoare oricum minoră, de peste 200 milioane euro. E bine că jucăm, dar jucăm totuși pe materii prime, în loc să jucăm pe produse procesate.
„Ungaria are echipamente, telecomunicații, deci practic producția de tehnologie. De ce? Pentru că Ungaria, dintre țările din regiunea noastră a reușit să atragă investitori mari atât în zona de auto cât și în zpna de echipamente și are un focus mai puternic către tehnologie. Ce înseamnă asta, uitându-ne în viitor? Înseamnă o forță de muncă care își păstrează nivelul de specializare, de calificare și care va fi competitivă și în viitor”, a mai arătat el.
- În ceea ce privește stocul investițiilor străine raportate la PIB, vedem că România este la 29% din PIB, iar Ungaria la 70 din PIB. Ce înseamnă asta? Ce înseamnă asta? Investiții în producție. De aici puterea lor economică. O țară mică care este în TOP 2 regional ca și PIB, pe locul 2 regional ca număr de jucători și are companii puternice.
„Dacă ne uităm la România al treilea sector este comerțul. De ce? Pentru că întotdeauna creștrea noastră s-a bazat pe consum. Din nefericire, dacă ne uităm la Polonia, cu agricultura, consumul României este bazat pe importuri. Practic, nu reușit să dezervim această apetență pentru consum din producția internă și asta ne creează în permanență acest deficit de balanță comercială și o pierdere de oportunitate. Crește rapid dar nu reușim să concretizăm în companiile locale această oportunitate. Ca recomandări, strategie de atragere de investiții în producție, tehnologie, focus pe procesare producție agricolă. Practic să procesăm ;i apoi să exportăm și stimulare exporturilor ca și strategie de creștere pentru companiile din România””, a precizat reprezentantul Coface România.
- Un alt element de risc. Dacă ne uităm la cele 61 de companii din România, acestea sunt distribuite în 10 sectoare, compartiv cu liderul topului (Ungaria n.r.) care are companii în 17 sectoare. Ce înseamnă asta, dispersie mai bună, riscuri mai mici.