Victor Ponta: Redeventele din petrol nu pot fi modificate pana in 2014/ Vom introduce in acest an o taxa speciala pentru veniturile exceptionale din cresterea preturilor la gaze si electricitate / Oprea nu va mai fi consilierul lui Vosganian
Premierul Victor Ponta a declarat marti seara, la Realitatea TV, ca CFR Marfa „pierde in continuare cam toate contractele. O sa punem un manager privat, dar nu stiu cat poate sa faca. Azi, noi nu avem banii necesari sa investim in CFR Marfa ca sa poata concura cu companiile private. Trebuie privatizata”. Redeventele din petrol si gaze nu se pot mari decat din 2014, dar negocierile cu Petrom au demarat deja, sustine Victor Ponta, care anunta intentia Guvernului de a mari redeventele din toate domeniile.
Declaratiile lui Victor Ponta:
- Despre vizita FMI. Punctul cel mai dificil in discutiile cu cei de la FMI este partea de reforme structurale. Mai direct ce facem cu companiile din energie pe care trebuie sa le listam la bursa, cand vindem o parte din actiuni: Oltchim, CFR Marfa, adica cele care produc pierderi pe care le suportam cu totii fie prin subventii, fie prin pierderi la buget, printr-un management defectuos.
- Sper sa obtin de la FMI dreptul de a nu avea securea pusa pe la 31 martie, ci extinsa pana in iunie.
- Maine in sedinta e guvern, dl ministru Vosganian va veni cu o nota privind situatia actuala si discuta cu cei de la FMI calendarul de restructurare si reluare a procedurii de privatizare
- Pentru Oltchim, asa cum exista pentru Posta Romana, Hidroelectrica etc., sunt plangeri penale facute la DNA. Ce se intampla cu aceste plangeri la DNA, nu stiu mai mult decat dvs. Si daca cumva o sa intreb, o sa aflu de la dl Preda sau de la dna Macovei ca vreau sa subjug justitia. Nu subjug justitia, dar cred ca am dreptul ca prim-ministru sa intreb „dom’le, dar faceti ceva cu alea?. Spuneti ca sunt nevinovati, ca de fapt n-a furat nimeni acolo. Sau e vinovat cineva? Faceti un rechizitoriu, haideti sa ajungem in justitie”. Nu se intampla nimic.
- FMI nu ne impune nimic. FMI ne-a cerut un singur lucru, si apropo de Oltchim. A zis „Nu mai acceptati pierderi! Nu mai dati bani pe diverse alte cai, de la Electrica, de la CNLO, din alte parti, atat timp cat banii se pierd. Nu mai produceti o gaura, gasiti o solutie”. Ne-au propus sa inchidem Oltchim sau sa gasim un investitor
- Daca analiza de impact va iesi bine, impozitul forfetar s-ar putea aplica din iunie. Daca nu iese bine putem renunta si gasi o alta solutie
- Despre CFR Marfa. CFR Marfa a fost trecut ca privatizare majoritara in scrisoarea de intentie din februarie 2012. Anul trecut, in ultima sedinta de CSAT a fost o decizie sa nu vindem CFR Marfa si avem sedinta acum la sfarsitul lui ianuarie cand o ave din nou pe ordinea de zi.
- Problema cu CFR Marfa e urmatoarea: in continuare pierde cam toate contractele. O sa punem zilele acestea un manager privat, dar nu stiu cat poate sa faca. Si nu sunt bani de investitii. Si atunci cei din privat, paractic, in fiecare zi castiga din CFR Marfa. Azi, noi nu avem banii necesari sa investim in CFR Marfa ca sa poata concura cu companiile private. Trebuie privatizata.
- Despre redevente. Vrem sa marim redeventele pe petrol, dar nu putem face asta decat din 2014.
- Negocierea a fost deja inceputa cu cei de la OMV, negocierea e pe mai multe paliere: avem de anul acesta de discutat si de introdus o taxa speciala pentru veniturile exceptionale in ceea ce priveste cresterea preturilor la gaze si electricitate. Pe de alta parte, OMV, fiind un mai bun administrator decat a fost statul roman, a obtinut profituri foarte mari, toate profiturile au fost investite. Cea mai mare investitie din Romania la ora actuala este a OMV si a Exxon Mobil in exploatarile offshore in Marea Neagra. De exemplu, faimoasa centrala de la Brazi, cea pe gaz, este cea care intrand in piata ne-a adus toate preturile la energie electrica mai mici, dincolo de ceea ce tine de energia din zona reglementata.
