Sari direct la conținut

VIDEO Modificarea legilor Educației: Sorin Cîmpeanu, ironic: Am înțeles că ieri a fost o zi tristă că s-au încheiat dezbaterile / Peste 9.000 de amendamente propuse / Modificări anunțate pentru BAC și Evaluare Națională

HotNews.ro
Sorin Cimpeanu, Foto: Guvern, Facebook
Sorin Cimpeanu, Foto: Guvern, Facebook

​Peste 9.000 de amendamente au fost primite pentru cele două proiecte ale legilor Educației, aflate în consultare publică din 13 iulie până ieri, a anunțat joi ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Una dintre modificările majore va fi legată de posibilitatea colegiilor de organizare a unui exemen propriu de admitere, după Evaluarea Națională, cu subiecte elaborate la nivel național, în afara școlii. O altă propunere care va fi inclusă în noua lege va fi acordarea unei prime de instalare (3 salarii medii brute) pentru cadrele didactice care se titularizează în mediul rural.

Sorin Cîmpeanu susține o conferință de presă de la ora 17.00 pe tema proiectelor de legi ale educaţiei.

HotNews.ro transmite livetext declarațiile lui Sorin Cîmpeanu.

Principalele declarații:

Colegiile naționale, eliminate din lista școlilor care vor beneficia de Programul „masă caldă”

  • O preocupare de bază în acest moment este legată de finalizarea listei școlilor care vor beneficia de Programul „masă caldă”. Vor fi 300 de școli. Vom iniția o nouă OUG pentru creșterea numărului de școli. Alocația zilnică pentru hrană va crește la 15 lei pe zi
  • În acestă listă nu se vor mai regăsi colegiile naționale din București sau din reședințele de juldeț, pentru că nevoia unei mese calde e mai mare în rural
  • O altă prioritate – condițiile de acordare a burselor. Am cerut la rectificarea bugetara 300 de milioane peste sumacare era alocată. Suma totală de peste 1,42 miliarde de lei, la care s-a ajuns, este totuși mult mai mare față de anii trecuți
  • O altă prioritate – alocarea de posturi la creșele preluate de la autoritățile locale și la grădinițele nou construite. Numărul de posturi disponibil la minister va fi distribuit inteegral conform cererilor
  • Numărul este departe însă de a acoperi necesarul și va fi inițiată HG pentru suplimentarea de posturi
  • Știu că unor li se va părea ciudat, în condițiile în care se cere reducerea numărului de bugetari

Subiectele pentru admiterea organizată de colegii vor fi eleborate la nivel național, în afara școlii

  • Legile educației – avem 1.486 de seturi de propuneri, vor fi în jur de 1.500 de seturi de propuneri pentru legile educației
  • Sunt peste 9.000 de amendamente propuse. Unele sunt puternic justificate cu amendamente, sunt și amendamente simple solicitări, sunt altele care se repetă și amendamente total antagonice. Vor fi analizate, astfel încât săptămâna viitoare să existe o formă a celor două legi care să fie trimisă ministerelor, Consiliului legislativ și CES pentru avizare
  • Vor fi noi observații, care vor fi și ele incluse în legi. Vor intra în guvern sperăm la începutul lunii septembrie. După adoptarea în guvern, vor fi transmise Parlamentului, injstituția capabilă să decidă procedura de adoptare
  • Ieri am înțeles că a fost o zi tristă că s-a încheiat etapa dezbaterilor, dar vor mai fi încă două etape în care aceste proiecte vor suferi modificări pentru a le face și mai bune
  • Nu sunt proiectele unei persoane, sunt proiecte pentru viitorul acestei națiuni. Aceste proiecte merită toată atenția
  • Propuneri acceptate: admiterea proprie la liceu se va putea organiza în toate colegiile, nu numai în cele naționale, dar nu va fi obligatorie, este o șansă în plus pentru foamarea de clase de excelență. Admiterea separată se va organiza după Evaluarea Națională în colegiile care vor acest lucru
  • Repartizarea computerizată la liceu se va face la aceeași dată ca până acum
  • Va exista posibilitatea ca Evaluarea Națională să aibă loc cu o săptămână mai devreme
  • Subiectele vor fi eleborată la nivel național de către colegiile care vor admitere proprie. Probele vor face parte din programă, dar cu mai puține subiecte ușoare. La admiterea din colegii poate fi propusă și o altă probă, precum Informatica, iar examenul se poate organiza pentru anumite clase
  • Încrederea în școală e la o cotă foarte scăzută. Speculația că vor face meditații cu profesorii din colegiu nu are sens

Va trebui extinsă lista probelor facultative la alegerea candidaților la bacalaureat

  • Bacalaureat – va fi modificat cel mai devreme în 2027, după planuri cadru noi care vor fi finalizate după publicarea legii
  • Se justifică o probă scrisă la Limba română, inclusiv gramatică, unde va fi mutat total accentul de pe memorare
  • Va trebui extinsă lista probelor facultative la alegerea candidaților pentru a acoperi toate disciplinele din noile planuri cadru
  • Aceste probe de la BAC trebuie corelate și cu calificările definite de ANC, pentru ca după aceste probe să existe certificate de competență credibile
  • Toți angajații din palatele și cluburile copiilor își vor păstra statutul de cadru didactic, iar acestea vor fi definitive unități de educație extrașcolară, cu patrimoniu descentralizat, care vor trece la consiliile județene, nu la primării
  • Deci angajații acestor instituții vor avea în continuare statutul și beneficiile cadrelor didactice
  • Toate măsurile privind incluziunea și desegregarea vor fi grupate într-o singură secțiune dedicată în legile educației

Copiii cu cerințe speciale care au forme ușoare de afecțiuni vor fi preluați în învățământul de masă gradual. Spor pentru profesori

  • Învățământul special – am văzut comentarii nejustificate. Școlile speciale trebuie susținute. În aceste școli însă vor fi doar acei elevi aflați la un nivel care nu permite integrarea în învățământul de masă, care va prelua copiii cu forme ușoare de CES
  • O altă condiție este cea a resursei umane
  • E nevoie de copii cu cerințe speciale în învățământul de masă. Nu e drept că pentru ei drumul se oprește când ies din școala specială
  • Acolo unde este posibil, ei vor fi preluați gradual, nu mâine, nu toți, în învățământul de masă, de către școlile care îndeplinesc condițiile
  • Profesorii din învățământul de masă vor beneficia de un spor de 5 % pentru fiecare copil preluat în clasă, maximum 15%, pentru că într-o clasă vor putea fi preluați maximum 3 copii cu cerințe speciale

Primă de instalare de 3 salarii medii brute pe economie pentru cadrele didactice care se titularizează în mediul rural

  • Pentru cadrele didactice care se vor titulariza în școli din mediul rural va exista o primă de instalare de 3 salarii medii brute pe economie
  • Aceste propuneri au fost deja agreate, continuăm analiza
  • Învățământul superior – reprezentarea celor 5 asociații ale studenților în comisiile naționale consultative aflate în subordinea Ministerului Educației
  • Va fi o creștere semnificativă a finanțării pe bază de performanță a universităților
  • Fiecare universitate își va putea dezvolta strategie proprie de incluziune a romilor
  • Reglementarea cadrului pentru acordarea de burse pentru voluntariat
  • În urma analizării tuturor propunerilor vom vedea dacă mai rămâne în lege propunerea privind renunțarea la titlul de doctor pentru plagiat
  • Dacă o persoană vrea să renunțe la titlul de doctor după acuzații de plagiat, va fi obligată să returneze banii primiți pentru studii. Sigur, nu rezolvă întreaga problemă, dar responsabilizează
  • Ministerul Educației consideră corect ca într-o astfel de situație universitatea să fie obligată la o analiză profundă din toate perspoectivele, în paralel cu cererea de renunțare a titulului de doctor. Va exista și o analiză temeinică a respectivei teze de doctorat

Întrebări:

  • Despre plagiatul în teza de doctorat: Dacă universitatea constată, dincolo de cererea titularului de renunțare a titlului de doctor, că acea teză a fost obținută fără respectarea normelor, se ajunge la autosesizare și cerere de retragere
  • Despre solicitarea a 100 de intelectuali de prelungire a perioadei de dezbatere pe legi: Prelungirea perioadei de dezbatere ar însemna amânarea aplicării legii
  • Asupra acestei solicitări a m-am pronunțat și am argumentat, asupra celor 7 propuneri ale acestora am răspuns – vor fi analizate
  • Despre evaluarea standardizată: N-am auzit prea multe voci în aceste lume care să conteste importanța evaluărilor standardizate sau argumente după care să fim convinși că evaluarea standardizată nu ar fi necesară

……………………………………………………

Legile Educației, cu modificări majore în sistemul de învățământ, inclusiv în privința examenelor naționale, au fost puse în dezbatere publică de către Sorin Cîmpeanu în 13 iulie, până miercuri, 24 august.

Aproximativ 100 de intelectuali, între care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea și Radu Vancu, au semnat o scrisoare prin care i-au cerut lui Cîmpeanu reanalizarea prevederilor din proiectele legilor educației și prelungirea perioadei de dezbatere publică, precum și „implicarea și consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților, adică a celor direct interesați, în formularea propunerilor”.

Semnatarii au cerut eliminarea mai multor articole din proiecte, precum cele care stipulează organizarea de admitere separată la colegiile naționale sau trecerea palatelor copiilor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare, din subordinea Ministerului Educației în cea a consiliilor locale.

Testarea standardizată în format digital este un factor de vulnerabilitate, care amplifică riscul ca mii de elevi să nu își atingă potențialul pe parcursul anilor de studiu și determină ratarea viitorului profesional, iar acest tip de evaluare are potențialul de a orienta elevii spre memorizare, este una dintre principalele probleme reclamate.

Într-o declarație pentru HotNews, ministrul Educației a avut o replică dură și jignitoare pentru cei 100 de intelectauli, numindu-i „grup de interese”:

  • „Putem înțelege nemulțumirea unui grup de interese, dar acest lucru nu trebuie să afecteze interesul general de a avea un cadru legal care să asigure dreptul la o educație de calitate pentru peste 3,5 milioane de copii și tineri!”.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro