Referendumul lui Nicușor Dan, aprobat de Consiliul General. Cele trei întrebări la care vor răspunde bucureștenii
Consiliul General al Municipiului București a aprobat, luni, organizarea referendumului inițiat de primarul general Nicușor Dan, prin care populația va fi consultată dacă dorește ca Primăria Capitalei să emită toate autorizațiile de construire din oraș, iar Consiliul General să împartă banii colectați din taxele și impozitele bucureștenilor, între municipalitate și sectoare. Referendumul va avea loc pe 24 noiembrie, în același timp cu primul tur al alegerilor prezidențiale.
Printr-un amendament făcut de grupul de consilieri generali, la referendum, bucureștenii vor fi întrebați dacă sunt de acord ca Primăria București să finanțeze și să implementeze un program de educație pentru sănătate și prevenire a consumului de droguri în toate școlile din București.
Cele 3 întrebări care se vor găsi pe buletinele de vot sunt:
- Sunteți de acord ca primarul general al Municipiului București să emită autorizațiile de construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului?
- Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și Primăriile de Sector, a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni, să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București?
- Sunteți de acord ca Primăria București să finanțeze și să implementeze un program de educație pentru sănătate și prevenire a consumului de droguri în toate școlile din București?
Referendumul a fost aprobat cu 47 de voturi pentru, 0 abțineri și două voturi împotrivă.
Sumele necesare organizării referendumului vor fi plătite de la bugetul Municipiului București.
Ce se întâmplă mai departe cu organizarea referendumului?
Primarul general, Nicușor Dan, a susținut o conferință de presă, imediat după încheierea votului în Consiliul General, în care a exploicat care sunt pașii.
- „Consiliul General a votat declanșarea referendumului local pentru 24 noiembrie. Referendumul local va avea cele două întrebări pe care le-am propus: una privind împărțirea banilor care se strâng din taxele și impozitele bucureștenilor, între Primăria Generală și primăriile de Sector, pentru că de ani de zile există o discrepanță între atribuțiile noastre și banii pe care îi primim noi, distribuiți de către Guvern din aceste taxe și impozite, și atribuțiile sectoarelor și banii pe care îi primesc dumnealor.
- A doua întrebare se referă la posibilitatea ca primarul Municipiului București să emită autorizațiile de construire pe toată suprafața orașului, așa cum se întâmplă în toate capitalele europene. Traficul din București, care e principala problemă a bucureștenilor, vine din modul în care s-a dezvoltat urbanistic orașul ăsta, necontrolat. Și atunci, dacă primarul municipiului este responsabil de trafic, e normal ca primarul să fie responsabil și de modul în care se construiește în oraș.
- Consilierii generali de la PSD au propus o a treia întrebare, care a fost votată de celelalte partide politice, legată de înființarea de către Primăria Capitalei a unei structuri care să se ocupe de problematica drogurilor în municipiul București. Cu atât mai mult, e o problemă, evident, foarte importantă pentru bucureșteni. Cu atât mai mult ea justifică necesitatea ca bugetul municipiul București să fie mai mare decât cel de subzistență, pe care îl are de ani de zile”, a explicat Nicușor Dan.
Mai departe, proiectul de hotărâre adoptat merge la Prefectură, prefectul înștiințează conform legii Ministerul de Interne care mai departe înștiințează AEP-ul și se constituie un Birou Electoral Municipal care va gestiona desfășurare acestui referentdum, a explicat Nicușor Dan.
- „Dacă Parlamentul de o lege prin care referendumul local se comasează cu primul tur al alegerilor prezidențiale, în acel moment nu va mai fi nevoie de Biroul Electoral Municipal, el va fi același cu Biroul Electoral Municipal de la alegerile prezidențiale și vom avea în fiecare secție de votare o singură comisie și mai multe buletine de vot, turul întâi pentru alegerile prezidențiale și aceste trei buletine de vot pentru referendum nostru local.
- Dacă nu se întâmplă lucrul ăsta, primarii de sector vor trebui să găsească săli diferite sau să vadă dacă sala permite funcționare adouă comisii în aceeași sală și bineînțeles și costurile vor fi ceva mai mari, pentru că toți oamenii ăștia trebuie plătiți conform legii și costurile vor fi suportate de Primăria Capitalei.
- Legea referendumului este destul de sumară. Noi am avut niște referendumuri, am fost în situația unui referendum național, în paralel cu o alegere națională și am fost în situația unui referendum local, în paralel cu referendum național. În fiecare din aceste cazuri am fost cam în același calendar în care suntem noi. Adică Guvernul a dat o ordonanță de urgență cam cu o lună înainte de data la care să aibă loc alegerile și referendumul”, a explicat Nicușor Dan.
Costurile pentru organizarea referendumului sunt estimate la 7 milioane de lei, a ecplicat Nicușor Dan.
Ce se întâmplă după referendum, dacă bucureștenii vor vota „da”.
„Dacă trece referendumul cu privire la taxele și impozitele locale, în momentul în care Parlamentul va vota la sfârșitul lui 2024 sau cel mai probabil, la începutul anului 2025, bugetul de stat pe anul 2025, va exista un articol acolo despre împărțirea cotei pe impozitul pe venit al bucureștenilor între Primăria Generală și primăriile de Sector, așa cum există în fiecare an. Și atunci eu cred că Parlamentul va ține cont de referendumul pe care noi tocmai l-am desfășurat. Dacă vorbim de competența de emitere a autorizațiilor de construire, atunci probabil că trebuie să așteptăm sesiunea parlamentară care începe la 01/02/2025”, spune edilul.
În final însă, Parlamentul va decide dacă întregrează aceste modificări în legislație sau nu.