Simon Trussler (BAT): „Un mediu fiscal stabil este esențial pentru investiții pe termen lung”
Simon Trussler, Group Head of Fiscal Affairs & International Trade la British American Tobacco (BAT), a discutat cu HotNews despre impactul politicilor fiscale asupra deciziilor de investiție ale marilor companii globale, subliniind importanța unui cadru fiscal stabil și predictibil. Trussler, care a vizitat recent România, explică cum modificările bruște de reglementare pot afecta serios planurile de afaceri, subliniind riscurile unei taxări excesive a produselor din tutun și necesitatea protejării pieței din România de comerțul ilicit.
- BAT investește la nivel global. Ce criterii fiscale ia în considerare compania atunci când decide să investească într-o anumită țară?
Pentru orice investitor global, un mediu economic, fiscal și de reglementare stabil este esențial pentru predictibilitate și creștere pe termen lung. Stabilitatea fiscală și transparența le permit companiilor să își planifice investițiile cu încredere, reducând riscurile financiare. Politici fiscale coerente oferă siguranța necesară pentru dezvoltarea unor strategii pe termen lung, fără teama unor modificări bruște care ar putea genera costuri suplimentare sau afecta planurile de afaceri. Totodată, un cadru de reglementare previzibil contribuie la consolidarea încrederii investitorilor și transmite un semnal clar că economia unei țări este stabilă și mai puțin expusă la crize financiare sau schimbări neașteptate de politică.
România este, fără îndoială, un exemplu de succes pentru BAT, iar angajamentul nostru față de această piață rămâne puternic. Suntem lideri pe segmentul de tutun și nicotină și avem un impact semnificativ asupra economiei locale, cu 3.400 de angajați și investiții strategice continue în economia locală. De la începerea construcției fabricii noastre de la Ploiești, în 1996, am investit peste 500 de milioane de euro în dezvoltarea acesteia. Astăzi, această unitate este a doua cea mai mare fabrică BAT din Europa, iar peste 70% din producție este destinată exportului, consolidând astfel rolul României în operațiunile noastre globale.
- Cum influențează creșterile bruște de taxe și instabilitatea reglementărilor deciziile de investiție?
BAT este o companie globală centrată pe consumator, dedicată dezvoltării unei game variate de produse cu nicotină, adaptate preferințelor acestora. Strategia noastră multi-categorie, susținută de investiții consistente în cercetare și dezvoltare, reflectă angajamentul nostru de a construi un viitor fără fum (Smokeless world), oferind consumatorilor adulți care altfel ar continua să fumeze opțiuni inovatoare, care nu implică arderea tutunului. Creșterile bruște de taxe și schimbările legislative neașteptate pot avea un impact major asupra deciziilor de business, afectând în special planificarea investițiilor pe termen lung.
La BAT, susținem politicile fiscale echilibrate și reglementări coerente, care să asigure atât funcționarea sustenabilă a pieței, cât și vânzarea responsabilă a produselor noastre fără fum, destinate exclusiv adulților. Printre acestea se numără produsele care încălzesc tutunul, dispozitivele de vapat și pliculețele cu nicotină pentru uz oral.
De aceea, este foarte important ca șocurile fiscale sau modificările bruște de legislație să fie evitate. Un mediu fiscal sau de reglementare incert ridică riscul ca afacerea noastră să devină neviabilă și poate descuraja investițiile viitoare.
- Uniunea Europeană vizează o nouă revizuire a Directivei privind accizele pe tutun. Din perspectiva dumneavoastră, care sunt aspectele esențiale pentru a asigura o abordare echilibrată?
BAT susține modificările la Directivei care asigură că taxele nu distorsionează competiția corectă pentru produsele pe care le comercializăm în UE. Însă există și multe aspecte importante care trebuie luate în considerare în cadrul acestei revizuiri.
În primul rând, orice ajustare a nivelurilor accizelor trebuie să fie graduală, având în vedere situația macroeconomică și geografică a fiecărui stat membru. Puterea de cumpărare a consumatorilor din România este sub media UE, iar adoptarea unui grad de taxare similar cu cel din partea vestică a Uniunii nu este fezabilă.
În al doilea rând, susținem includerea produselor care încălzesc tutunul, a produselor de vapat și a pliculețelor cu nicotină în Directiva UE privind accizele pe tutun. Totuși, este important ca ratele minime aplicate acestor produse să nu fie excesive, astfel încât să încurajeze consumatorii să treacă de la fumat la aceste alternative cu potențial de risc redus*.
În al treilea rând, este esențial ca taxarea, inclusiv pentru produsele din tutun și nicotină, să rămână un drept suveran al statelor membre. Este important ca România să păstreze libertatea și responsabilitatea de a-și modela propriile sisteme fiscale în funcție de realitățile economice și sociale interne. Nu este rolul Bruxelles-ului sau al altor state membre să impună României să crească taxele, indiferent de produs, la nivele care nu sunt sustenabile din punct de vedere economic.
- De-a lungul timpului, BAT a susținut o abordare a taxării produselor din tutun și nicotină proporțională cu riscurile asociate utilizării acestora. De ce considerați că acest lucru este important atât pentru consumatori, cât și pentru factorii de decizie?
Reducerea riscurilor asociate fumatului nu trebuie ignorată. Obiectivul BAT este să reducem impactul afacerii noastre asupra sănătății, încurajând fumătorii adulți, care altfel ar continua să fumeze, să treacă la alternative care nu implică arderea tutunului. Aplicarea unei accize mai mici comparativ cu țigaretele pentru produsele care încălzesc tutunul, produsele de vapat și pliculețele cu nicotină poate sprijini această tranziție, stimulând fumătorii adulți care altfel ar continua să fumeze să aleagă aceste alternative cu potențial de risc redus*.
Ca resursă valoroasă, platforma Omni™ lansată recent de BAT adună sute de studii științifice independente, cercetările proprii ale BAT și exemple din viața reală privind reducerea riscurilor asociate fumatului. Omni™ subliniază angajamentul nostru strategic de a ghida activ fumătorii adulți către produse fără fum, aliniindu-se cu obiectivele noastre mai largi de reducere a riscurilor asociate fumatului.
Știm că produsele care implică arderea tutunului prezintă riscuri pentru sănătate. Singura modalitate de a evita aceste riscuri este să nu începi sau să renunți la fumat. De aceea am ales să urmăm drumul transformării: dezvoltăm produse noi, inclusiv produse care încălzesc tutunul, produse de vapat și pliculețe de nicotină pentru uz oral, susținute de știință, care oferă fumătorilor adulți alternative fără fum. Credem că autoritățile din UE, inclusiv cele din România, ar trebui să mențină abordarea actuală de a taxa produsele care nu implică arderea tutunului la un nivel mai mic decât țigaretele, pentru a susține acest obiectiv important și comun.
- Cum pot politicile fiscale să încurajeze fumătorii adulți să treacă la alternative cu risc redus, asigurând totodată veniturile fiscale corespunzătoare la bugetul de stat?
În ultimii zeci de ani, factorii de decizie fiscală au acceptat că o abordare corectă a taxării produselor precum tutunul, alcoolul și combustibilul presupune stabilirea ratelor accizelor în funcție de „externalitățile” generate de aceste produse. Urmând această logică, produsele cu risc redus* ar trebui să fie taxate mai puțin decât cele care implică arderea tutunului, care prezintă riscuri mai mari.
Deși acest lucru va avea inevitabil un impact asupra reducerii veniturilor fiscale provenite din produsele din tutun care implică arderea, consumul acestor produse este în scădere pe termen lung la nivel global. Utilizarea politicii fiscale și de reglementare pentru a încuraja fumătorii adulți, care altfel ar continua să fumeze, să treacă de la fumat la produse cu risc redus* va stabili o nouă bază fiscală pentru viitor, care poate înlocui, în cele din urmă, o mare parte din taxele care vor fi pierdute din țigarete.
- Piețele din Europa de Est, cum este și România, se confruntă adesea cu comerțul ilicit din cauza proximității față de țările non-UE. Cum pot politicile fiscale să ajute la diminuarea acestei probleme?
Susținem cu tărie eforturile autorităților de reglementare, ale guvernelor și ale organizațiilor internaționale în lupta împotriva comerțului ilicit cu tutun. Este esențial ca guvernele să implementeze regimuri fiscale și politici economice eficiente care să nu promoveze involuntar contrabanda. În plus, controalele riguroase la frontieră și aplicarea unor legi eficiente joacă un rol cheie în combaterea pieței negre.
Este crucial ca orice revizuire a Directivei UE să evite impunerea României să se abată de la o abordare a taxării care răspunde în prezent obiectivelor politice ale țării. Trebuie acordată o atenție deosebită faptului că poziția geografică a României o expune la un risc ridicat de contrabandă și evaziune fiscală, în special în ceea ce privește produsele accizabile, cum sunt produsele cu tutun și nicotină. Orice modificare a actualului cadru fiscal trebuie să ia în considerare disparitățile economice între statele membre, impactul asupra veniturilor bugetare, fenomenul comerțului ilicit, stabilitatea locurilor de muncă și competitivitatea economică.
- Care ar putea fi consecințele unei politici fiscale prea agresive asupra produselor din tutun în aceste piețe?
O acciză prea mare pe țigarete riscă să afecteze veniturile fiscale și să stimuleze piața ilicită. O acciză exagerată pentru tutunul încălzit, produsele de vapat și pliculețele cu nicotină pentru uz oral ar putea împiedica dezvoltarea acestor noi produse. Va descuraja fumătorii adulți să treacă la alternative cu risc redus* comparativ cu țigaretele. În piețele deja fragmentate de produse pentru vapat și pliculețe de nicotină pentru uz oral, va contribui la creșterea pieței ilicite. Drept urmare, va deveni mai dificil să menținem aceste produse într-un lanț de aprovizionare bine reglementat.
*Bazat pe dovezile disponibile și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de riscuri și provoacă dependență.
Articol susținut de BAT