- Evident ca marim redeventele, evident insa ca nu le putem mari doar la Petrom. Ideea este sa marim redeventele in toate celelalte zone care tin de resursele naturale la un nivel la care statul roman sa castige mai mult si la care sa se pastreze investitiile. Pentru ca daca le facem prea mari, s-ar putea sa ramanem fara investitii. Dar anul acesta se adopta legea privind actualizarea redeventelor in toate domeniile, inclusiv la petrol si gaze, la ceea ce inseamna media europeana.
- (Va ganditi la o suprataxare pentru companiile petroliere?) Ma gandesc la o suprataxare, dar trebuie sa o comunicam foarte clar, ca sa nu mai auzim iarasi isterii. Acum toti suntem liberali; cum vorbim un pic despre o taxa, cum aflam ca suntem niste socialisti ticalosi, dar sigur nu ne spune nimeni cum vrem sa avem spitale si scoli bune.
- (Ce face Guvernul sa garanteze pentru cetateanul roman ca o companie precum OMV va fi suprataxata?) Vreau ca OMV sa ramana in Romania, pentru ca in acest moment este cel mai mare platitor. Nu, nu cred a ar pleca, dar poate sa-si reduca expunerea, investitiile. Vreau sa ramana in continuare cel mai mare platitor de taxe si impozite la bugetul de stat. Vreau nu doar sa mentina numarul de locuri de munca actuale, ci sa-l mareasca.
- Cu seful OMV cred ca am avut trei intalniri de cand sunt premier si o sa ma mai vad inca o data la sfarsitul lunii, la Viena. Nu vreau sa duc batalia aia, a poporului impotriva capitalistului ticalos, dar stiu foarte clar ca putem sa obtinem mult mai mult pentru bugetul public din ceea ce inseamna activitatea de energie. Cred ca e drept, si nu cred ca ii neindreptatesc pe cei de la OMV daca participa mai mult decat au participat pana acum, dar pe de alta parte nu vreau sa dau un semnal, cum s-a intamplat in Ungaria, sa ne punem cu satarul pe marile companii, pentru ca intr-un an, doi ne trezim ca pleaca.
- Oameni in care eu am avut incredere au negociat timp de doua luni cu cei de la OMV si Exxon intrarea Romgaz in asociere in ceea ce priveste exploatarea noilor zacaminte din Marea Neagra. Pana la urma am obtinut o participare, care va fi anuntata, corecta pentru Romgaz, care nu va fi privatizata in totalitate, ramane cu capital majoritar romanesc.
- Ministrul Energiei (Constantin Nita – n.r.) are grija de particiaptia statului, am incredere in el; unul din motivele pentru care l-am pus acolo este ca era foarte departat de lumea energiei romanesti. A contat foarte mult ca nu stie nici cine e Hahaianu, nici cine e Oprea, nici cine e Videanu. Lucreaza cu Iulian Iancu, am incredere ca va putea sa ia deciziile fara sa fie influentat.
- Despre numirea lui Traian Oprea consilier al minsitrului Vosganian: „Sigur ca m-am suparat si eu, apropo de presa, cand am aflat ca Vosganian il ia consilier tocmai pe cel care a semnat toate contractele cu „baietii destepti”. L-am sunat pe domnul Vosganian si nu-l ia consilier pe Oprea”
- Despre Reforma din Sanatate si initiativa ministrului Nicolaescu: Sustin initiativa ministrului Nicolaescu din sanatate. Ideea e urmatoarea: niciodata cineva care nu are venituri peste medie nu se duce la privat, pentru ca nu are cei 6.000 de lei diferenta. Si atunci, ca sa le explic ultracapitalistilor, saracul finanteaza cei 1.500 de lei pentru bogat, dar niciodata nu beneficiaza de acel serviciu, pentru ca nu va merge intr-un spital privat pentru o nastere sau o interventie usoara. Cele mai grele interventii si cele mai costisitoare se fac in spitalele publice.
- Eu nu cred ca putem in sistemul medical, ca si la scoala, sa facem concurenta intre privat si public. Dreptul la asistenta publica e un drept universal, pe care il dam si celui care e pensionar, care are venit minim, care n-are niciun venit si celui care are un venit foarte mare. E un serviciu public.
- Anul acesta, 3,5 miliarde de lei i-am pus in buget ca sa platim toate datoriile la medicamente ale spitalelor publice. Sigur, faci alt tip de management, le-am clasificat din nou, le-am dat la autoritati locale si in cele mai multe zone sa stiti ca le-au administrat mai bine decat la Bucuresti. Dar nu poti iei banii de la public si sa-i dai la privat. Da, la privat o sa arate frumos, dar n-or sa intre decat cei 3%, ca 97% n-au acces la spitalele private.
