Timeline Rosia Montana
1995
Ideea proiectului exploatarii aurifere de la Rosia Montana a aparut prima data in anul 1995, cand controversatul om de afaceri australian de origine romana Frank Timis a semnat prin compania sa, Gabriel Resources, un contract de “prelucrare a sterilelor cu continut de metale pretioase din iazuri de decantare vechi in amestec cu minereu auro-argintifer la Rosia Montana si Gurabarza-Brad.
1997
Gabriel Resources concesioneaza terenul pe care urma sa amplaseze exploatarea de la Rosia Montana,
contra sumei de 3 milioane de dolari Statul roman – reprezentat prin Minvest Deva – s-a asociat cu compania canadiana si a format societatea mixta Rosia Montana-Gold Corporation SA. Actionar majoritar este Gabriel Resources, cu o participatie de 80%.
1999
Minvest Deva primeste de la Agentia Nationala de Resurse Minerale (ANRM) „licenta de concesiune pentru exploatarea minereurilor auro-argintifere” din perimetrul minier de la Rosia Montana
2000
Minvest transfera licenta catre Rosia Montana Gold coveporation in octombrie 2000, in virtutea parteneriatului intre Minvest SA Deva si Gabriel Resources.
2000-2003
Forajele de explorare arata ca zacamantul de la Rosia Monana ar putea contine pana la 300 de tone de aur si 1600 tone de argint. In 2003 este infiintata o compisie parlamentara speciala pentru evaluarea proiectului.
2002
a fost finalizat Planul de Urbanism General (PUG) al comunei Rosia Montana, care include si proiectul minier propus de RMGC. Tot atunci este finalizat si Planul de Urbanism Zonal pentru zona industriala Rosia Montana.
2003
Frank Timis se retrage din actionariatul Gabriel Resources
2004
Procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul Rosia Montana a inceput in decembrie 2004, iar in iulie 2006, SC Rosia Montana Gold Corporation SA a depus Raportul la studiul de evaluare a impactului. In cadrul procedurii, s-au organizat 14 dezbateri publice in Romania si 2 dezbateri publice in Ungaria in perioada 24.07.2006-29.08.2006
2004
Academia Romana emite o declaratie prin care afirma ca proiectul nu reprezinta o lucrare de interes public in folosul economiei nationale care sa justifice efectele colaterale si riscurile asociate si recomanda abandonarea sa. http://www.acad.ro/rosia_montana/pag_rm04_decl.htm
2005
Ministrul maghiar al mediului isi exprima dezaprobarea fata de proiectul de la Rosia Montana. Romania promite ca isi va respecta obligatiile asumate in ceea ce priveste protectia mediului inainte de aderarea la Uniunea Europeana.
2005
RGMC cere Statului Roman acordul de mediu. Procedura a inceput prin notificarea oficiala a tuturor statelor vecine potential afectate in cazul unei functionari anormale a instalatiilor prevazute in acest proiect si a fost continuata prin organizarea unor dezbateri publice in care cei interesati puteau sa puna in discutie orice aspect controversat din studiul de impact asupra mediului.
2006
RMGC depune la Ministerul Mediului Raportul la Studiul de Impact asupra Mediului
Iunie 2002 – Mai 2004 si Octombrie 2006 – Februarie 2008
RMGC achizitioneaza proprietati in zona proiectului, pe baza unui Plan de actiune pentru stramutare si relocare
2007
In septembrie 2007, certificatul de urbanism depus de investitor a fost suspendat in instanta, iar din acest motiv procedura de evaluare a impactului asupra mediului a fost stopata. Suspendare certificatul de urbanism a fost constatata si prin hotarare definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Timisoara pronuntata in martie 2009.
2009
Ministrul mediului Borbely Laszlo stabileste componenta Comitetului de Avizare Tehnica a Proiectului si dispune reinceperea analizei finale
2010
Procedura de evaluare a impactului asupra mediului a fost reluata, dupa ce in luna mai 2010, SC Rosia Montana Gold Corporation SA a depus un nou certificat de urbanism. Ca urmare, pe parcursul anului 2010, Comisia de Analiza Tehnica (CAT) s-a intrunit de patru ori, analizand 7 din cele 9 capitole ale raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului.
2011
Ministerul Dezvoltarii Rurale din Ungaria a transmis, in 3 august 2011, un raspuns prin care refuza realizarea proiectului Rosia Montana. Astfel, consultarile cu partea ungara au luat sfarsit urmand ca, in cazul in care se va lua decizia de emitere a acordului de mediu, acesta sa fie tradus si transmis partii ungare ca decizie finala pentru proiectul Rosia Montana, conform Conventiei Espoo. Trebuie mentionat ca avizul Ungariei este consultativ
In 2011, Ministerul Culturii (condus de presedintele UDMR, Kelemen Hunor), a luat o decizie importanta pentru pornirea proiectului, eliberind un certificat de descarcare de sarcina arheologica pentru Masivul Carnic.
In prezent, RGMC este detinuta in proportie de 80,46% de Gabriel Resources, 19,31% Minvest Deva si 0,23% alti actionari.