Sari direct la conținut

Nicușor Dan spune că USR-PNL-PMP nu au ajuns la un acord privind prețul gigacaloriei / Sper la o poziție comună până la ședința Consiliului din 26 noiembrie

HotNews.ro
Nicușor Dan , Foto: PMB
Nicușor Dan , Foto: PMB

Primarul general al Capitalei spune că majoritatea din Consiliul general formată din USR-PNL-PMP nu a ajuns la un acord privind prețul gigacaloriei. Nicușor Dan spune că speră ca acești consilieri să ajungă la o poziție comună până la ședința Consiliului General al Municipiului București pentru 26 noiembrie.

”Voi continua discuțiile cu consilierii generali din majoritatea USR-PNL-PMP și, în paralel, voi insista la Guvern pentru ca primăria să obțină o sumă cât mai mare pentru acoperirea creșterii prețului gigacaloriei. Voi face tot ceea ce e omenește posibil pentru ca bucureștenii să fie cât mai puțin afectați de creșterea costurilor cu încălzirea.”, asigură Nicușor Dan.

Bucureștenii ar putea plăti 164 de lei pe gigacalorie în această iarnă, cât au plătit și până acum, dacă Guvernul va acorda subvenția de 968 de milioane de lei, cât a solicitat Primăria Capitalei, în caz contrar PMB va fi „într-o uriașă dificultate”, a declarat miercuri primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, la Comisia parlamentară de anchetă privind prețul energiei.

Cu cât se scumpește gigacaloria

Termoenergetica, furnizorul de agent termic din Capitală, cere majorarea tarifului de distribuție și transport a energiei termice cu peste 85%, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro. Tariful actual este 220 lei fără TVA, iar majorarea cerută trebuie aprobată de ANRE.

Acestei majorări se adaugă și majorarea cu 86% a prețului de producție a gigacaloriei de la 206 la 329 lei plus TVA pentru ELCEN, deja aprobată de ANRE, astfel că per total prețul pe gigacalorie ar putea ajunge undeva la 740 lei fără TVA, circa 900 de lei cu TVA 19%.

Potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro, Termoenergetica cere majorarea tarifului la distribuție și transport deoarece pierderile pe rețea au crescut, ajungând la 2.200.000 l/h în 2020 (în 2021 se calculează și se stabilesc pierderile pe 2020), dar și în contextul în care prețul de producere a gigacaloriei a crescut cu 86%. Astfel, Termoenergetica plătește mai scump pierderile, iar asta se vede pe factură.

Deocamdată, nu se știe cât va plăti populația, deoarece, după aprobarea tarifului pentru transport și distribuție, Primăria Capitalei și Consiliul General vor stabili cât la sută din această creștere vor subvenționa, în funcție și de banii primiți de la Guvern. Primarul general, Nicușor Dan, a declarat recent că nu promite că va subvenționa integral majorarea tarifului, dar în cel mai rău caz se va menține raportul de o treime plătește populația și două treimi primăria. Dacă acum populația plătește 163 pe gigacalorie,TVA inclus, iar restul de până la 506 lei subvenționează Primăria, dacă gigacaloria va ajunge undeva la 900 lei, cetățenii vor plăti în jur de 300 lei/gigacalorie.

În medie, un apartament cu două camere consumă iarna în jur de două gigacalorii pe lună. La un preț al gigacaloriei de 900 de lei, din care subvenția Primăriei este de 600 lei, iar 300 de lei plătește cetățeanul, factura ajunge undeva la 600 lei/lună.

TVA-ul la energie termică este 19%. Potrivit unei legi aprobate în această vară, de anul viitor, TVA-ul va fi de 5% pentru producția și transportul de energie termică, ceea ce va mai scădea costurile.

Fără ajutor de la Guvern, subvenția la căldură ar putea ajunge la 1,8 miliarde lei.

În funcție de cât la sută din creșterea tarifului la gigacalorie va decide municipalitatea să subvenționeze, banii pe care instituția îi va aloca din buget pentru subvenție vor crește considerabil: de la 950 milioane lei în prezent până la 1,4 miliarde lei în scenariul în care se păstrează această proporție de o treime populația/două treimi Primăria și TVA 5% la energia termică și 1,8 miliarde lei în condițiile în care va subvenționa integral creșterea de tarif. Reamintim că Primăria Capitalei are în 2021 un buget de circa 6 miliarde lei, iar dacă adăugăm și subvenția la transport, circa 1 miliard de lei, subvențiile consumă aproape jumătate din bugetul orașului și nu prea mai rămân bani pentru investiții.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro