Sari direct la conținut

De ce întârzie așa de mult avioanele? Câteva explicații și exemple de pe aeroporturile europene

HotNews.ro
De ce întârzie așa de mult avioanele? Câteva explicații și exemple de pe aeroporturile europene
Avioane pe aeroport / Sursă: HotNews.ro / Victor Cozmei

Și vara lui 2024 este una a haosului pentru români în aeroporturi. Chiar și atunci când nu există defecțiuni IT, precum cea de zilele trecute. Întârzierile avioanelor au devenit regulă, și nu excepția, iar în lume, zilnic, peste 30.000 de zboruri au întârzieri de peste 15 minute și uneori sunt chiar și peste 2.000 de zboruri anulate. Care sunt motivele pentru care așa de multe avioane nu ajung la timp? Ce s-a schimbat față de acum câțiva ani? Ce se întâmplă în alte țări din Europa?

  • Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului european PULSE de către Vlad Barză (HotNews.ro), Sarah Rost (VoxEurop – Franța), Justė Ancevičiūtė (Delfi – Lituania) și Ana Somavilla (El Confidencial – Spania).
  • Vara trecută, în rețeaua europeană, 34% dintre zboruri au avut întârzieri mai mari de 15 minute, față de 27% în 2019.
  • Pe Otopeni, în medie, 150 de zboruri au întârziere în fiecare zi. În zilele rele sunt peste 200 întârziate și mai mut de 20 anulate. Trei sferturi dintre zboruri sunt de la trei companii: Wizz Air, Tarom și Ryanair, cele care transportă și cei mai mulți pasageri.

Tot mai multe avioane întârzie, iar greul abia de acum vine

În fiecare vară citim despre întârzieri mari ale zborurile în Europa și nu numai, iar lucrurile nu au șanse să se îmbunătățească, spun experții în aviație. Sunt zile pe marile aeroporturi europene când peste trei sferturi dintre zboruri au întârzieri mai mari de 15 minute, iar cauzele sunt multiple.

Datele Eurocontrol pentru vara lui 2023 indică faptul că în rețeaua europeană, 34% dintre zboruri au avut întârzieri mai mari de 15 minute, în timp ce în 2019 ponderea acestor zboruri era 27%.

Un studiu citat de Euronewsweek.co.uk indica faptul că în vara lui 2023 aeroportul Henri Coandă ar fi avut în medie printre cele mai ari întârzieri din Europa, alături de mega-aeroporturi precum cele din Frankfurt, Amsterdam, Stockholm sau Paris.

În Marea Britanie, în vara lui 2022, peste jumătate dintre zboruri au avut întârzieri de peste 15 minute, iar în primele cinci luni din 2023 ponderea a fost de 32%, așadar tot foarte mare.

British Airways a fost criticată pentru faptul că doar 60% dintre zborurile de pe Heathrow au fost fără întârziere anul trecut.

Nu trebuie uitat că în pandemie numărul de zboruri a scăzut mult din cauza restricțiilor, așa că s-a redus numărul de angajați, de la piloții plătiți cu mii de euro pe lună, până la cei care se ocupă de bagaje și câștigă sub 1.000 de euro/lună.

Avioane pe Aeroportul Otopeni, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Avioane pe Aeroportul Otopeni, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Vara este un anotimp nebunesc pentru zborul cu avionul

Pandemia a rămas mult în urmă, numărul de zboruri a crescut enorm și pasagerii călătoresc foarte mult, mai ales vara. Companiile din domeniu nu au ținut pasul cu revenirea numărului de zboruri și nu au angajat la fel de mulți oameni cum erau efectivele din 2019. Acest lucru se vede în multe locuri, de la cozile de la „security”, până la timpii mai mari de așteptare lângă benzile de bagaje.

În general, zborurile de dimineață au în medie întârzieri mai mici, iar pasagerii sunt sfătuiți să le aleagă pe acestea, dacă au cum. În medie, dimineață și evenimentele meteo extreme sunt mai rare decât pe timp de seară.

Zborurile de seară sunt cu mai mari întârzieri decât cele de dimineață, mai ales că un avion care face ziua multe curse ajunge să acumuleze întârzieri până seara. Când sunt întârzieri foarte mari (de peste două ore) există pericolul ca timpul legal petrecut în aer (limita maximă de timp de zbor) de piloți și de echipajul de cabină să expire, iar atunci linia aeriană trebuie să găsească un alt echipaj pentru a opera zborul respectiv, sau zborul ultim, de seara târziu, este anulat. Aici puteți citi o serie de sfaturi despre cum să călătoriți cu avionul în vremuri de criză.

La unele aeroporturi este insuficient personalul de la sol și pot apărea întârzieri, în timp ce în alte aeroporturi problema ține de faimoasele slot-uri, adică acele perioade de timp în care un avion poate să decoleze. Când este vreme foarte rea avioanele nu pot decola, iar după ce vremea se îndreaptă ajung să fie programate mai multe avioane într-un interval scurt de timp, dar este posibil ca personalul de la sol să fie insuficient și din nou se acumulează întârzieri. Spre exemplu se poate să nu fie suficient personal care să scoată rapid bagajele din cala unui avion care a aterizat. Aici puteți citi o serie de recomandări ale aeroportului Otopeni pentru sezonul estival.

În plus, vara sunt mai mulți pasageri, sunt mai multe zboruri, iar aeroporturi mici care în restul anului abia au activitate pe timp de vară este nebunie. Așa că vara întârzierile sunt mai mari și mai multe, iar cozile sunt uriașe.

Bagaje la aeroport, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Bagaje la aeroport, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

De ce vremea rea și evenimentele meteo extreme sunt cauzatoare de întârzieri

Vara sunt mai multe fenomene meteo extreme, se declanșează des furtuni, iar o furtună de proporții împiedică avioanele să decoleze/aterizeze la timp și se declanșează un „efect de domino” al întârzierilor care se simte în întârzieri și la 1.500 km sau 2.000 km, prin faptul că avioanele întârzie și apoi, pentru cursa următoare, nu mai au cum să decoleze la timp. Se acumulează întârzieri pe parcursul zilei și, în destule cazuri, ultima cursă a zilei ajunge să fie anulată.

Sunt zile, cum a fost cea de 2 iulie, când furtuni și alte fenomene meteo extreme afectează în același timp mai multe zone din Europa și apar atunci probleme cu gestionarea slot-urilor de zbor, mai ales că vara volumul traficului aerian este net mai mare decât în alte zile din an.

Cum arată zilele „negre” pentru aviație? Pe marile aeroporturi europene, aproape toate zborurile au decolat cu întârziere în unele zile: de exemplu, duminică 30 iunie, peste 90% dintre zborurile care au decolat de pe Heathrow au făcut-o cu întârziere, în timp ce ponderea era de peste 85% la Frankfurt și la Paris Charles de Gaulle. La Sosiri au întârziat peste jumătate dintre zborurile care au aterizat la Atena și ponderile au fost de 24-45% la cele mai mari aeroporturi europene. Datele sunt de la Flightradar24.com.

De ce vremea potrivnică este așa de periculoasă pentru avioane? Vizibilitatea scăzută în timpul zborului poate îngreuna navigarea, iar vânturile puternice pot afecta stabilitatea aeronavei. Pot fi episoade de zeci de minute cu ploaie atât de puternică, încât la un avion nu se pot deschide ușile, chiar dacă el a ajuns cu bine pe pistă și se așteaptă debarcarea. Tot pe ploaie foarte puternică nu se poate face alimentarea cu combustibil, fiindcă există risc de contaminare (să intre apă în rezervor).

Furtunile pot provoca, de asemenea, turbulențe periculoase. În cazul zborurilor anulate sau întârziate din cauza condițiilor meteo severe, pasagerii nu sunt eligibili pentru compensații financiare, dar au dreptul la asistență.

Mai apar și situațiile în care unor pasageri li se face rău înainte de decolare și se acumulează și în acele cazuri întârzieri, iar aceste situații nu sunt chiar foarte rare.

Avion WizzAir, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Avion WizzAir, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Insuficienți și ineficienți – O mare problemă la controlorii de trafic

Pe scurt, problema cu controlorii de trafic ține de faptul că în unele zone mulți dintre ei și-au dat demisia și, cum efectivele au scăzut, cei rămași pot dirija un număr mai mic de avioane și controlorii decid ce avioane decolează primele și altele ajung să primească mai târziu slot-uri.. Formarea unui controlor de trafic durează mult.

Un raport al Eurocontrol arăta că anul 2023 a fost unul cu întârzieri record, un sfert dintre zborurile din Europa având peste 15 minute „delay”. Anul a fost unul dintre cei mai nefaști la capitolul întârzieri din ultimele două decenii. Ponderea întârzierilor a fost mai mare decât în 2019, deși în acel an traficul aerian a fost mai intens.

Raportul vorbește despre o lipsă de flexibilitate a industriei de management a traficului aerian și de o rigiditate ce contribuie în mod semnificativ la apariția întârzierilor. Se fac insuficiente planificări și nu sunt angajați destui controlori de trafic, așa că problema devine și mai gravă. Raportul menționa faptul că nici în 2024, dar nici în restul deceniului, nu sunt semne că va putea să scadă ponderea întârzierilor curselor aeriene.

Controlorii de trafic aerian au fost în prim-plan-ul discuțiilor și în România. Spre exemplu, în vara lui 2023 ROMATSA spunea, în contextul programului de 12 ore al aeroportului de la Brașov, că „formarea unui controlor de trafic aerian pentru serviciile de navigație aeriană terminală necesită cel puțin 2 ani de zile, plus perioada necesară pentru selecție”.

Zbor pe vreme urâtă / Sursă: HotNews.ro / Victor Cozmei

Companiile aeriene spun că marea problemă ține de controlorii de trafic

Companiile aeriene susțin de multe ori că problemele NU sunt din vina lor, ci din vina lanțurilor de aprovizionare, din situația aeroporturilor, și a serviciilor de manipulare la sol. Spre exemplu, la episodul de haos și cu numeroase întârzieri de la început de iulie, companiile Wizz Air și Ryanair au arătat cu degetul către controlorii de trafic care au impus prea multe restricții și nu au gestionat bine situația. Spre exemplu, Ryanair spunea pe 30 iunie că este „inacceptabil” faptul că un sfert dintre zboruri sunt întârziate din cauza controlorilor de trafic aerian.

De ce întârzie avioanele. Ar fi trei motive principale, spunea într-un interviu pentru HotNews.ro, József Váradi, co-fondator și CEO al companiei Wizz Air.

  1. Controlul traficului aerian este o mare problemă în Europa, fiindcă sistemul se confruntă cu o mare lipsă de personal. „Dacă ne uităm la ultimele veri, constatăm că controlul traficului aerian a fost cea mai mare problemă. Europa este complicată, costisitoare, ineficientă și-i lipsesc resursele de personal”.
  2. Congestia aeroporturilor europene. „Nu au fost construite noi aeroporturi, deci aeroporturile care deja erau aglomerate au devenit și mai aglomerate. Dacă la aglomerație se mai adaugă și problemele cu sloturile (n.r.- intervalele de timp în care companiile pot opera un zbor) atunci se produc întârzieri”.
  3. Problemele legate de personal. „Companiile duc lipsă de angajați bine pregătiți. Resursa umană este limitată”.

Și în vara lui 2024 va fi prezentă problema care a afectat călătorii în anii trecuți: se anunță greve ale lucrătorilor din domeniu în diverse locuri: lucrători din aeroporturile din Italia, piloții companiei Aer Lingus din Irlanda, grevă la aeroportul britanic Gatwick, posibile greve în Franța, înainte sau/și în timpul JO de Vară de la Paris. În vara lui 2023 și controlorii de trafic aerian din Franța au făcut grevă și situația s-ar putea repeta și în acest an, mai ales că francezii sunt faimoși pentru apetența pentru greve și proteste.

Au fost și cazuri în care avionul și-a pierdut rândul la decolare din cauza indisciplinei pasagerilor care au blocat culoarul cu bagaje, nu au respectat rugămințile personalului de la bord sau au decis în număr mare să-și schimbe locurile încă dinainte de decolare, așa că s-a creat îmbulzeală și au trecut minutele.

Aglomerație în aeroport / Sursă: HotNews.ro / Victor Cozmei

Franța – Patria grevelor

Potrivit Flightright, Franța ocupă locul 2 în Europa în ceea ce privește zborurile întârziate sau anulate. În 2023, aproape 2% dintre zboruri au fost anulate, iar un sfert au întârziat. Nu doar condițiile meteo au un rol aici, ci și înclinația lucrătorilor francezi către…proteste.

Într-adevăr, nu este nou faptul că francezii știu să-și folosească dreptul la grevă. În fața lipsei severe de personal și a salariilor mici, angajații din toate sectoarele aeroporturilor au recurs în mod repetat (și vor recurge și în viitor) la greve, pentru a-și face vocea auzită. Evident că asta va însemna haos pentru pasageri: spre exemplu, pe 18 decembrie 2023, o singură zi de grevă a făcut ca 30% dintre zboruri să fie anulate pe aeroportul din Orly.

Precum în multe alte țări, și în Franța, pandemia a determinat aeroporturile și companiile aeriene să concedieze un număr mare de angajați. După Covid, traficul aerian a crescut rapid, iar până astăzi lipsa de personal nu a fost suficient compensată prin angajări. Și din această cauză se fac greve des.

S-a anunțat o grevă chiar înainte de Jocurile Olimpice de la Paris Una dintre principalele cerințe este aducerea a cel puțin 1.000 de angajați suplimentari, pe lângă o compensație financiară mai bună pentru această perioadă cu ritm mare de lucru și garanția că oamenii își vor putea lua câteva zile libere în timpul JO Olimpice, o perioadă în care va crește puternic numărul de pasageri.

Cu toate acestea, ADP („Aeroports de Paris”, grupul care deține aeroporturile din Paris, și care este pe jumătate deținută de stat) afirmă că nu se așteaptă la o diferență atât de mare în numărul de pasageri în comparație cu un sezon obișnuit de vacanță. Nu toți sunt de acord cu aceste cifre relativ optimiste.

Spania – O țară mare cu probleme pe măsură

Și în Spania grevele reprezintă unul dintre motivele principale care duc la apariția anulărilor de zboruri, dar contează foarte mult și apariția problemelor tehnice la aeronave și, mai ales, faptul că avionul nu a sosit la timp din zborul anterior, așa că nu poate fi efectuată cursa următoare.

Companiile de care se plâng cel mai mult pasagerii sunt: Vueling, Ryanair, Iberia și Air Europa, motivul fiind și faptul că aceste companii au cele mai multe zboruri. Fiind concurență acerbă între companii, serviciile s-au îmbunătățit în ultimii ani. Plângerile sunt legate nu doar de întârzieri, ci și de bagajele pierdute sau deteriorate, dar și de refuzul de a lăsa unii pasageri să se îmbarce.

Septembrie este luna în care apar cele mai multe anulări, fiind luna revenirii din vacanță. Decembrie este a doua lună în care pasagerii din Spania raportează cele mai multe probleme.

Pasagerii își știu mult mai bine drepturile față de situația de acum câțiva ani, au mai multe informații despre ce despăgubiri pot primi și știu în general unde să se adreseze. Sunt însă mulți pasageri din Spania care se arată „vocali” pe rețelele sociale, povestesc acolo ce au pățit, dar nu merg mai departe cu pași concreți pentru a fi despăgubiți.

O problemă este faptul că nici companiile aeriene nu le prezintă clar pasagerilor care sunt drepturile în caz de anulare a zborului, așa că oamenii nu știu atunci ce să ceară de la compania aeriană și cum să ceară. Deși companiile sunt obligate să le spună pasagerilor exact ce drepturi au, în multe cazuri ele nu fac asta.

Și când unii clienți își cunosc drepturile, ei se lasă păgubași dacă li se pare că solicitarea de despăgubiri este un proces mult prea complex.

În Spania în ultimele veri au tot fost mai multe greve. Problema în sine este că grevele în Europa nu sunt stabilite ca fiind o „cauză extraordinară”. Grevele personalului propriu al companiei aeriene nu pot fi considerate o cauză excepțională”.

Lituania – Zborurile grav întârziate sunt cazuri izolate.

Mica țară baltică este o excepție în Europa, fiindcă sunt puține zboruri care întârzie foarte mult, la fel și zboruri anulate. Cele mai noi date arată că nu crește numărul de zboruri întârziate.

Potrivit lui T. Vasiliauskas, director al asociației aeroporturilor din Lituania, aproximativ 90% dintre zborurile operate în țara baltică ajung la timp. „Acesta este un indicator foarte bun, cu mult peste medie, având în vedere evaluarea generală a pieței aeroportuare și complexitatea modelului de afaceri al aviației”, spune el.

„Anulările și întârzierile de mai mult de câteva ore sunt excepții destul de izolate și reprezintă doar aproximativ 1% sau chiar mai puțin dintre toate zborurile din rețeaua de aeroporturi lituaniene”, adaugă el”.

Acesta va fi cel mai aglomerat an la capitolul număr de pasageri în țara din nord, fiind depășite valorile dinainte de pandemie. Mai mult, în ultimele luni s-au înregistrat recorduri la capitolul număr de pasageri.

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862.HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.

Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.

INTERVIURILE HotNews.ro