Zonele aeroportuare, in atentia UE
Parlamentul European a solicitat masuri pentru asigurarea de noi capacitati aeroportuare sau eficientizarea celor existente, datorita cererilor din ce in ce mai mari pentru transport aerian.
Globalizarea si cresterea economica rapida genereaza in Uniunea Europeana cresterea cererii de transport aerian (trafic fara constrangeri aeroportuare), care se ridica in medie la cel putin 4,3% pe an si, cel mai probabil, la 5,2% pe an – mentioneaza raportul Annei Jensen (ALDE,DE), adoptat joi in plen la Bruxelles.
Pana in 2025, aceasta va conduce la cresterea cererii de transport aerian de doua ori si jumatate fata de cea inregistrata in 2003. In 2025, tinand seama de toate investitiile noi, peste 60 de aeroporturi se vor afla in situatia de a nu putea gestiona cererea tipica de zboruri la orele de varf, fara intarzieri sau anulari (3,7 milioane de zboruri pe an ar fi anulate).
Conform Parlamentului european, asigurarea de capacitati aeroportuare adecvate si de servicii mai eficiente de handling la sol este vitala pentru economia Europeana, si este nevoie de o politica comunitara mai eficienta in privinta aceasta.
Criza capacitatii aeroporturilor si cresterea cererii va trebui sa creeze o piata pentru noi aeroporturi principale (pana la 10, potrivit unui studiu Eurocontrol) si de capacitate medie (pana la 15, potrivit Eurocontrol).
Desi planificarea noii infrastructuri aeroportuare ramane in competenta statelor membre, Parlamentul cere Comisiei Europene sa prezinte pana in 2010 un plan pentru asigurarea de capacitati aeroportuare sporite si pentru eficientizarea celor existente.