- Despre locuintele RA-APPS: Am cateva pariuri apropo de RA-APPS, unii zic ca n-o sa reusesc sa fac ordine, eu zic ca o sa reusesc. Maine dau prima lista a tuturor celor care au locuinte de protocol si de serviciu, absolut toti, fara exceptie, cu functia, suprafata si cat plateste chirie. Secretarul general mi-a promis ca pana la sfarsitul saptamanii am lista cu persoanele juridice – fundatii, asociatii, cabinete -, iar pana luni am lista cu toate vilele de protocol ale RA-APPS.
- Vreau sa fac un exercitiu de transparenta, pe care nu l-a facut nimeni. Dupa care voi veni in Guvern sa spun: hai sa stabilim cine beneficiaza in Romania de locuinta de serviciu – ministrii si, eventual, secretarii de stat… eventual. Sunt cam multi care sunt asimilati, ca m-am uitat si eu pe lista asta seara, recunosc, sunt o multime de oameni din diverse institutii.In primul si primul rand, nu scot pe nimeni de pe lista. Venim si stabilim, acum, in primele sase luni, faptul ca, dom’le, Guvernul nu e agentie imobiliara, ca sa fie foarte clar. Guvernul are cativa demnitari, nu prea multi, dar le stabilim rangul, pentru acestia tin 20-30-50 de apartamente, si din cele Dumnezeu-stie cate vile de protocol tinem 10 vile pentru ca presedintele, presedintii Camerei, Senatului, primul ministru sa mearga la Neptun, Predeal, Covasna, unde e cazul. Restul, absolut toate celelalte, haideti sa le vindem, ca Guvernul nu e agentie imobiliara si nici un bun administrator de agentie imobiliara.
- Despre masurile Guvernului. In ultimele 12 zile le explic tuturor colegilor, si din guvern si din alianta, ca avem o sansa absolut istorica, respectiv o majoritate foarte clara si durabila in Parlament, avem o incredere si o asteptare extraordinara a oamenilor, nu prea avem adversari in acest moment. Daca noi nu luam masurile alea care dor in primele 6, 8, 9 luni si, mai ales, daca nu explicam omului, caci asta am incercat saptamana trecuta cu acea stare bugetara a natiunii”, atunci si eu sunt absolut convins ca pacientul – tara – poate sa mearga pe drumul vechi si sa moara la un moment dat. Murit in ce sens? In sensul in care chiar nu or sa mai fie bani de pensii, de salarii, dar mai sa nu fie create locuri de munca pentru cei tineri.
- Ori poti sa iei niste masuri despre care toti stiam ca sunt necesare, pe care nimeni n-a putut sa le ia din diverse motive: alegeri, lipsa de suport parlamentar, batalii politice. Hai sa le luam acum si vor incepe sa produca niste efecte, acea insanatosire a noastra, e adevarat, nu in sase luni, dar la anul, peste doi, peste trei ani. Haideti sa le facem acum si sa spunem exact unde lucrurile merg prost.
- Nu mai putem sa spunem intotdeauna ca nu mai marim nicio taxa dar vom avea mai multi bani, sau ca nu dam niciun om afara, sau sa dam bani in plus la parlamentari, care sunt mai multi.
- Sigur ca la inceputul acestui an – apropo de decizii grele, nu doar economice, trebuie sa facem codul electoral – sa avem grija sa nu mai fim atatia parlamentri niciodata.
- Primul proiect cu care ma bat acum – ca le fac pe bucati, nu reusesc sa le fac pe toate odata – este cel al formarii unui buget transparent si care sa nu insemne ca de fapt mut necazul la anul, sau peste doi ani. Pentru ca noi anul asta ne lovin de niste necazuri amanate: nu s-a aplicat indexarea pensiilor, o vom aplica noi; anul asta ajungem la final cu povestea cu restituirile, din 2005 toata lumea le-a impins mai incolo; anul asta trebuie sa platim din procesele pierdute pentru profesori si magistrati. Si ministrii imi spun: „dom’le, hai s-o amanam pe asta”.
- In al doilea rand, partea aceea de stabilitate, ce asteapta omul de la stat – pensia, salariul, scoala si sanatatea – le pastrez si vreau daca se poate, in anii care urmeaza, sa nu mai avem aceleasi probleme.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro