Sari direct la conținut

Haos în mai multe aeroporturi din lume, inclusiv Otopeni, din cauza unei defecțiuni IT majore. Microsoft anunță remedierea, dar „impactul indirect” continuă să afecteze unele servicii

HotNews.ro
Haos în mai multe aeroporturi din lume, inclusiv Otopeni, din cauza unei defecțiuni IT majore. Microsoft anunță remedierea, dar „impactul indirect” continuă să afecteze unele servicii
Cozi imense la birourile de check-in ale Aeroportului din Amsterdam, vineri, 19 iulie. Foto: Profimedia

Numeroase bănci, instituții media și companii aeriene sunt afectate vineri de o întrerupere majoră a serviciilor informatice. Sunt afectate aeroporturi din întreaga lume, inclusiv din România. „Este un sistem global SITA care depinde de Microsoft Cloud, iar acesta a căzut și a afectat SITA și companiile aeriene”, a explicat un reprezentant al Aeroportului Otopeni pentru HotNews.ro.

Microsoft a sugerat o soluție surprinzătoare pe site-ul său, remarcă BBC. „Ați încercat să-l opriți și să-l porniți din nou?”

„Este posibil să fie necesare mai multe reporniri (au fost raportate până la 15), dar feedback-ul general este că repornirile sunt un pas eficient de depanare în această etapă”, afirmă Microsoft.

Compania a sugerat, de asemenea, ștergerea unui anumit fișier – aceeași soluție pe care unii angajați Crowdstrike au oferit-o pe social media.

George Kurtz, directorul general al Crowdstrike, a precizat că problema a fost cauzată de un bug în actualizarea lor care a afectat sistemele de operare Microsoft, potrivit BBC.

„Știm care este problema … și am rezolvat problema”, spune el.

Cu toate acestea, compania spune că va dura până când totul va fi din nou funcțional pentru utilizatori.

„Ar putea dura ceva timp pentru unele sisteme care pur și simplu nu se restabilesc automat, dar misiunea noastră este să ne asigurăm că fiecare client este restabilit complet”, spune el.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că nu are informații despre zboruri care au avut de suferit din cauza penei IT. Anterior, reprezentanții Aeroportului Otopeni au confirmat că sunt zboruri afectate. De asemenea, problema a fost confirmată și de compania low-cost Wizz Air.

„Am văzut ştirea de dimineaţă că sunt anumite perturbaţii pe anumite aeroporturi din lume, inclusiv din Europa. Până la ora asta nu mi s-a semnalat nimic. (…) N-am nicio informare legată de Microsoft. Până în acest moment n-am primit nimic. Ştiu că este în Europa, la Berlin”, a afirmat Grindeanu într-o conferință de presă.

„Cauza principală” a întreruperii masive a serviciilor IT a fost remediată pentru aplicațiile Microsoft, însă „impactul indirect” continuă să afecteze unele servicii, a transmis compania americană, citată de BBC.

Aproximativ 110.000 de zboruri comerciale erau programate astăzi în întreaga lume, până la ora 15.00 (ora României), 1.390 au fost anulate, potrivit companiei de analiză a aviației Cirium.

Dintre acestea, 512 sunt în SUA, 92 în Germania, 56 în India, 45 în Italia și 21 în Canada.

1.078 de zboruri au fost anulate în întreaga lume până în prezent, potrivit companiei de analiză a aviației Cirium, transmite BBC.

Oficiul federal elvețian pentru securitate cibernetică (BACS) a identificat drept cauză pentru probleme o actualizare făcută de compania de securitate cibernetică Crowdstrike. Compania americană a recunoscut problema și a spus că lucrează la remedierea ei.

„BACS este conștient de întreruperile menționate și a primit rapoarte corespunzătoare de la diverse companii și infrastructuri critice”, a precizat oficiul într-o declarație de presă citată de Reuters. „O actualizare defectuoasă sau o configurație greșită făcută de către CrowdStrike conduce la aceste întreruperi de sistem. BACS este în contact cu companiile afectate.”

Două spitale din orașele Luebeck și Kiel din nordul Germaniei au anulat operațiile la cerere programate pentru vineri, invocând o întrerupere globală a sistemului informatic legată de compania de securitate cibernetică Crowdstrike, relatează Reuters.

Îngrijirea pacienților și serviciile de urgență sunt menținute, a adăugat Clinica Universitară din Schleswig-Holstein (UKSH) într-o declarație de presă.

Compania aeriană germană Lufthansa, cât și SAS Airline, cu sediul în Scandinavia, sunt cele mai recente companii aeriene care au raportat perturbări.

Lufthansa spune că, în prezent, recuperarea rezervărilor companiei poate fi limitată, dar se lucrează la o soluție.

Și SAS spune că serviciile sale sunt pe deplin operaționale, dar „probleme tehnice” afectează serviciul său de rezervare.

Aeroportul din Praga a fost, de asemenea, afectat de întreruperea sistemului de check-in și spune că unele plecări din capitala cehă sunt întârziate.

Compania aeriană germană Eurowings raportează, de asemenea, că sistemul său de check-in online nu funcționează în prezent.

Și în Irlanda de Nord, Aeroportul Internațional Belfast spune că întreruperea afectează aeroportul, dar zborurile rămân operaționale.

Cel mai mare aeroport elvețian din Zurich anunță, de asemenea, că avioanele nu au permisiunea să aterizeze.

„Clienții Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga rețea, serviciile de pe website și aplicațiile mobile fiind temporar indisponibile”, a transmis compania la solicitarea HotNews.ro

Următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent:

  • Website-ul și aplicația mobilă Wizz Air;
  • Sistemul de rezervare;
  • Sistemul de check-in online și afișarea cărții de îmbarcare;
  • Centrele de contact – rezervări noi și modificări ale celor existente.

„În timpul întreruperii, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate și eventuale proceduri de sănătate sau de siguranță specifice fiecărui aeroport”, precizează WizzAir.

Zborurile companiilor WizzAir și Eurowings sunt afectate în prezent de defecțiunea majoră a serviciilor informatice, iar dimineață au fost afectate cele ale companiilor Ryanair și Turkish Airlines, a confirmat pentru HotNews.ro un reprezentant al Aeroportului Otopeni.

„Este un sistem global SITA care depinde de Microsoft Cloud, iar acesta a căzut și a afectat SITA și companiile”, a explicat acesta.

____

Știrea inițială: Mai multe aeroporturi și companii aeriene au raportat probleme cu sistemele lor IT, ceea ce a împiedicat decolarea avioanelor.

Aeroportul din Berlin a anunțat că confruntă cu întârzieri la check-in-uri din cauza unei „defecțiuni tehnice”.

Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, a precizat, la rândul său, că se confruntă cu o pană cibernetică.

„Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la și către Schiphol”, a declarat un purtător de cuvânt, adăugând că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.

În Spania, un „incident” a fost raportat la toate aeroporturile din țară. „Lucrăm pentru a-l rezolva cât mai curând posibil. Între timp, operațiunile continuă cu sisteme manuale”, precizează compania care operează aeroporturile spaniole.

De asemenea, la aeroportul din Edinburgh, serviciile au fost perturbate din cauza unei erori informatice care a cauzat funcționarea defectuoasă a ecranelor de plecare. Panourile de plecări din clădirea terminalului principal au părut să înghețe, afișând informații neactualizate cu privire la numerele porților și orele de decolare, ceea ce a făcut ca unii pasageri să piardă zborurile.

Anterior, în această dimineață, a sunat alarma de incendiu din clădirea principală a terminalului, despre care se crede că a fost declanșată de aceeași eroare informatică. Aeroportul Edinburgh a declarat că lucrează pentru a rezolva problema.

Toate zborurile mai multor companii aeriene importante din SUA – inclusiv Delta, United și American Airlines – au fost oprite la sol vineri dimineață din cauza unei probleme de comunicare, a anunțat Administrația Federale a Aviației (FAA)

Oprirea la sol afectează toate zborurile companiilor aeriene, indiferent de destinația lor, a declarat FAA.

Compania aeriană europeană Ryanair a anunțat că se confruntă cu „potențiale perturbări în întreaga rețea” – care, potrivit acesteia, se datorează unei întreruperi de către o terță parte.

Compania aeriană recomandă tuturor celor care călătoresc astăzi să verifice aplicația Ryanair pentru actualizări privind zborul lor.

În Marea Britanie, televiziunea Sky News și-a întrerupt transmisia din cauza acestor probleme. Canalul nu a putut transmite în direct în această dimineață, spune președintele executiv al companiei.

Tot în Marea Britanie, o mare companie feroviară a avertizat pasagerii să se aștepte la perturbări, deoarece suferă de „probleme informatice generalizate”.

„Ne confruntăm în prezent cu probleme informatice generalizate în întreaga noastră rețea”, a transmis Govia Thameslink Railway. „Echipele noastre IT investighează în mod activ pentru a determina cauza principală a problemei”.

În Australia, aeroporturile, magazinele și comunicațiile sunt afectate de pană, iar coordonatorul național pentru securitate cibernetică a descris situația drept o „întrerupere tehnică la scară largă”

Microsoft a anunțat că ia „măsuri de atenuare” după problemele de serviciu, relatează agenția de presă AFP. Compania spune că investighează probleme cu serviciile cloud din SUA și o problemă care afectează mai multe dintre aplicațiile și serviciile sale.

INTERVIURILE HotNews.ro