Sari direct la conținut

Zborul cu avionul va fi revoluționat de inteligența artificială

HotNews.ro
Avion trecând prin furtună. Imagine generată de AI. Credit line: Mikalai Sayevich / imageBROKER / Profimedia
Avion trecând prin furtună. Imagine generată de AI. Credit line: Mikalai Sayevich / imageBROKER / Profimedia

Turbulențele pe care pasagerii avioanelor le resimt adesea în timpul zborurilor vor deveni o amintire. Afirmația aparține unui grup de cercetători de la Caltech (California Institute of Technology), cei care susțin că au creat un sistem de IA capabil să ajusteze efectele turbulențelor în decurs de doar câteva minute.

În studiul pe care l-au publicat în revista de specialitate NPJ Robotics, specialiștii americani susțin că noul sistem de IA, botezat FALCON, a fost creat special pentru a înțelege principiile care stau la baza turbulențelor.

Model inspirat de un matematician din secolul al XVIII-lea

FALCOn folosește un sistem matematic creat de matematicianul francez Joseph Fourier (1768-1830), de aici și denumirea (Fourier Adaptive Learning and Control).

Pe baza metodelor care poartă numele matematicianului francez, cercetătorii au putut crea reprezentări digitale ale condițiilor de mișcare a vântului, sub formă de valuri, după modelele întâlnite în natură.

Iar datele create după un astfel de tipar pot fi folosite automat pentru a regla stabilitatea avionului în timpul zborului.

Testele au confirmat eficiența sistemului FALCON

Specialiștii de la Caltech au testat sistemul într-un tunel special care permite simularea condițiilor întâlnite în timpul zborului. Mai mult, au generat fluctuații atmosferice artificiale la întâmplare, pentru a putea corecta eventualele erori ale sistemului.

Conform datelor oferite de aceștia, sistemul FALCON a reușit să stabilizeze avionul după numai 9 minute de analiză a tiparelor întâlnite. Ulterior, s-a adaptat rapid la toate schimbările și a oferit un zbor virtual fără efectele turbulențelor.

Când va fi implementat un astfel de sistem?

Cercetătorii americani susțin că timpul de reacție este crucial. În prezent, ei lucrează pentru a reduce durata de 9 minute, necesară sistemului FALCON pentru a înțelege tiparul atmosferic și pentru a regla avionul.

O alternativă o reprezintă transmiterea datelor de la un avion la altul, pentru ca datele atmosferice să fie înregistrate înainte ca avionul să intre în zona problematică. Rămâne însă în ecuație factorul impredictibil al tiparelor întâlnite în natură.

Iar în acest caz, singura variantă o reprezintă un sistem IA mai performant, care să permită un timp de reacție mult mai rapid. Un proiect pe care specialiștii Caltech deja l-au demarat.

Astfel, cel mai probabil, sistemul revoluționar va fi încorporat avioanelor din noua generație în decurs de maxim câțiva ani. 

INTERVIURILE HotNews.ro