Sari direct la conținut

Primul tren polonez de la Pesa ar trebui să ajungă în România pentru teste în vara lui 2025. Când ar putea circula cu pasageri

HotNews.ro
Primul tren polonez de la Pesa ar trebui să ajungă în România pentru teste în vara lui 2025. Când ar putea circula cu pasageri
Tren produs de PESA (foto Shutterstock)

La o fabrică din Polonia a început producția trenurilor PESA care ar trebui să ajungă în România începând cu mijlocul anului 2025. Statul va cumpăra peste 80 de trenuri de la Pesa, astfel că acestea le vor depăși numeric pe cele de la Alstom. Pentru probe vor ajunge în vara lui 2025 cel mult două trenuri poloneze, iar cu pasageri vor circula (probabil) în 2026.

Peste 80 de trenuri poloneze

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat că a trimis oameni la fabrica Pesa de la Bydgoszcz (Polonia), pentru a verifica stadiul producției celor 82 trenuri contractate de la producătorul polonez in decembrie 2023 și ianuarie 2024. Contractele sunt în valoare totală de peste 4 miliarde lei.

„Producătorul a programat pentru sfârșitul semestrului I 2025 aducerea primului tren în România pentru testările în vederea autorizării de circulație. Trenurile vor fi predate spre exploatare în serviciul public celor șase operatori sub contract pe 10 ani, după o metodologie care a ținut cont de cota de piață a fiecăruia”, spun cei de la ARF (Autoritatea pentru reformă Feroviară). De menționat că pe data de 25 noiembrie, Ștefan Roșeanu și-a dat demisia din funcția de președinte ARF.

Sunt două mari contracte semnate în ultimul an cu această companie poloneză.

Statul român, prin intermediul ARF, a semnat la final de ianuarie un contract în valoare de 3,2 miliarde lei, pentru achiziția a 62 de trenuri electrice regionale de la compania poloneză Pesa. În decembrie 2023 s-a semnat contractul de achiziție pentru 20 de trenuri electrice de lung parcurs de la compania poloneză, valoarea fiind de 1,1 miliarde lei.

Pesa va construi și trei depouri în țară, lucru absolut necesar pentru o companie care va ajunge să opereze un număr foarte mare de trenuri, pe o rețea feroviară prost întreținută.

O schimbare în bine ar trebui să vedem peste patru ani

Ar trebui să ajungă în România peste 150 de trenuri noi în următorii ani, atât de lung parcurs, cât și regio-urbane. I-am întrebat pe cei de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară când ar trebui să vedem un număr mare de trenuri noi în circulație în România, iar răspunsul a fost că probabil în 2028 se va vedea o reală schimbare..

Mai ales pe rute scurte, în jurul orașelor, ar trebui să se vadă un plus atunci când vor veni trenurile de scurt parcurs de la Pesa și vor circula pe rute de navetiști, în jurul marilor orașe.

Trebuie spus că, față de alte țări din Europa Centrală, care au trenuri metropolitane și regio-urbane ce leagă orașele mari de localitățile din jur, România stă foarte prost și nu are trenuri de tip S-Bahn.

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, susținea recent că România va primi, în următorii patru ani, 189 de trenuri electrice noi și 39 de locomotive noi. De asemenea, Grindeanu afirma că, în aceeași perioadă de timp, vor fi modernizate 75 de locomotive și 139 de vagoane.

Cum s-a văzut și cu trenurile de la Alstom, care ar fi trebuit să circule cu pasageri la final de 2023, amânările sunt numeroase când este vorba despre materialul rulant nou pe liniile românești. Rămâne de văzut dacă în cazul Pesa lucrurile se vor mișca mai repede.

Cine este Pesa

Pesa are 4.000 de angajați la uzinele poloneze din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki și are relații comerciale cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele companiei circulă în orașe precum Iași, Craiova Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova. Trenurile sale sunt folosite de companii precum Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceske Drahy, PKP și Belarusian Railways.

PESA a crescut mult în ultimii ani și va livra trenuri chiar și în Africa (rame diesel în Ghana).

Unul dintre contractele recent semnate de Pesa a fost cu operatorul Lower Silesian Railways (Polonia), pentru zece rame electrice Elf, în valoare de 113 milioane dolari.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
INTERVIURILE HotNews.ro