Viitorul masinilor electrice depinde de o mica tara sud-americana ostila occidentului
Tot mai multi constructori de automobile promit masini electrice, insa litiul, element esential pentru bateriile viitorului, va fi disponibil in cantitati suficiente numai daca Bolivia va decide sa exploateze la maximum rezervele uriase pe care le detine. Tara andina detine peste jumatate din rezervele mondiale de litiu, insa nu vrea sa lase nicio companie straina sa investeasca, pentru a nu-i imbogati pe occidentali, scrie BBC.
Carbonatul de litiu e prezent in bateriile de laptop si de telefoane mobile, insa e privit ca un „Sfant Graal” al industriei auto, putand stoca multa energie intr-un spatiu restrans. Marii producatori auto fac experiente cu bateriile pe baza de litiu: General Motors le testeaza pe Chevrolet Volt, Toyota are in vedere baterii cu litiu la o viitoare generatie a lui Prius, BMW are acelasi gand pentru o versiune de Mini, iar Mitsubishi spune ca litiul e cheia succesului masinilor electrice, insa conditia e ca rezervele sa fie suficiente.
Mitsubishi va lansa la anul o masina electrica in productie de serie, dar atrage atentia ca in anii ce vin, cererea mondiala pentru litiu va creste de cinci ori, iar daca nu se vor gasi noi rezerve, nu va putea fi acoperita. Bolivia, spun japonezii, este cheia viitorului, pentru ca zona deserturilor de sare Salar de Uyuni detine peste jumatate din rezervele mondiale de litiu.
Litiul e extras din roci si din apa marii, iar de comportamentul Boliviei depinde mult viitorul acestui produs. Tara sud-americana nu e prietenoasa cu investitorii straini, presedintele socialist Evo Morales vrea ca statul sa controleze toate resursele, iar mesajul trimis Vestului este ostil.
„Nu vom repeta experienta istorica traita din secolul 15, materiile prime au fost exportate pentru industrializarea occidentului, iar noi am ramas saraci”, spune ministrul minelor din Bolivia, Luis Alberto Echazu.
De-a lungul istoriei, din Bolivia au mers la export cantitati mari de aur, argint, petrol si gaze, insa tara ramane cea mai saraca din regiune.
Populatia locala extrage sarea si o vinde pentru cativa dolari, pentru a putea supravietui, iar atitudinea presedintelui este apreciata de bastinasii care nu vor ca resursele tarii sa-i imbogateasca pe capitalisti.
S-au mai facut incercari pentru exploatarea resurselor uriase de litiu in Bolivia, insa fara succes. Totusi, in prezent, guvernul din La Paz vrea sa le exploateze puternic, insa fara imixtiuni ale companiilor straine. Bolivienii vor sa instaleze o uzina pilot care sa produca 1,2 kilotone pe an, iar productia ar putea ajunge la 30 de kilotone anual, in 2012.
Insa problema este ca in prezent, litiul este folosit in baterii foarte mici, cele de masina sunt sensibil mai mari, iar Mitsubishi estimeaza ca va fi nevoie de o productie mondiala de 500 kilotone anual. Concluzia trasa de japonezi este ca in 2015 cererea de litiu pe plan mondial va depasi oferta, astfel ca avansul masinilor electrice poate fi blocat.
Intrebarea este: poate Bolivia sa produca suficient? Guvernele sud-americane au experienta indelungata in minerit, insa fara tehnologie straina performanta e posibil ca lucrurile sa nu mearga asa de repede. In orice caz, producatorii de masini vor ca bateriile sa fie cat mai ieftin de produs, pentru ca altfel, pretul automobilelor electrice va fi prohibitiv in continuare.
Daca productia de litiu va creste greu, producatorii vor fi nevoiti sa-si amane lansarile de masini electrice. Iar Bolivia avertizeaza ca va fi atenta si la nivelul de poluare generat de productia de litiu si subliniaza ca „nu exista o solutie magica” a problemei.