Vineri, pe masa Guvernului: Salariile bugetarilor vor crește din această lună și se schimbă regulile la transferul la cerere pe o funcție publică
Toţi bugetarii care nu au ajuns încă la salariile prevăzute în grila din 2022 a Legii salarizării vor primi, începând cu luna august din acest an, un sfert din diferenţa între suma prevăzută în această grilă şi salariile în plată, potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență care va intra vineri pe masa Guvernului. Printr-o altă Ordonanță, Executivul vrea să rezolve probleme apărute prin decizia suspendării angajărilor la stat de la 1 iulie 2022.
Acest proiect de OUG privind creșterea cu o pătrime a salariilor bugetarilor a fost lansat în dezbatere publică în această lună de Ministerul Muncii, după ce inițial actul viza creșteri salariale pentru bugetari cu până la 50%.
De ce și cu cât vor crește salariile bugetarilor
În nota de fundamentare la proiectul de OUG aflat vineri pe agenda Guvernului se precizează că „drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar nu au fost majorate în ultimii 2 ani ca urmare a măsurilor fiscal-bugetare adoptate în contextul economic actual, cu excepția personalului din Sănătate și Educație.”
- „Criza generată de pandemia de COVID-19 a determinat la nivel naţional luarea unor măsuri de natură sanitară şi economică care au generat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici, iar în lipsa unor măsuri concrete şi rapide s-ar vulnerabiliza şi mai mult categoriile de persoane vizate de prezenta ordonanţă de urgenţă, prin diminuarea puterii de cumpărare, cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale populaţiei şi prin amplificarea riscului de sărăcire extremă.”, se arată în document.
Drept urmare, prin proiectul de Ordonanță de urgență se propune ca la articolul I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare (…) să fie introduse următoarele prevederi:
- acordarea, prin excepţie de la prevederile alin.(1), începând cu luna august 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2022 şi cel din luna decembrie 2021.,
- acordarea, începând cu luna august 2022, pentru personalul nou încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale și pentru personalul care avansează în gradația corespunzătoare tranșei de vechime în muncă în perioada ianuarie-iulie 2022, a unei pătrimi din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea cadru nr.153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anul 2022 şi cel din luna iulie 2022.
În nota de fundamentare nu este prezentat impactul bugetar, menționându-se doar că „aplicarea prevederilor se va face cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, pe fiecare ordonator principal de credite”.
- VEZI AICI PROIECTUL DE OUG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE
Ce probleme au apărut prin decizia suspendării angajărilor în sectorul public de la 1 iulie 2022
O altă Ordonanță de urgență care va intra vineri în ședință de Guvern vizează reglementarea unor măsuri temporare privind ocuparea funcțiilor publice prin transfer la cerere.
Executivul spune că au apărut probleme generate de Ordonanța de urgență 80/2022 prin care s-a decis, ca în perioada 1 iulie 2022-31 decembrie 2022 să fie suspendată ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din sectorul bugetar, cu excepția posturilor unice.
- „În acest context, majoritatea autorităților și instituțiilor publice se regăsesc în situația de a ocupa funcțiile vacante cu personal deja existent în sectorul public, apărând astfel o concurență între instituții și autorități publice mult mai accentuată pentru asigurarea resurselor umane necesare activității curente, comparativ cu perioada în care era posibilă atragerea de personal prin recrutare.
- Astfel, modalitățile de modificare a raporturilor de serviciu a funcționarilor publici deja existenți în administrația publică au devenit mecanismele prin care instituțiile și autoritățile publice atrag personal suplimentar, în special prin transfer de personal din alte instituții și autorități publice.”, se arată în nota de fundamentare.
Soluția: Schimbarea regulilor la transferul la cerere pe o funcție publică
Ei bine, bugetarii au două modalități de transfer, prevăzute în lege: respectiv transferul în interesul serviciului și transferul la cererea funcționarului public.
Procedura de transfer în interesul serviciului, implică atât solicitarea conducătorului autorității sau instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public, cât și acordul scris al funcționarului public, precum și aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice în care este numit funcționarul public.
Procedura de transfer la cerere, pe de altă parte, implică actul de voință al funcționarului public și al conducătorului autorității în care funcționarul public își va desfășura activitatea, dar nu și pe cel al conducătorului autorității sau instituției publice în care este numit funcționarul public în prezent, acesta fiind obligat să emită actul administrativ necesar transferului.
- „Astfel, apar situații în care anumite structuri din instituții și autorități publice, atât din administrația publică centrală cât și din cea locală, pot înregistra pierderi semnificative de personal specializat, nemaiputând să își desfășoare activitatea curentă în bune condiții, fiind afectată astfel și calitatea activității desfășurată de administrația publică și calitatea serviciilor oferite cetățenilor/beneficiarilor serviciilor oferite de administrația publică”, se arată în nota de fundamentare.
Drept urmare, prin noul OUG se prevede ca „doar pentru perioada de la intrarea în vigoare a actului normativ și până la încetarea aplicării Ordonanței de urgență nr. 80/2022, în procedura transferului la cerere să intervină și manifestarea voinței conducătorului autorității sau instituției publice în care funcționarul public este numit, permițând conducătorilor autorităților și instituțiilor publice să cunoască, să previzioneze și să organizeze resursele umane proprii într-un mod mai eficient.”
Pentru clarificarea procedurii, pentru perioada tranzitorie, a fost introdusă obligația pentru conducătorul autorității sau instituției publice în care este încadrat funcționarul public de a se pronunța în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea înștiințării cu privire la aprobarea cererii de transfer la cerere.
- VEZI AICI PROIECTUL DE OUG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE