Sari direct la conținut

Concursul de directori pentru școli, deschis și către profesorii care nu au calitatea de expert în management educaţional – proiect al Ministerului Educației

HotNews.ro
Concursul de directori pentru școli, deschis și către profesorii care nu au calitatea de expert în management educaţional – proiect al Ministerului Educației

Concursul pentru posturile de directori de școli care va avea prima etapă pe 27 iulie este deschis și pentru profesorii care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care au diplomă de licenţă sau atestat de echivalare, au promovat examenul de definitivat şi au cel puţin cinci ani vechime în învăţământ, prevede un proiect de ordonanţă de urgenţă pus în dezbatere de Ministerul Educaţiei.

„Este necesar ca accesul la aceste funcţii de conducere să fie deschis către toate cadrele didactice care vor să concureze şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, astfel încât să se genereze plus valoare procesului de educaţie”, se arată în document.

În prezent, art. 246 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, prevede că pot ocupa funcţii de conducere, de îndrumare şi de control în unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare doar cadrele didactice membre ale Corpului naţional de experţi în management educaţional, notează Agerpres.

Ministerul Educației propusese, printr-un proiect de OUG, desființarea Corpului național de experți în management educațional înainte de acest concurs, însă Guvernul nu a mai adoptat acest proiect. Potrivit Edupedu.ro, Guvernul a respins acest punct pentru că ar fi fost neconstituțională abrogarea unui articol dintr-o lege adoptată de Parlament prin ordonanță de urgență.

Noul proiect de OUG prevede astfel:

  • „Se pot înscrie la concursul naţional pentru ocuparea funcţiei de director/director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiţii: diplomă de licenţă sau atestat de echivalare în condiţiile 149 alin. (3), au promovat examenul de definitivat, cel puţin cinci ani vechime în învăţământ”.

În plus, pot participa şi la concursul pentru funcţiile de conducere din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, astfel:

  • „Se pot înscrie la concursul pentru ocuparea funcţiilor de îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare şi cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care au diplomă de licenţă şi gradul didactic I sau II”.

Potrivit documentului, candidaţii înscrişi la concursurile pentru ocuparea funcţiilor de director/director adjunct în unităţile de învăţământ preuniversitar, director al casei corpului didactic precum şi pentru ocuparea funcţiilor de conducere, îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare trebuie să obţină minimum nota 7 la proba scrisă pentru a promova în etapa finală de interviu.

Ce afirmă ministerul în nota de fundamentare:

„Este necesar ca accesul la aceste funcţii de conducere să fie deschis către toate cadrele didactice care vor să concureze şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, astfel încât să se genereze plus valoare procesului de educaţie. Ocuparea funcţiilor de conducere trebuie să se realizeze conform unor criterii de performanţă profesională şi evaluate cu obiectivitate prin raportare la interesul superior al elevului

Mai mult, radiografia reală a sistemului național de învățământ ne arată că se impune o schimbare de paradigmă în ceea ce privește abordarea instituțională a managementului educațional. Este foarte importantă gestionarea mai eficientă a resurselor educaționale (documentare/ curriculare, umane și materiale) și dezvoltarea capacității de atragerea de resurse (financiare și umane) și menținerea în sistem a resurselor umane bine pregătite și motivate. Redefinirea managerului educațional este de o importanță deosebită, managerul trebuie să fie capabil să definească profilul cerut pentru viitoarele cadre didactice și să motiveze cadrele didactice pentru performanță înaltă, să identifice bunele practici și să recunoască inovația și să utilizeze tehnologiile moderne de informare și comunicare.”

Concursul de directori, cu implicarea rectorului Universității București și a experților în resurse umane

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că prima etapă a concursului pentru directori va avea loc pe 27 iulie, când va avea loc un examen scris național cu subiecte unice. Pentru calificarea în etapa următoare, de interviu, care va avea loc în toamnă, este necesară obținerea notei 7 minimum.

Cîmpeanu a declarat săptămâna trecută că din comisiile de evaluare de la etapa a doua a concursurilor pentru directorii de şcoli trebuie să facă parte şi experţi în resurse umane din firme puternice sau reprezentanţi ai universităţilor cu experienţă managerială.

„Expiră mandatele tuturor directorilor de şcoli din România. Este nevoie de organizarea unor concursuri care să privilegieze competenţa. Partea de examen scris am anunţat-o deja – mulţumesc domnului rector Marian Preda pentru colectivul de profesori din Universitatea Bucureşti care îşi vor aduce o contribuţie esenţială la relevanţa acestui concurs, o spun deschis şi foarte clar – doar că, în etapa a doua, care se va desfăşura în această toamnă, avem nevoie de sprijinul tuturor universităţilor. Asta este o responsabilitate socială esenţială a universităţilor”, a afirmat Cîmpeanu la o conferinţă DC News Media Group.

Cîmpeanu a detaliat componenţa comisiilor de evaluare, din etapa a doua a concursurilor pentru directorii de şcoli.

„Pe scurt: etapa a doua este destinată tuturor celor care vor reuşi să ia mai mult de 7 la examenul naţional, după care se vor prezenta în faţa unor comisii. Comisiile de concurs, conform legii, sunt organizate de către Inspectoratul Şcolar Judeţean, deci o persoană va trebui să fie din partea ISJ. După aceea, pe modelul învăţământului universitar, în care comunităţile academice îşi aleg propriii lideri, am insistat ca doi profesori titulari, aleşi prin votul secret al Consiliului profesoral al fiecărei şcoli, să fie în această comisie de interviu, din care să se aleagă liderul. Să aibă un punct de vedere pe care să şi-l exprime. Cel de-al patrulea membru al comisiei trebuie să fie un reprezentant al autorităţii locale”, a explicat ministrul.

El a menţionat că al cincilea membru al comisiei de evaluare trebuie să fie un profesionist dintr-o firmă cu puternic departament HR sau un reprezentant al universităţilor cu experienţă managerială.

„Iar cel de-al cincilea, care face diferenţa – îmi doresc foarte mult şi o să propun insistent acest lucru şi o să vă rog insistent să vă gândiţi să ne sprijiniţi – trebuie să fie un profesionist, provenit dintr-o firmă cu departament puternic de HR, şi avem deja firme solide care pot să pună la dispoziţie pentru trei zile, o săptămână, două săptămâni, fiecare cât poate, experţi pentru a participa în aceste comisii de interviu, pentru a avea o selecţie cât mai eficientă. De asemenea, un reprezentant al universităţilor cu experienţă managerială care să aibă un cuvânt de spus, să fi fost director de departament, prodecan, decan, prorector, rector sau să fie un profesor de management resurse umane, managementul educaţiei. (…) Deci, al cincilea membru poate să fie fie specialist în HR, fie din universităţi”, a mai spus Cîmpeanu.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro