Noutati in Noaptea alba a Galeriilor – NAG #8
Editia din acest an a evenimnetului Noaptea alba a Galeriilor – NAG #8, ce va avea loc vineri 23 mai, intre orele 19h00 – 04h00, aduce mai multe premiere: expozitia produsa de NAG, Pasaj, prezentata la Anexa MNAC, ART ON DISPLAY – expunerea unor lucrari de arta contemporana in vitrinele spatiilor comerciale, sau identitatea vizuala a evenimnetului realizata de tanarul grafician Mircea Pop.
Expozitia Pasaj realizata de tinerii artisti Michele Bressan, Lea Rasovszky si Larisa Sitar (curator Diana Marincu, manager proiect Alina Bucur), va fi prezentata la Anexa MNAC, in parteneriat cu Muzeul National de Arta Contemporana, pentru o perioada mai extinsa (23.05.2014-22.06.2014).
Totodata, la editia de anul acesta va fi inaugurat un nou program marca NAG, si anume ART ON DISPLAY, program ce isi propune interventia in spatiul urban prin productia si prezentarea unor lucrari de arta contemporana in vitrinele spatiilor comerciale, private si ale instituțiilor publice din Bucuresti. Programul debuteaza in cadrul NAG#8 cu lucrarea Ioanei Ciocan, Inima albastra, prezentata, cu sprijinul Graffiti Art Work, in vitrina din Bulevardul Magheru nr. 1.
De asemenea, Noaptea Galeriilor este consecventă in descoperirea si incurajarea tinerilor artisti graficieni, invitand in fiecare an un tanar artist sa conceapa identitatea vizuala a evenimentului. In 2014, Mircea Pop a jucat acest rol instigator, iar noi il prezentam la NAG Info Point în Str. Piața Amzei nr. 5.
Expozitia PASAJ vernisata in Noaptea Alba a Galeriilor, 23 mai 2014, ora 19.00 aduce impreuna trei artisti: Michele Bressan, Lea Rasovszky, Larisa Sitar
Pasaj este al doilea episod al colaborarii dintre Michele Bressan, Lea Rasovszky si Larisa Sitar, dupa Voiaj din 2011 (de la MNAC Anexa, etajul II). Luand ca punct de pornire teoria „celui de-al treilea spatiu” a lui Edward W. Soja, expozitia reflecteaza asupra strategiilor conceptuale si artistice de creare a unui nou spatiu mental, un „pasaj” necesar in configurarea propriei identitati si in intelegerea celuilalt. Situat intre doua universuri polarizate, fie ele paradigme de gandire, stari afective, vis si trezie, pasajul ofera celui care il traverseaza posibilitatea de a-si regandi pozitia, depasind dialectica dintre realitatea stiintifica si cunoasterea mistica.
Respectand o structura narativa clasica alcatuita din episoade dispuse cronologic, aceasta a doua intalnire dintre artisti pare sa urmeze firesc calatoriei incepute impreuna. Ajungand intr-un punct esential de trecere intre doua lumi, se deschide o noua harta a traseului, plina de interogatii si incertitudini, suspendate in afara trecutului sau al viitorului, incercand sa extraga din „excesul spatial” ceea ce de obicei este reprimat.
Desenul apare la Larisa Sitar ca o fantoma a unor imagini vazute sau doar mostenite, imprimate difuz in imaginarul personal, revendicandu-si dreptul de a deveni vizibile. O statuie acoperita cu muschi reprezinta o metafora vizuala a uitarii si a memoriei umane, precum si a capacitatii naturii de a invada locurile uitate de om. Povestile culese din sate din Maramures despre intamplari fantastice, sub forma de instalatie sonora gandita in colaborare cu Lea Rasovszky, pot fi credibile pentru cei dispusi sa-si flexibilizeze criteriile rationale de cunoastere a lumii. Instalatia este pentru toti artistii prezentati o metoda de a provoca situatii noi prin care privitorul devine adesea actant si isi alege propriul traseu de parcurgere a spatiului. Lea Rasovszky creeaza instalatii in care textul si obiectul se completeaza reciproc, lumina si intunericul functionand ca metafore pentru discrepanta dintre dorinte si rezultate. Michele Bressan exploreaza rutina si mecanicitatea unui gest prin punerea in evidenta a erorii care da un caracter personal oricarei actiuni (cum ar fi lucrarea ce porneste de la textul lui Emil Cioran „Plictiseala e senzatia bolnavicios de clara a timpului ce te asteapta, in care trebuie sa traiesti si cu care n‑ai ce sa faci.”). Lucrarea „Fine” citeaza finalul unei naratiuni cinematografice, din care se pot reconstrui fragmentar anumite scene fictive pornind de la semnele concrete din jur sau fantomele propriilor obsesii legate de sfarsit. Ca un comentariu asupra barierelor vizuale si conceptuale cu care ne confruntam, lucrarile expuse patrund discret in contextul spatiului, evocand familiaritatea cotidianului si, in acelasi timp, nostalgia unui spatiu utopic.
Michele Bressan (n.1980) traieste si lucreaza in Bucuresti. In 2010 a beneficiat de bursa Constantin Brancusi la Cité Internationale des Arts Paris. In 2009 a castigat premiul ESSL pentru fotografie si tot in acelasi an a fost nominalizat la premiul Henkel pentru arta. Printre expozitiile sale personale se numara: ViennaFair The New Contemporary, Jecza Gallery (2013) si Waiting for the Drama, Galeria H’art, Bucuresti (2012). Expozitii de grup (selectie): Les Rencontres Internationales, La Gaité Lyrique si Palais de Tokyo (2014), Recorded Memories, Museum für Photographie Braunschweig (2013; MNAC Bucuresti, 2014), e-cité Bucarest. Une scène artistique roumaine, Musée d’Art Moderne Saint Etienne (2011, Centre Wallon d’Art Contemporain, 2012), Biennale di Venezia, Padiglione Italia nel Mondo (2011), Ne tourne pas la tête ! Photographie Roumaine Contemporaine, Mois de la Photo, ICR Paris; Badly Happy: Pain, Pleasure and Panic in Recent Romanian Art, Performance Art Institute San Francisco (2010).
Lea Rasovszky (n. 1986) traieste si lucreaza in Bucuresti. Proiectele artistei problematizeaza cliseele de gandire si valorile societatii actuale, fata de care se plaseaza permanent critic. Printre expozitiile sale personale se numara: Mentors, Galeria Anca Poterasu, Bucuresti; The Savages, Atelier 35, Bucuresti (2012), MEN, Atelier 35, Bucuresti; Sorrow, Heartache, Recovery & Shit, ALERTStudio, Bucuresti (2011), Wallpaper Drawings, Galeria 29, Bucuresti (2009). Participarile in expozitii de grup cuprind: Spazi Aperti, editia a X-a, Academia Romana din Roma (2013), Bienala Tinerilor Artisti, editia a V-a, The Overlapping Biennial, Bucuresti (2012), Preview Berlin – the Emerging Arts Fair, 11th edition, Berlin; Fresh Drawings, LC Foundation – Contemporary Art Center, Bucuresti (2011). Rezidente internationale: Artist Residence Herzliya via ICR Tel Aviv, Herzliya, IL (2011), Schafhof – Europäisches Künstlerhaus Oberbayern, Freising, DE (2008).
Larisa Sitar (n. 1984) traieste si lucreaza in Bucuresti. Lucrarile sale analizeaza probleme precum identitatea nationala, memoria si nostalgia, folosind diferite medii de exprimare artistica (fotografie, video, instalatie, desen si interventii in spatiul public). Printre expozitiile de grup la care a participat se numara: Care Crisis, Futura Gallery, Praga (2012), Essl Art Award CEE, Winners’ Exhibition, Essl Museum, Klosterneuburg/Viena (2011), Zoomania.Ro, MNAC Bucuresti (2010), End of academia, MNAC Anexa, Bucuresti; EMERGEANDSEE, 2010 – media arts festival, video, Berlin (2010), TUSOVKA New Act, Eastside Projects, Birmingham (2009).