Sari direct la conținut

Volvo anunță cea mai sofisticată centură de siguranță dezvoltată vreodată. Ce poate face în caz de accident

HotNews.ro
Volvo anunță cea mai sofisticată centură de siguranță dezvoltată vreodată. Ce poate face în caz de accident
Imagine desfasurata cu noua centura (sursa Volvo)

Volvo, companie auto faimoasă pentru sistemele de siguranță prezente pe mașinile sale, anunță o centură de siguranță despre care spune că reprezintă un „moment de referință”, fiindcă se ajustează în timp real în funcție de impact, de corpul ocupantului și de poziția acestuia. Primește „live” și date de la senzori, iar soft-ul poate fi actualizat.

Această centură va debuta pe modelul full-electric Volvo EX60, care va fi lansat în 2026. „Centura este concepută pentru a proteja mai bine pasagerii, adaptându-se atât la variațiile din trafic, cât și la caracteristicile persoanei care o poartă, totul cu ajutorul datelor colectate în timp real de senzorii avansați ai mașinii”, spune compania Volvo Cars.

Spre deosebire de sistemele tradiționale, noua centură multi-adaptivă (multi-adaptive safety belt) utilizează date de la diverși senzori interiori, exteriori și de impact, iar sistemul mașinii analizează parametrii unui accident (direcția și viteza mașini), dar și postura pasagerului. Aceste informații sunt transmise către centură.

Pe baza acestor date, este aleasă cea mai potrivită setare pentru a proteja pasagerii.

Centura este reglată și în funcție de profilul ocupantului, ținând cont de înălțimea, greutatea, de forma corpului și de poziția pe scaun. Spre exemplu, spun cei de la Volvo, un ocupant mai corpolent implicat într-un accident grav va primi o setare cu o forță mai mare aplicată de centură, pentru a reduce riscul de traumatism la cap.

La polul opus, un pasager mai slăbuț, implicat într-o coliziune ușoară, va avea parte de o forță mai redusă aplicată, pentru a diminua riscul fracturilor în zona coastelor, mai spune compania.

Funcțiile noii centuri de siguranță sunt concepute pentru a fi perfecționate constant, prin actualizări software de tip „over-the-air”. Pe măsură ce Volvo Cars colectează mai multe date și informații, mașina îmbunătățește înțelegerea profilului pasagerilor, a scenariilor nou-apărute și a strategiilor de reacție, mai spune constructorul auto.

Sistemul, dezvoltat în colaborare cu compania ZF Lifetech, va reacționa diferit și în funcție de natura impactului, colectând date din jurul mașinii, pentru a decide câtă forță trebuie aplicată prin centură.

Volvo a conceput acum peste 60 de ani centura de siguranță în trei puncte, o invenție care, spune compania, a salvat peste un milion de vieți.