Sari direct la conținut

webPR: Puterea esecului in antreprenoriat

How to Web Failure, Foto: How To Web
How to Web Failure, Foto: How To Web

Modelul Silicon Valley este imposibil de replicat oriunde altundeva pe glob din simplul motiv ca factorii socio-culturalo-economici, culminand cu atitudinea tipic americana fata de esec, sunt imposibil de reprodus. In mintea americanului, esecul e doar un pas catre succes.

Aceasta mentalitate are mai multe radacini, dar principala este aceea ca insasi legislatia americana a falimentului ofera o larga protectie antreprenorului al carui business a esuat. Mai ales in tehnologie, unde volatilitatea e mare, lucrurile se schimba repede si riscul de esec e mai mare, o atitudine antreprenoriala mai „americaneasca” e cat se poate de recomandabila. Si asta mai ales avand in vedere faptul ca un lucru e aproape sigur: startup-urile care reusesc din prima sunt exemple rare, cel mai probabil vei esua!

Din acest motiv un Co-Fondator cu experienta, care a trecut deja prin furcile caudine ale primului startup, e mai mult decat binevenit pentru cei aflati la inceput de drum. Nici Apple n-ar fi ajuns unde este azi daca vizionarului Steve Jobs si geniului tehnic Steve Wozniak nu li s-ar fi alaturat experienta de investitor tip angel al lui Mike Markkula.

Frica de esec e primul lucru de care trebuie sa scape un antreprenor.

Primul nostru startup a esuat din cauza lipsei noastre de experienta, ne-a luat prea mult sa lansam pe piata un Minimum Viable Product„, isi aminteste Dragos Musetescu, Co-Fondator si CEO al Pocketo, o platforma care faciliteaza dezvoltarea de dispozitive purtabile.

Cand am pornit Pocketo stiam mult mai clar ce avem de facut, invatasem intre timp din experienta primului startup si a agentiei de web pe care o avusesem anterior.„, continua acesta.

Au simtit cei de la Pocketo nevoia de a adopta in echipa un Co-Fondator mai experimentat? Nu tocmai. In schimb, au aplicat (si au fost admisi) in programul de accelerare estonian BuildIT, cautand mai degraba mentorat si oportunitati de finantare decat un partener experimentat. Cand au aflat insa conditiile de finantare, au renuntat si s-au intors acasa.

Din fericire, au fost acceptati in programul de pre-accelerare How to Web MVP Academy unde au beneficiat de experienta unor mentori valorosi, iar Pocketo este gata sa aplice acum si la alte programe de accelerare.

De obicei tinerii antreprenori ezita sa-i implice pe altii mai experimentati in afacerea lor, ceea ce e de inteles pana la un anumit punct. Nu vor sa cedeze „controlul” si prefera sa invete din propriile greseli, constienti fiind ca au suficient timp pentru asta.

Dar antreprenorii mai experimentati stiu foarte bine ca intotdeauna timpul inseamna bani. De exemplu, Bobby Voicu, Co-Fondator al MavenHut, dezvoltatorul jocului Solitaire Arena, care a atras deja o investitie de 550.000 de euro, este mult mai atent cu aceste aspecte avand in vedere experientele de business anterioare.

Lipsa de experienta specifica in anumite parti ale unui business (de la crearea de produse, de exemplu, pana la recrutare) te pune in situatia de a te gandi sa iti gasesti unul sau mai multi parteneri. Personal, nu as mai demara o afacere fara a avea macar un Co-Fondator cu experienta„, spune Bobby Voicu.

Chiar daca ajuta foarte mult, programele de pre-accelerare, acceleratoarele, incubatoarele nu pot inlocui avantajul de a avea un Co-Fondator experimentat de la bun inceput, ci sunt mai degraba oportunitati de dezvoltare in continuare a business-ului.

„Un program de accelerare/pre-accelerare te ajuta sa intelegi mai bine ce vrei sa faci, sa formulezi mai bine problemele pe care vrei ca afacerea ta sa le rezolve. Oricat ai invata la un astfel de program, exista o limitare data de capacitatea ta de acumulare (oricat de bun esti, daca nu ai facut programare nu vei invata sa programezi in cateva saptamani/luni). Prin urmare, un Co-Fondator bun nu poate fi inlocuit de participarea la un program de accelerare„, adauga Voicu.

Si care ar fi alternativa?

Co-Fondatorul MavenHut sustine ca nu exista o alternativa – trebuie sa-ti cauti un partener experimentat orice ar fi, iar „daca nu reusesti sa convingi pe cineva sa ti se alature, sa te gandesti ca problema e la tine (fie produsul/ideea nu sunt bune, fie tu nu esti capabil sa „vinzi” ideea cuiva)”.

Experimentatul antreprenor in tehnologie Radu Georgescu (RAV, Gecad, Avangate, ePayment/PayU, Coinzone) puncteaza si mai clar faptul ca esecul nu doar ca face parte din viata, ci este o etapa esentiala in procesul de invatare.

Daca nu-ti gasesti un partener cu experienta poti deveni tu insuti unul. Dupa primele doua, trei, patru esecuri vei dobandi experienta necesara pentru ca urmatorul tau startup sa beneficieze de aceasta„, spune Georgescu.

Afirmatia sa poate parea usor ironica, dar nu-i nicio gluma la mijloc, Georgescu insusi esuand in cateva proiecte. „Mai precis, am esuat in cinci din zece, patru au fost pe punctul de break even iar unul a fost un succes imens.„, isi aminteste antreprenorul.

Si, desi ideea esecului e inspaimantatoare pentru foarte multa lume, acesta este un ingredient necesar pentru a descoperi succesul si pentru a inova fara teama in tehnologie, modele de business sau principii de design. In viziunea lui Jason Della Rocca (Co-Fondator Execution Labs si fost presedinte al International Game Developers Association), succesul incepe intotdeauna cu un esec, iar acest lucru inseamna ca impingem in permanenta limitele a ceea ce este posibil. Despre modalitatile in care putem sa dezvoltam o toleranta fata de esec si putem incepe sa experimentam si sa ne asumam riscuri va vorbi Jason Della Rocca la How to Web Conference 2014, care va avea loc pe 20 & 21 noiembrie la Bucuresti.

La final, antreprenorii nu ar trebui sa se teama de esec, pentru ca un lucru e sigur: de dat gres vor da, cu siguranta. Pana la urma fie iti gasesti un partener experimentat, fie trebuie sa te pregatesti sa inveti din esecuri. Iar puterea esecului in antreprenoriat nu trebuie sa fie subestimata!

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro