Sari direct la conținut

Primăria Sectorului 3 vrea să ia de la Primăria Capitalei activitatea de neutralizare și valorificare a deșeurilor din sector

HotNews.ro
Primăria Sectorului 3 vrea să ia de la Primăria Capitalei activitatea de neutralizare și valorificare a deșeurilor din sector

Primăria Sectorului 3 vrea să preia de la Primăria Capitalei activitatea de prelucrare, neutralizare și valorificare energetică a deșeurilor de pe raza Sectorului, precum şi activitatea de administrare a depozitelor de deşeuri şi/sau instalaţiilor de eliminare, potrivit unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de joi.

Modificările legislative făcute recent de Guvern permite asta sectoarelor. Proiectul nu a fost aprobat de Consiliul Local (15 voturi pentru, 10 împotrivă și 5 abțineri).

Cererea Primăriei Sectorului 3 vine în contextul în care stația de sortare a instituției din localitatea Cățelu a fost închisă recent deoarece a rămas fără autorizație de mediu și a primit amenzi de aproape 1 milion de lei de la Garda de Mediu pentru nereguli.

Totodată, primăriile de Sector au probleme mari deoarece singura groapă de gunoi rămasă deschisă în București este ECOSUD, iar între primăria Capitalei și acest operator economic sunt divergențe în ceea ce privește tariful de depozitare.

Consilierii USR au cerut mai multe explicații primarului Robert Negoiță, despre ce înseamnă preluarea acestei activități, însă nu au primit.

  • ”Noi am aflat din mediul online că stația de sortare a fost închisă, nu știm dacă temporar sau definitiv. Am solicitat un raport, ce se întâmplă la SD 3 și la Direcția de salubritate în legătură cu activitatea de salubritate pe raza Sectorului 3, nu am primit.
  • Am întrebat care sunt implicațiile operaționale și financiare a închiderii stației de sortare, nu am primit niciun răspuns. Am întrebat care sunt demersurile pe termen scurt și lung, cu termene și responsabili, după închiderea stației de sortare, nu am primit răspuns.
  • Am întrebat ce înseamnă acest acord de principiu, care sunt implicațiile operaționale și financiare, ce înseamnă pentru buzunarul cetățenilor, nu am primit niciun răspuns.
  • Ne aflăm în situația în care s-au investit peste 200 de milioane de lei într-o societate a cărei activitate este acum închisă și ne dorim să preluăm ceva ce nu știm ce implicații mai provoacă, nu știm ce activități implică, dar să dăm acest acord de principiu cuiva care a dovedit chiar săptămâna trecută că nu este în stare să țină o stație de sortare deschisă”, a declarat Mihaela Văcaru, consilier local USR.

Primarul Robert Negoiță a declarat că nu are o soluție, după preluarea atribuțiilor urmând să fie făcute studiile care să dea soluția.

  • ”Reaua-credință câteodată transpiră prin toții porii pielii. Cum doamna consilier ați aflat din online că se închide stația de sortare când d-voastră în Consiliu ați aprobat relocarea stației?
  • Chiar nu e de comentat ce spuneți pentru că sunteți foarte malefică și cu rea-credință.
  • Discutăm de faptul că Guvernul a dat o Ordonanță care permite să treacă aceste aspecte, aceste competențe, de la Primăria generală la Primăria de Sector pentru că Primăria Generală nu este în stare să se achite de atribuții.
  • Și mă bucur că avem posibilitatea să facem noi asta. Vrem să luăm aceste atribuții și ce vom face vom vedea.
  • În primul rând trebuie să treacă la noi și după aia să comandam studii, că dacă nu avem atribuții este ilegal să intreprindem demersuri care să ne arate soluția”, a spus Negoiță.

În luna mai, Consiliul Local Sector 3, la propunerea executivului, a aprobat relocarea stației de sortare din Cățelu.

Au fost propuse două soluții, iar până acum nu a fost precizat unde va fi relocată:

  • Relocarea stației de sortare cu achiziția prealabila a terenului pe care urmează a fi amplasată hala de sortare: se va realiza achiziția terenului (la o distanţă de maxim 50 km de București) urmată de relocarea staţiei şi asigurarea tuturor utilităţilor, branșamentelor, avizelor şi autorizaţiilor necesare desfăşurării activității. Costurile estimate pentru această variantă sunt aproximate la o valoare de 48.652.852,50 lei.
  • Relocarea stației de sortare cu închirierea prealabilă a terenului pe care urmează a fi amplasată hala de sortare: se realizează închirierea terenului (la o distanță de maxim 50 km de Bucureşti), pentru o perioadă de aproximativ 25 ani şi eventual a unei hale în care să poata fi relocate utilajele și echipamentele aferente stației de sortare. Costurile estimate pentru această variantă sunt aproximate la o valoare de 42.702.852,50 lei la care se adaugă cheltuieli de închiriere estimate la 100.000 lei.

Vezi aici documentul.

În luna aprilie, Primăria anunța că va face o stație nouă de sortare.

”Primăria Sectorului 3 va edifica și pune în funcțiune o nouă și modernă stație de sortare a deșeurilor. Întreg proiectul va fi implementat cu fonduri de la Uniunea Europeană, iar stația va respecta toate reglementările în domeniu valabile la nivel european. Durata prevăzută pentru implementare este de 24 de luni, luând în calcul atât etapele de execuție efectivă, cât și cele de proiectare, finanțare și livrare a dotărilor necesare. În momentul în care noua stație de sortare va deveni operațională, activitatea la cea actuală va fi sistată” se arată într-un anunț postat pe site.

Pe data de 3 mai, Direcția Generală de Salubritate Sector 3 a lansat procedura de achiziție pentru încheierea unui Acord cadru privind serviciile de eliminare prin depozitare a deseurilor estimat la 51.625.800 pentru 1 an. Termenul de depunere a ofertelor a fost 14 iunie.

”În vederea eliminarii a deșeurilor provenite de pe raza Sectorului 3, este necesară contractarea unor servicii de eliminare prin depozitare de catre un operator economic autorizat în acest sens”, se arată în anunțul din sistemul electronic de achiziții publice.

Primăria Sectorului 3 a investit în 2019-2020 aproape 11 milioane de euro în stația de sortare a deșeurilor din comuna Cățelu – Drumul Lunca Visagului nr.42-60.

Stația de sortare a fost pusă în funcțiune în vara anului trecut.

După proteste nenumărate ale vecinilor, care se plâng că nu mai pot sta în casă de putoare, și amenzi de aproape jumătate de milion de lei de la Garda de Mediu, în luna martie 2022, autorizația de mediu a fost suspendată, iar activitatea stației oprită.

Chiar și după ce a rămas fără autorizație de mediu, cetățenii din zonă au reclamat acolo activitate, iar Garda de Mediu a mai dat sancțiuni, valoarea totală a acestora, pentru ultimii 2 ani, crescând la aproape 1 milion de lei.

”Activitatea stației de sortare din Sectorul 3 deținută de SD3 SALUBRITATE SI DESZAPEZIRE S3 S.R.L. a fost controlată de 14 ori în doi ani, în perioada mai 2020-aprilie 2022, iar societatea a fost sancționată cu 17 amenzi contravenționale în valoare totală de 945.000 de lei. Mai mult decât atât, în cazul respectiv au fost făcute și două sesizări penale, iar în prezent este în desfășurare un nou control la firma care își desfășoară activitatea pe amplasamentul din Sectorul 3 al Capitalei”, anunța Garda de Mediu pe 6 mai.

  • „Primim nenumărate sesizări, zilnic, de la cetățenii care locuiesc în proximitatea stației de sortare, referitoare la disconfortul olfactiv resimțit și generat de funcționarea acestei stații, chiar și în lipsa autorizației de mediu, așa că vom continua să verificăm societatea respectivă și să sancționăm ilegalitățile, până când vor fi remediate toate problemele.
  • Cel mai recent control a avut loc la începutul lunii aprilie și s-a încheiat cu o sancțiune de 160.000 de lei, cu o sancțiune complementară de suspendare a activității, până la obținerea actului de reglementare și cu termene clare de implementare a măsurilor legale.
  • Cu toate acestea, oamenii din zonă reclamă și în prezent aceleași probleme legate de funcționarea stației de sortare, situație în care am deschis un nou control”, declara atunci Marioara Artemis Gătej, comisar general al Gărzii Naționale de Mediu.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro