Sari direct la conținut

Palatul Cuza, Sinagoga din Bistrita, Castelul Corvinilor si Conacul Hodoni: ultimele patru concerte SoNoRo Conac din iunie 2014

HotNews.ro
Palatul Cuza, Ruginoasa, Foto: conac.sonoro.ro
Palatul Cuza, Ruginoasa, Foto: conac.sonoro.ro

Circuitul de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se incheie cu patru concerte in patru dintre cele mai frumoase cladiri din tara, restaurate si redeschise recent publicului: Palatul Cuza de la Ruginoasa, Sinagoga din Bistrita, Castelul Corvinilor si Conacul Hodoni. Programele muzicale pentru aceste concerte cuprind piese inedite de Wolfgang Amadeus Mozart – duet pentru vioara si viola in sol major, scris intr-o noapte pentru prietenul sau, Joseph Haydn, Lautarul pentru viola solo al lui George Enescu sau minunatul Terzetto pentru doua viori si o viola al lui Antonin Dvorak. Muzicienii SoNoRo care vor concerta sunt Alexandra Bobeico la vioara, Razvan Popovici si Christian Nas la viola. SoNoRo Conac va continua intre 12 si 17 septembrie, cu destinatiile Conacul Apafi (Malancrav), Biserica Neagra din Brasov, Conacul Ghyka de la Cotesti si Casa Monteoru din Bucuresti.

Ultimele patru concerte SoNoRo Conac iunie 2014:

  •  Palatul Cuza, Muzeu memorial „Alexandru Ioan Cuza”, Ruginoasa (Iași), 21 iunie

Program: WOLFGANG AMADEUS MOZART – Duet pentru vioară și violă în sol major // GEORGE ENESCU – Lăutarul pentru violă solo // ANTONÍN DVOŘÁK – Terzetto pentru două viori și violă în do major, op. 74 // JOHANN HALVORSEN – Passacaglia pentru vioară și violă după o temă de G.F. Händel

Palatul Cuza de la Ruginoasa, care astăzi adăpostește Muzeul Memorial „A.I.Cuza”, a fost construit în primul deceniu al secolului al XIX-lea de vistiernicul Săndulache Sturdza, care a comandat arhitectului vienez Johan Freiwald ridicarea unei luxoase reşedinţe pe locul vechii case boiereşti a strămoşilor săi. Devenit pentru scurt timp reşedinţa primului domnitor al Principatelor Unite, Alexandru Ioan I, Palatul de la Ruginoasa ocupă un loc cu totul aparte atât din punct de vedere istoric, cât şi arhitectural.

  • Sinagoga din Bistrița, monument istoric, 24 iunie

Program: JEAN MARIE LECLAIR – Sonată pentru două viole în la major, op. 12, nr. 2 // ZOLTAN KODALY – Serenadă pentru două viori și violă, op. 21 // ANTONÍN DVOŘÁK – Terzetto pentru două viori și violă în do major, op. 74 // JOHANN HALVORSEN – Passacaglia pentru vioară și violă după o temă de G.F. Händel

Sinagoga din Bistriţa a fost construită în anul 1856. După 1944, starea ei a început să se deterioreze, până când imobilul a ajuns într-o stare de paragină. Printr-un contract de comodat pe 20 de ani, semnat între şeful comunităţii evreilor din judeţul Bistriţa-Năsăud şi preşedintele Societăţii de Concerte Bistriţa, Sinagoga a fost refăcută prin programul „Cultura 2000”, finanţat de Comisia Europeană, precum şi cu fonduri de la Ambasada SUA şi de la diverse fundatii europene, dar şi cu mijloace locale (Consiliul Judeţean, Consiliul Local Bistriţa, Ministerul Culturii şi Cultelor). Proiectul a prevăzut transformarea interiorului în sală de spectacole de muzică clasică şi de teatru, iar a balconului în loc de desfăşurare pentru expoziţii de pictură, sculptură sau fotografie. În anul 2004 Sinagoga din Bistrița a fost inclusă pe Lista monumentelor istorice din județul Bistrița-Năsăud. Începând din 2006, Sinagoga din Bistriţa a devenit un centru multicultural.

  •  Castelul Corvinilor (Hunedoara), 26 iunie

Program: JEAN MARIE LECLAIR – Sonată pentru două viole în la major, op. 12, nr. 2 // ZOLTAN KODALY – Serenadă pentru două viori și violă, op. 21 // ANTONÍN DVOŘÁK – Terzetto pentru două viori și violă în do major, op. 74 // JOHANN HALVORSEN – Passacaglia pentru vioară și violă după o temă de G.F. Händel

Castelul Corvinilor este un monument unic în partea de est a Europei, reprezentativ pentru arhitectura civilă și militară. Muzeul de astăzi este adăpostit în Castrul regal, care este amintit în documente prima dată în anul 1364. Iancu de Hunedoara întreprinde lucrări de mare anvergură aici între anii 1441-1456, transformând fortificația de piatră existentă într-un castel somptuos în stil predominant gotic. Matei Corvin continuă după anul 1458 lucrările, insistând mai ales pe aspectul de înfrumuseţare a construcţiei existente, pătrunzând astfel și influenţe renascentiste. Ultima etapă de construcţie are loc între anii 1618-1624, când principele Transilvaniei Gabriel Bethlen realizează ultimele construcţii de mare anvergură (turnul nou al porţii şi palatul baroc de pe latura de est – actualmente cu faţadă neogotică). În anul 1724 castelul intră în proprietatea tezaurizatului habsburgic, până în 1880, suferind din cauza a două incendii, ultimul, cel din 1854 transformându-l într-o ruină. În 1868 începe restaurarea castelului, care datează până în 1914. O nouă etapă de restaurare are loc între anii 1956-1968. După 1997, Castelul intră în Planul National de Restaurare, care cuprinde lucrări de consolidare, dotări la nivelul instalațiilor electrice, a celor de încâlzire și refacere a finisajelor interioare și exterioare, precum și restaurarea si conservarea picturilor în frescă sau a componentelor artistice din piatră.

  •  Conacul Hodoni (Timișoara), 27 iunie

Program: JEAN MARIE LECLAIR – Sonată pentru două viole în la major, op. 12, nr. 2 // ZOLTAN KODALY – Serenadă pentru două viori și violă, op. 21 // ANTONÍN DVOŘÁK – Terzetto pentru două viori și violă în do major, op. 74 // JOHANN HALVORSEN – Passacaglia pentru vioară și violă după o temă de G.F. Händel

Conacul Hodoni, recent restaurat, este declarat monument istoric, fiind inclus pe lista monumentelor de arhitectură a judeţului Timiş. În anul 1840, familia de baroni Manaszy-Barco „de Hodony” construieşte în satul cu același nume „curia” (conacul), amplasată pe un domeniu care cuprindea numeroase clădiri anexe, parcuri, plantaţii de arbori şi alei. După anul 1874, domeniului trece succesiv în proprietatea altor familii: a arhiducelui Ioan deToscana, a Franciscăi Todesco din 1877, a lui Eross Bela si Gheza din 1879, iar de la aceștia, în 1888, este cumpărat de către Kastory Ioan și Mihai. În timpul celui de-al doilea război mondial domeniul a fost cumpărat de către Toma Surlaş, comerciant din Timişoara. În anii 60 domeniul este naţionalizat de regimul comunist şi trecut în proprietatea statului. Conacul şi domeniul înconjurător au funcţionat ca şi casă de protocol pentru societatea Comtim. În anul 2004 este redobândit de proprietarii de drept.

Accesul la concerte se face numai pe bază de invitație sau rezervare la: mariaclara@sonoro.ro sau 0741.190.470, cu excepția concertului de la Sinagoga din Bistrița, unde intrarea este liberă. Mai multe informații: conac.sonoro.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro